henkg Geplaatst: 30 augustus 2014 Share Geplaatst: 30 augustus 2014 Welke wijndruif planten in de moestuin? (vollegrond, in Nederland)Door Bit op weg geholpen, kom ik –voor rode wijn!- uit op de volgende rassen, o.a. geselecteerd op vroegheid en resistentie:- Regent (schijnt toch minder te bevallen?) - Rondo- Pinotin- Cabernet CortisEr zijn nog nieuwere rassen, veelbelovend, maar nog weinig praktijkervaringen. Ik denk zelf aan Rondo (ook geschikt als tafeldruif) en daarnaast Pinotin.Rondo zou een Bourgogne-achtige wijn opleveren.Pinotin (ondanks de naamrelatie met Pinot) een Bordeaux-achtige wijn.Laat dat nou net mijn favorieten zijn (naast Shiraz/Syrah). Iemand ideeën, ervaringen met rode wijndruiven voor de hobbyist/moestuinier? Een aanvulling: het gaat niet om de ultieme keuze voor de allerbeste wijn, maar gezien de omstandigheden om een zo goed mogelijk resultaat. Zo zal ik niet losstaande planten gaan telen, maar ze geleiden langs een schuur, wel op het zuiden gericht. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geertlaurent Geplaatst: 1 september 2014 Share Geplaatst: 1 september 2014 Mag het ook een blauwe druif zijn (om rode wijn te maken)? Dan ga ik resoluut voor de Saint-Laurent druif. Die gaat zeer goed buiten, is een sterk ras & oh zo lekker om op te eten. Wordt ook gebruikt als wijndruif dus als je een goei wijntje wil komt hij ook daarvoor in aanmerking. Als het echt rood moet zijn zou ik de zaadloze Crimson is proberen, heb echter geen idee of die buiten kan want heb ik jammer genoeg geen ervaring mee. Als je op zeker wil spelen lijkt mij de Katharina (ovale, rode druif) een goede keuze, maar dan is een muur op het zuiden wel een must. Hopelijk heb je er iets aan Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 1 september 2014 Share Geplaatst: 1 september 2014 Nog wat toevoegingen van goed resistente nieuwere rassen die goed wijn geven. - Cabernet Cortis- Golubok- Hegel- Heike- Triomph d'Alsac ( ouder ras , maar goed ziektevrij naar wat ze zeggen )- Baco Noir Niet uit eigen ervaringen dan hoor. Er zijn er vast die wel ervaring hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 2 september 2014 Share Geplaatst: 2 september 2014 wj hebben een rondo op advies van een hobby wijnmakernog geen oogst het 1e jaar Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 2 september 2014 Share Geplaatst: 2 september 2014 Hoe staat de Rondo er bij jou bij ? Meeldauw ?Bij mij staat ie er als mooiste bij wel. Geen bruin blaadje, geen poedertje te zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 2 september 2014 Share Geplaatst: 2 september 2014 ja, top, is behoorlijk resistent zegt de dealer Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
manowar Geplaatst: 2 september 2014 Share Geplaatst: 2 september 2014 Hallo Ik zou zeker Dornfelder erbij zetten deze trossen zijn bijna 3x zo groot en dikkere druiven, deze rijpt iets later dan Rondo en je hebt minder last van pitten. En rondo is nogal een rommelige groeier wat bij dornfelder niet het geval is en rondo durft hier wel is last hebben van wespen. Ik heb ze allebei al enkele jaren staan en zijn beiden goed ziekteresistent. Doe er je voordeel mee Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 3 september 2014 Share Geplaatst: 3 september 2014 Pitten zijn voor wijndruiven echt geen probleem.Topicstarter gaat ze niet uit de hand nuttigen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 3 september 2014 Share Geplaatst: 3 september 2014 http://www.fruitlent.nl/druiven.html Ik geef je even deze link naar Fruitlent, aangezien ze uitgebreide informatie geven over goede en nieuwe druivenrassen en toch wel een autoriteit zijn en up to date. