Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond enorm verzuurd


Balto

Aanbevolen berichten

Sinds vanavond heb ik een meter die onder andere de ph meet. Enthousiast ging ik dus de ph meten overal en kwam erachter dat de ph in veel van mijn potten veel te laag is! Het laagst gemeten is 3, hoogste 5 (ongebruikte tuin van mijn oma 7,5 (begon al te twijfelen aan de meter)). De grond is vooral compost met kokosvezel. Compost is altijd neutraal en mijn kokosvezel heeft een ph van 6,5. Andere potten hebben enkel potgrond. De grond is dus wel neutraal geweest in het begin.

 

Hoe kan dit? En zou ik er nu iets aan kunnen doen? Ik weet wel dat kalk de ph verhoogd, maar dat je dat niet tijdens het seizoen kan toepassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grond in potten , in bakken en in MM-bakken, verzuren heel makkelijk ja. Dat komt door uitspoeling.

Je ziet ook vaak dat er een moslaag ontstaat in potten. Niet dat mos altijd een aanwijzing hoeft te zijn voor zuur ( er zijn zat mossen die op pure kalk groeien ) maar toch.

 

Bekalken dus. en dat toch eens herhalen ja in het seizoen ook ja.

Bekalking die je in de winter toepast is in de zomer wel weggespoeld uit een doorlatende potgrond.

 

Maar 1 van de grootste onzin dingen is wel : te vaak kalken en te veel. Grote marketingtruc van tuincentra en hoveniers : makkelijk geld kloppen.

Meten dus ( wat jij doet )

 

Maar aan de andere kant : ga nou óók weer niet tuinieren met een metertje als leidraad he ? Althans , zou ik niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, heel gek is het niet dus.

 

Alles volgens een metertje, nee hoor! Ik wilde een thermometer voor de composthoop, en een ph meter om de grond voor volgens seizoen 'goed' te krijgen (wil ik hergebruiken). Dus deze was wel handig

 

Ik heb echt een dag geleden organische mestkorrels gestrooid in sommige potten (vooral bij de aardappelen) omdat ze het nodig leken te hebben. Vond het al gek want heb laatst nog gestrooid, maar het komt natuurlijk door de lage ph.

 

Zal ik deze zo veel mogelijk weg halen en dan gewoon wat kalk in de potten strooien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappels hebben juist een zure omgeving nodig.

 

Sorry, maar dit is kletskoek In het beste geval tolereren ze een wat zuurdere grond! (De meeste groenten zijn wel tolerant daarin)

 

Kalk geven doe je alleen als het nodig is. Is geen standaard-tuinieren-handeling. Precies zoals Bit zegt!

 

Verdere tip voor Balto: als je wat kalk wilt geven, gebruik dan zeewierkalk: die werkt milder en geleidelijker....kun je ook nu nog wat van gebruiken. Weinig risico voor een te veel of uit balans raken van je tuin hiermee.

 

Maar toch voorzichtig met je metertje. Om twee redenen: 1. Toch vooral de betrouwbaarheid van die meters! Ze worden algemeen als een onbetrouwbaar instrument voor tuinieren beschouwd en afgeraden daarom (welke zuurgraad meet je ermee? Meet je wel op een 15 a 20 cm diepte? 2. Zuurgraad wisselt voortdurend nogal in elke tuin, afhankelijk van vochtigheid bodem en plaatselijke omstandigheden en nog wat factoren....iets betrouwbaarder...als een indicatie, en niet meer dan dat, van hoe je grond globaal is in zuurte is zo een monstertestje dat je ook voor aquariumwater gebruikt en ook daarin mag je 0.5 tot 1.0 speelruimte nemen. Daarom adviseer ik je om zeer voorzichtig te "corrigeren" met kalk en vooral ook naar de invloed op de groei van je planten te kijken, naast wat een meter aangeeft. Is de bodemstructuur goed en de voedingstoestand in orde en toch slechte groei...dan pas aan zuurgraad denken. De meeste planten doen het nog best op een niet ideale zuurgraad. Alleen voor koolsoorten is een PH van 7 en hoger echt gewenst....dus waar die staan zou je het veiligst een kleine kalkgift eerst kunnen proberen....

 

Voor een zeer uitvoerige uitleg hierover verwijs ik naar het Handboek biologisch tuinieren van Velt. Goede online-bronnen over dit onderwerp weet ik eigenlijk niet zo gauw.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat nou kletskoek, je wauwelt de rest zeker na?

