Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe begin ik eraan?


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb geen tuin ,maar heb me net een moestuinbak gekocht van 1,2/1,2m en 30cm diep

Ik had graag zelf wat groentjes en kruiden gekweekt voor mijn gezin.

Kan er mij mischien iemand wat raad geven met wat ik best begin en waar ik zeker iets van ga oogste na mijn eerste probeersel .

Kan ik in september nog iets planten? Want ik heb geen serre is gewoon een bak.

Ik zou ook graag eerst werken met planten scheutjes ipv met zaaien.weet er iemand ook waar ik dit kan vinden?

 

Al vast bedankt voor jullie raad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vind je wat je kan planten in augustus en de invulling voor het september topic zal nog volgen.

Je ziet in het eerste bericht een lijst vanaf januari. Die kan je bijvoorbeeld volgend jaar goed raadplegen.

wat-zaaien-planten-in-augustus-t12027.html

 

Ook is het leuk om in de gaten te houden wat andere mensen zaaien/planten:

wat-heb-je-net-gezaaid-geplant-seizoen-2014-t11947-800.html

of je raadpleegt het topic van 2013:

wat-heb-je-vandaag-gezaaid-geplant-seizoen-2013-t7481-1010.html

 

Verder zou ik je aanraden gewoon wat rond te kijken op het forum via het Forumoverzicht om zo een beetje wegwijs te worden.

Je kan bijvoorbeeld via:

Forumoverzicht - Square Foot Gardening en tuinieren in potten - heel veel informatie vinden over het kweken van groenten (want groentjes worden groot!) in vierkante meter bakjes. Daar kan je ideeën opdoen en van fouten van anderen leren. Goed leesvoer voor de winter.

Zo kan je de voor jou interessante onderwerpen en topics doornemen en in de betreffende topics eventueel je vragen stellen.

 

En het is wel leuk als je je even wilt voorstellen in ons Voordeur topic (ook te vinden via Forumoverzicht) dan kan men je verwelkomen.

 

En je kan ook nog je eigen Blog/seizoen bijhouden... daar hebben we een aparte afdeling voor.

Ook via Forumoverzicht: Moestuin Seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) Je begint als eerste om te kijken waar je bak komt te staan. Hoeveel uren zon staat er per dag dan op de bak? Dat is heel belangrijk om te weten, want bepaalde groenten/kruiden willen echt alleen maar volle zon of halfschaduw.

2) Verder kijk je naar wat je lekker vind. Wat wil je eten?

3) Hou rekening met hoe groot ieder gewas wordt zodat ze allemaal voldoende licht en lucht krijgen en het niet in de verdrukking raakt. Plant bijvoorbeeld laagblijvende gewassen in de buitenste vakken (zoals sla, spinazie etc.)

4) Het is nu laat in het seizoen. Kijk even naar de zaaikalender zodat je weet wat je nu nog kunt zaaien en waar je mee moet wachten.

5) Veel plezier!!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Kleine plantjes vind je o.a. bij het tuincentrum, hoewel het nu wel een zeer beperkt aanbod is. Verder even rondneuzen bij vrienden en bekenden. Kijk even wat er nu nog gezaaid kan worden, toch een leuk begin. En anders wat kruiden planten die het nog even doen.Wie weet vind je iemand die wat over heeft.Je hoeft maar over een moestuin te beginnen en voor je het weet kom je thuis met zaadjes, plantjes of stekjes.

 

Maar in het voorjaar is het denk ik gemakkelijker om te beginnen.Je kunt je daarvoor nu informeren en je plannen maken.Lees bv. het boek van Jelle's moestuin of volg zijn Faceboekpagina. Daar doe je vast ideeen op.

 

In februari/maart voorzaaien binnen, zaad genoeg te koop of te krijg. Dan in je moestuinbak zetten en wachten en kijken tot er iets boven komt. Goed verzorgen en dan lekker van eten. Veel succes.

 

Op mijn site vind je informatie over hoe ik begonnen ben met mijn makkelijke moestuin en hoe het verder gegaan is.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Gewoon" beginnen!

Hier nog een beginneling die zomaar met allerlei bakken, potten, bouwsels, manden, zaadjes en (onbekende gekregen) plantjes aan de gang is gegaan.

En het groeit en ik GENIET!

Heb weinig tuin, dus ik ook wat " de hoogte in", met pallets, industriebakken en.

Gewoon eigenwijs proberen!

Kijk mijn prachtige courgettes uit één simpel zaadje!!! Prachtig!

Gr.

Janny

Ps

Er staan wel wat beginnersfoto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...