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 3 september 2014 Share Geplaatst: 3 september 2014 Meen ik me te herinneren dat zij het vooral gericht hebben op tafeldruiven he ? Staat dat niet ergens in hun tekst ?Dacht ik. Maar hoe dan ook : hun lijsten raadpleeg ik eigenlijk áltijd wel. Met alles. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 3 september 2014 Share Geplaatst: 3 september 2014 Helaas ook geen ervaring (wel plannen en een hoop informatie) maar wellicht heb je wat aan onderstaande tabel, afkomstig uit "het nieuwe handboek druiven van Fred Lorsheijd": http://afbeelding.im/nOJmChttp://afbeelding.im/cQBbhttp://afbeelding.im/JnKzYhttp://afbeelding.im/xIk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 3 september 2014 Share Geplaatst: 3 september 2014 Klopt wel, enigszins wat je zegt, Bit. Fruitlent richt zich vooral op tafeldruiven, maar ze zijn ook aangesloten bij het wijnmakersgilde. Ze leggen het uit in de link die ik gaf enige berichten terug. Helaas kan ik dat niet kopiëren hier. Maar je vindt het ongeveer midden op het blad van de link, onder het kopje "commerciele aspecten". Dat wijnmakersgilde lijkt me ook een club waar vraagsteller veel goede info kan halen! Daarom hier nog de link naar hun website: http://www.wijngaardeniersgilde.nl/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 3 september 2014 Auteur Share Geplaatst: 3 september 2014 Kijk aan, een hoop reacties!Nu wilde ik net schrijven over een boekje dat ik kocht en vandaag geleverd kreeg: "Het nieuwe handboek druiven" (19,95), maar Jorg is me vóór. Na nog maar een half uurtje lezen: lijkt me een goed bruikbaar boek:Gericht op teelt in NL en BE.Veel beschrijvingen van rassen (wijn- én tafeldruiven), ook de nieuwere rassen.Veel over snoeien en leiden.Nadruk op wijndruiven.Boek is voor mij nu al een goede aanschaf. En wat ga ik nou kiezen? Daar zit wat minder tijdsdruk op, omdat planten in dit najaar nauwelijks voordelen biedt t.o.v. planten in het vroege voorjaar (klopt dat?).Ik denk nog steeds aan Pinotin + Cabernet Cortin + Rondo. De laatste omdat die ook als tafeldruif geschikt is. Googlen leverde o.a. op dat Mitra zowel Dornfelder als Regent heeft (in fles, niet als plant). De Dornfelder barrique heb ik inmiddels geproefd. Niet vies, hoefde niet door de gootsteen. Wel mis ik de afdronk, die is er niet. Binnenkort de Regent proberen. Wordt vervolgd. Eerst maar eens alles regelen voor mijn aanstaande verhuizing naar Zeeland (Sint Philipsland). Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 4 september 2014 Share Geplaatst: 4 september 2014 Daar zit wat minder tijdsdruk op, omdat planten in dit najaar nauwelijks voordelen biedt t.o.v. planten in het vroege voorjaar (klopt dat?).Ik denk nog steeds aan Pinotin + Cabernet Cortin + Rondo. De laatste omdat die ook als tafeldruif geschikt is. Veel voordelen zijn daar niet te halen nee.In het algemeen, is planten in het najaar wel wat beter. Alleen maar omdat de plant dan nog in de relatieve warme grond gaat, en dan nog nieuwe wortels aanmaakt vóór de winter. De plant gaat niet meer groeien bovengronds, maar slaat wel aan ónder de grond. Na de winter biedt dat voordelen met het dan gelijk goed weggroeien. Verder valt er buiten de vorsten om eigenlijk de hele periode tot april goed te poten.De planten koop je in pot en daarom zijn ze zelfs ook na april goed te poten. Sowieso zal je, welk moment van poten je ook