lon Geplaatst: 29 april 2011 Share Geplaatst: 29 april 2011 In onze zilverlinde zit veel blad welk gespikkeld is. Het lijkt wel of het blad geponst?? is. Nu zag ik dat het ook op de stokrozen zit die vlakbij staan. Het ziet er dus uit alsof iemand gaatjes in het blad heeft willen drukken maar er net niet doorheen komt. Bovenkant van de vlekjes is het blad verkleurt en ingedeukt en onderkant stulpt het juist uit.Bij de zilverlinde zijn de vlekjes licht van kleur aan de bovenkant en gewoon groen aan de onderkant. Bij de stokroos zijn ze aan de bovenkant geel tot roestkleurig en aan de onderzijde bruin. Ik kan vooralsnog geen beestjes ontdekken.Iemand enig idee wat het is en wat ik er aan kan doen.Plant lijkt er nog geen last van te hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
LucV Geplaatst: 29 april 2011 Share Geplaatst: 29 april 2011 Afgaande op de beschrijving denk ik dat het roest is. Kan op zich niet heel veel kwaad. Puccinia malvacearum op stokroosIn veel tuinen zie je al vroeg in het seizoen dat de bladeren van de stokroos bruin gespikkeld worden door een aantasting van roest. Deze zeer algemene schimmel tast vooral de onderste bladeren aan, die al vroeg in de zomer afsterven. Op de bloei en groei van de stokroos heeft een infectie doorgaans weinig invloed. http://www.paddenstoel.nl/html/teliomyc.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lon Geplaatst: 29 april 2011 Auteur Share Geplaatst: 29 april 2011 Het ziet er idd exact zo uit. Zou het op de zilverlinde hetzelfde zijn? Daar is alleen de kleur iets afwijkend maar ziet er verder ook zo uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.