 

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/3857-de-moestuin-het-voorbereiden-van-de-grond.html: Groenten die van een zure grond, veengrond houden zijn bijvoorbeeld aardappelen en rabarber (ph 5-6)

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/overig/aardappel/: Hoewel aardappelen op alle gronden gekweekt kunnen worden, verkiezen ze een lichtzure grond (ideale pH voor klei 6, voor zand 5)

http://www.mergenmetz.nl/tuin/groentesoorten/aardappel/: In principe kan de aardappel op alle gronden worden geteeld. Maar als ze kunnen kiezen, gaan ze voor licht zure gronden.

http://www.vrolijketuinier.nl/moestuin_beginnen.html: Wat kalk betreft: geef het niet aan aardappels, want die houden juist van enigszins zure grond.

http://tuin.rtvandijk.com/groenten/aardappel/: Aardappelen houden van een iets zure, rijke grond, die diep is omgewerkt.

 

En zo zijn er nog vele!

Bah......betweters......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is zuur en lichtzuur he, en altijd kalken is inderdaad niet goed. Zo zal te zuur ook nietgoed zijn, maar ik ken daar niks van... vandaar mijn vraag:

 

Ik wil de moestuin wat groter maken en ga een stuk gras weghalen voor de winter. Maar het stuk in kwestie grenst tegen een "haag" van naaldbomen. De grond is deels zo verzuurd dat zelfs het gras er nietgoed groeit. Valt zoiets op te lossen? Voor het zonlicht werden de onderste takken tot 2,5 meter hoogte weggehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vaker gelezen dat aardappels een iets zure grond prefereren (maar het overal wel oke op doen). Maar de mijne is in die potten wel heel zuur hoor!

 

Ik zal op zoek gaan naar zeewierkalk (moet de kalk toch nog kopen). Je hebt een goed punt wat betreft die meters. Ik ga het allemaal niet zo nauwkeurig nemen! De meter meet een ph van 3,5 tot 9 en de grond moet er vochtig voor zijn. Ik meet sowieso meerdere punten in de pot en ook op verschillende dieptes. Denk dat ik wat van die bodemtestjes ga halen en met het apparaat ga vergelijken.

 

Geertlaurent, kan vast toch? Misschien over meerdere seizoenen dan, kalk en compost toevoegen?

 

Is er trouwens een oplossing om het verzuren in potten iets tegen te gaan? Zoals opvangen wat er aan de onderkant eruit komt en dat als bewatering gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pH 5-6 voor aardappels is wel iets anders dan een pH van 3

 

Ja idd......maar zure grond voor aardappels is dus geen kletskoek!

Sterker nog, als de grond voor mijn aardappels een te hoge ph heeft gaat er toch mooi turf op.

Dus dram d'r maar weer in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

pH 5-6 voor aardappels is wel iets anders dan een pH van 3

 

Ja idd......

 

dat is ook precies wat de anderen zeiden. dat er verschil zit tussen licht zure grond (pH 5-6) en een erg zure grond (bijv pH 3)

 

dat heeft helemaal niets te maken met drammen of betweters. vind ik eerlijk gezegd ook niet zo netjes om iemand naar het hoofd te slingeren.

ieder heeft zijn eigen mening en ervaring, dat maakt een forum juist zo leuk en leerzaam. daarbij worden discussies op de 'bal' gespeeld en niet op de man(bijv. ander uitschelden voor betweter).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bozo:

Weknow is zéker geen betweter maar weet gewoon heel erg veel. Ook neemt hij altijd de moeite om uitgebreide informatieve antwoorden te geven. En daar mogen we blij mee zijn.

Dat hij en Loes gewoon wat beter weten te nuanceren moet voor jou geen reden zijn om te gaan schelden. Das niet netjes van je.

 

Al jouw links (behalve de eerste) hebben het over een "lichtzure/iets zure/enigszins zure" grond...dat is écht wel heel wat anders als een "zure" grond die jij aanraadde.

 

Dat Weknow en Loes proberen te voorkomen dat nietsvermoedende mensen hun grond extra gaan verzuren om aardappels te kunnen kweken is alleen maar een hele goede zaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een praktische tip voor de potgrond die je maakt voor je potten.

Je zegt dat die zure potten alleen compost en kokosvezel in zich hebben. Ik weet niet, maar wellicht is het een idee om een 3e component toe te voegen.

Je oma zit op klei neem ik aan ? ( eigenlijk alleen daar komt 7,5 voor ) Dus is het misschien een idee om die klei in te zetten ( 1/3 deel ong ? ) voor in je potten ?

Goed mengen alles.

De kalkrijke klei houdt goed zijn kalk vast. Spoelt uiteindelijk óók wel uit , maar niet zo vlot.

Samen met je neutrale andere componenten heb je dan best een mooi medium denk ik. Houdt beter voeding vast, houdt goed vocht vast.