kiest, er het beste voor moeten kiezen, dat de planten het 1e seizoen na planten nog geen druiven draagt. Dat is heel moeilijk, dus kan je er voor kiezen een halve tros per soortje te laten hangen voor de fun. Maar beste is het 1e seizoen de druif te laten settlen en te laten groeien. Groeien in de richting van je toekomstige wijze van snoeien ( volgende keuze, ánder topic ) Wat wellicht een tip is en pleit tégen dit najaar poten al, is dit:Veel plekken die dit soort druiven verkopen zitten met een voorraad aan planten. Veel tuincentra/ zaken/ handelaren zullen in de winter de voorraad opnieuw aanvullen cq de oude voorraad wegdoen.Als je dit najaar koopt, koop je een plant die al een heel seizoen in pot gehouden is.Koop je komend voorjaar, zou dat een verse jonge plant kunnen zijn ( goed checken natuurlijk ).Niet dat de plant in pot welke daar al langer in staat echt heel slecht moet zijn, maar die kans is er wél. edit : deze link ken je al wel ? : http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=13&page=37&student=101( dit ivm je keuze van de Regent ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 5 september 2014 Auteur Share Geplaatst: 5 september 2014 Ja, de http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=13&page=37&student=101 link kende ik al.Is inderdaad een leerzame website. Ik ben wel blij al vroeg te kijken wat er zoal te verkrijgen is. En dan niet bij tuincentra, die schijnen de nieuwere rassen niet te hebben. Ook zullen ze (?) voornamelijk tafeldruiven hebben. Ik haal me wel wat op de hals: Guyot-, Cordon-(enkel of dubbel) of gordijnsnoei: veel te lezen. Leuk! Verder ben ik benieuwd naar de rassen die Jorg gaat kiezen ... Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Harro Geplaatst: 1 oktober 2014 Share Geplaatst: 1 oktober 2014 Ik heb in 2012 een bescheiden hobbywijngaardje ingericht van zo’n 40 stokken met: RondoCabernet-CortisPinotin Daarnaast heb ik ook een viertal andere druiven gezet, vooral als tafeldruif; Birstaler Muscat, Muscat Blue, Palatina en Bianca. Maar ook hiervan ben ik dit jaar (een rosé) wijn aan het maken. Dit seizoen heb ik voor het eerst geoogst. De Rondo was het eerst aan de beurt en is een mooie (lekkere) druif om zo te eten en is geeft ook een mooie intense gekleurde rode wijn. Deze wijn heb ik inmiddels volledig van het gist en staat te rijpen in ballon(mand)flessen. De wijn is nu al best prima en zal naar verwachting nog veel beter worden. De alcoholische vergisting is achter de rug, zodat ik binnenkort de malolactische fermentatie kan opstarten. Bij oogst (18 September) was het mostgewicht ongeveer 1080 en was het geen optie om de druiven nog langer te laten hangen vanwege beginnende botrytis aantasting in een paar trossen en val van bessen uit de trossen. De Cabernet-Cortis heeft me zeer positief verrast met een mostgewicht van 1094! De oogst heeft 28 September plaats gevonden, zodat de pulpgisting nog in volle gang is. Over de smaak van de wijn valt nog weinig te zeggen, maar deze lijkt ook veelbelovend. Als tafeldruif is deze minder geschikt dan de Rondo. De bessen zijn vrij klein in vergelijking met de Rondo. De Pinotin heeft dit jaar (te) rijkelijk gedragen is (daarom) qua suiker wat achtergebleven op de Cabernet-Cortis en de Rondo, al sluit ik niet uit dat het mostgewicht nog boven 1075 zal uitkomen. Omdat de loofwand nog mooi vitaal is, laat ik deze druif nog verder afrijpen om nog wat meer suikers te krijgen. Deze druif heeft ook grotere bessen dan de Cabernet-Cortis (ongeveer even groot als de Rondo) en is lijkt voor zover ik kan oordelen ook prima voor verse consumptie. Op dit moment kan ik de Rondo en de Cabernet-Cortis zondermeer adviseren. De Rondo als je de druif ook als tafeldruif zou willen gebruiken en de Cabernet-Cortis als je een robustere wijn wil maken. Indien je de ruimte hebt, is het te overwegen om beide te zetten, zodat je en een goede tafeldruif hebt, en twee wijndruiven om mee te assembleren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 1 oktober 2014 Auteur Share Geplaatst: 1 oktober 2014 Harro, dank voor je uitgebreide reactie!Bijzonder dat je dezelfde selectie gemaakt heb als ik (ga doen). Mijn kennis komt nog alleen van internet, en één boekje. Maar dat boekje (Het nieuwe handboek druiven) was er in 2012 nog niet. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dirk71 Geplaatst: 2 oktober 2014 Share Geplaatst: 2 oktober 2014 Ik heb deze lente cabernet franc gekregen van een bevriend franse wijnboer uit st emmilion. Hij heef een chateau met naam en faam en hij beweert dan ons plantgoed meestal niet erg deugt (en dit probeer ik voorzichtig te formuleren) Daarom kreeg ik van hem geent plantgoed dat hij zels aanplant. Voorlopig alles ok. Ik ben juist wat bang voor de hoge grondwaterstand in de winter bij mij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 2 oktober 2014 Share Geplaatst: 2 oktober 2014 Dirk71 schreef: hij beweert dan ons plantgoed meestal niet erg deugt (en dit probeer ik voorzichtig te formuleren) Weet je ook wat er volgens hem niet aan deugde? (Ook op de site van Fruitlent wordt gezegd dat de heel nieuwe rassen enorme verbeteringen zijn en dat alles van al enkele jaren geleden eigenlijk al achterhaald. Dit kan elkaar aardig dekken, maar ook om heel andere kritiek gaan......) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Harro Geplaatst: 2 oktober 2014 Share Geplaatst: 2 oktober 2014 Dirk, Het plantgoed dat je in Nederland kunt kopen is naar mijn oordeel (en ervaring) helemaal prima. Waar je in Nederland rekening mee moet houden, is dat je rassen selecteert vroeg genoeg afrijpen. Mooie Franse Bordeaux rassen zijn perfect voor de zonovergoten locaties, maar zullen nooit tot volledige rijping komen in het Nederlandse klimaat. Daarnaast is het prettig om, in het soms erg vochtige klimaat in Nederland, rassen te gebruiken die een verhoogde schimmelresistentie hebben. Wat ik heb gedaan, is “afgekeken” wat de commerciële wijnbouwers in Nederland toepassen. Zij moeten er immers hun brood mee verdienen en zullen daarom een zeer weloverwogen keuze maken. Binnen deze verzameling van rassen die in Nederland commercieel worden toegepast, heb ik gekozen voor rassen die naar mijn idee het best passen binnen wat ik graag proef in een (rode) wijn. Vandaar mijn keuze voor Rondo, Cabernet-Cortis en Pinotin. Als ik in Zuid Frankrijk zou zitten, zou ik eerder gaan voor rassen als de Petit-Verdot of Tannat. Maar helaas moet ik het doen met het Nederlandse klimaat zijn deze rassen geen optie voor mij. Overigens is het “afkijken” bij de pro’s ook goed om inspiratie op te doen welke snoei- en groeiwijze toe te passen, inclusief de keuze voor het gewas geleidingsysteem. Mijn keuze is hierbij gevallen op het “Artos Systeem” (http://www.artos-weinbergpfahl.de), waarbij ik de EP1 (270cm, 2.10) eindpalen en de C50 (250cm, 2.10) tussenpalen gebruik, met twee vaste, gespannen draden die de troszone definiëren en daarboven twee niveaus van losneembare dubbele draden waartussen de loofwand opgroeit. Ook de bovenste draad tussen de palen is een enkele gespannen draad. (al