 

De eerdere discussie.

meetwaarde 3 komt eigenlijk bijna nooit voor. Echt eigenlijk gewoon niet. 4 is al echt heel laag. 4 a 4,5 komt in de natuur in nederland wel voor ( veen/natuur gebieden ) De heide in Nederland zit meestal rond de 4,5 - 5,5.

Ik wil eigenlijk helemaal niet aan je meting twijfelen, of aan het apparaat waarmee je meet.

 

Zelf heb ik / en gebruik ik eigenlijk nooit een meter. Dus ervaring met die dingen heb ik niet.

Maar wel weet ik , dat in potten tuinieren, de uitspoeling ( ook met mesten ) best een probleem kan zijn.

Die meneer die met die MM- bakken aan kwam zetten ooit, die gebruikt dan ook een speciale mix. Heeft daar ook wel iets mee te maken. Maja , dat kost wel geld ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerdere discussie.

meetwaarde 3 komt eigenlijk bijna nooit voor. Echt eigenlijk gewoon niet. 4 is al echt heel laag. 4 a 4,5 komt in de natuur in nederland wel voor ( veen/natuur gebieden ) De heide in Nederland zit meestal rond de 4,5 - 5,5.

Ik wil eigenlijk helemaal niet aan je meting twijfelen, of aan het apparaat waarmee je meet.

 

Zelf heb ik / en gebruik ik eigenlijk nooit een meter. Dus ervaring met die dingen heb ik niet.

Maar wel weet ik , dat in potten tuinieren, de uitspoeling ( ook met mesten ) best een probleem kan zijn.

Die meneer die met die MM- bakken aan kwam zetten ooit, die gebruikt dan ook een speciale mix. Heeft daar ook wel iets mee te maken. Maja , dat kost wel geld ja.

 

zou die lage pH verklaard kunnen worden doordat er in de potten enkel kokos+compost zit?

dat het in de natuur niet voorkomt zegt denk ik weinig over de potten aangezien daar geen tuingrond in zit.

 

nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of de grond ECHT een pH van 3 heeft of dat dat een meetfoutje was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grond van mijn oma is een soort van tweede plas en poepveldje van mijn honden dus die grond wil ik eigenlijk sowieso al niet. Ben wel benieuwd of het nog geschikte grond is? Het is inderdaad klei.

 

Onder in de potten heb ik trouwens een laag kleikorrels en soms in het midden of door de hele pot ook. De compost+kokos ziet er wel uit als een fijne grond, fijner dan potgrond. Maar de potten met enkel potgrond en kleikorrels zijn net zo zuur. Iemand misschien een ander idee voor een derde component? Bijvoorbeeld tuingrond van iemand van marktplaats? En per se klei dan?

 

Ik ben ook benieuwd loes. Daarom komt morgen mijn ecostyle bodemtest pakketje Als de meter er héél erg naast zit, zou ik hem dan terug kunnen sturen denken jullie? Het is namelijk dan wel een product wat gewoonweg niet werkt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer wat testjes gedaan met de meter en dit keer kwam ie niet lager dan 4 (en niet hoger dan 5 weer). En een keertje onder de 3,5 maar dat tel ik sowieso maar als een foutje..

 

Ik heb ook wat pure ongebruikte potgrond gemeten maar het was maar een kleine laag dus betrouwbaar is het eigenlijk niet, maar hij gaf daarbij 5,5 aan. Deze zak heeft waarschijnlijk wel ietsje regen gehad maar meer dan dat ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen callibreervloeistof/poeder bij die meter gekocht?

En hoe duur was je meter? Als het zo'n goedkope van Ebay is, zoals die van mij, dan kan je er wel op rekenen dat ie niet heel precies is. Als het zo'n dure is dan zou ik hem wel terugsturen als ie niet goed is. Je kan toch ook testen met kraanwater oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, heb ook geen idee wat het is

 

Hij was niet duur. Het is een 4 in 1 van €30 (en is geel met zwart). Maar voor mij als iemand zonder inkomsten is dat wel veel.. Overigens staat in de beschrijving dat je hem enkel mag gebruiken in grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet nog wat testjes doen, maar hier er alvast eentje.

 

Mijn moestuinbak heeft volgens de bodemtest een ph van 5,5-6 (kleur zat tussen twee kleuren in). De meter geeft 5,5 en 6 aan (ik meet verschillende plekken). Gister was het nog 5

 

edit:

Testje2. Een pot met twee bloemkolen. Volgens de bodemtest een ph van 5. Volgens de meter 4,5 en 5., maar even later 3,5 of zelfs lager dan dat. Heb ook meteen veel andere potten gemeten en daar krijg ik ook andere waardes van.

 

Er lijkt maar gewoon een getal in beeld komen te staan. Helaas! Dan houd ik het maar gewoon op de bodemtestjes van ecostyle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...