de draden zijn: ArcelorMittal CrapalOptimum, 3.15mm). Voor kleine wijngaarden kun je overwegen een dunnere draad te nemen omdat de 3.15mm draad door zijn dikte/sterkte erg lastig verwerkbaar is. Mijn overweging om de 3.15mm draad te nemen is was dat de draad per gewichtseenheid wordt verkocht, waarbij ik genoeg lengte had bij 3.15mm en veel te veel over bij dunnere draad. Hierbij heb ik de verwerkbaarheid van de dikke draad onderschat, al is het wel allemaal gelukt. Het hele pakket; plantgoed, palen, draad, grondankers, etc, etc. is te verkrijgen bij bijvoorbeeld Vitis-Vino (http://www.vitis-vino.nl/). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dirk71 Geplaatst: 3 oktober 2014 Share Geplaatst: 3 oktober 2014 @ Harrow en Weknow, nu moet je toch toegeven dat dit niet de normale plantenkwekerij kwaliteit is. Wat we hier in Belgie tegenkomen zijn opgeschoten verkeerd gesnoeide planten van onaangepaste varieteiten. Geent materiaal met blote wortel ben ik hier nog nooit tegengekomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
manowar Geplaatst: 3 oktober 2014 Share Geplaatst: 3 oktober 2014 Das ook logisch dat je ze zo niet gaat vinden ,deze worden speciaal gemaakt om wijngaarden aan te leggen , zijn gekoeld en gaan nog voor de stokken uitlopen de grond in. Er is geen enkel tuincentrum dat zo druivenstokken kan koelen om ze zo te verkopen met blote wortel. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met aangekocht plantgoed.Ik heb wel al problemen gehad met druivenrassen die ik zelf gestekt heb op eigen wortel en die het dan minder goed doen maar dat is een minderheid.Ik probeer ze nu zelf te enten zoals op jou foto met een omega- enting en met entwas maar het is me tot op heden nog niet gelukt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Harro Geplaatst: 7 oktober 2014 Share Geplaatst: 7 oktober 2014 (aangepast) In reactie op de veronderstelling dat er geen goed plantgoed te verkrijgen is, kan ik melden dat ik prima geënt wortelgoed heb kunnen aanschaffen. Let hierbij wel op dat dit ruim op tijd op bestelling dient te gebeuren, omdat deze stokken slechts eenmaal per jaar worden uitgeleverd (op basis van de door handelaar opgenomen bestelling). Even naar de kweker lopen als je er aan denkt werkt dus niet….. En het containergoed (kluitgoed in pot) wat bij de tuincentra te verkrijgen zijn over het algemeen niet geschikt voor de wijnbouw (vaak een tafeldruif zoals de glorie van boskoop o.i.d.). De adressen waarvan ik weet uit eigen ervaring dat ze prima geënt wortelgoed leveren: Vitis-Vino (http://www.vitis-vino.nl/product-categorie/wijngaard/druiven-wijngaard/)Achthuizen (http://www.agthuysen-wijnbouw.nl/Wijndruiven.pdf) Bestelling gaat per stuk en bij grote hoeveelheden ongetwijfeld op staffel, maar voor de hobbywijngaard zonder problemen in bescheiden hoeveelheid. Wel ruim op tijd (voor eind februari) de bestelling doorgeven, om in april geleverd te krijgen. 8 oktober 2014 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dirk71 Geplaatst: 8 oktober 2014 Share Geplaatst: 8 oktober 2014 Fijn om te weten, maar het was mij niet bekend. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 25 april 2015 Share Geplaatst: 25 april 2015 Verder ben ik benieuwd naar de rassen die Jorg gaat kiezen ...Ik heb vandaag gekocht (bij http://www.agthuysen-wijnbouw.nl/): - 2x Salome (merlot)- 2x Rondo (Pinot noir) - wijn op smaak en kleur goed te mixen met salome- 2x cabernet Cantor (tussen cabernet en merlot in - iets rodere vruchten) -iets vroeger rijp dan de cabernet cortis Heb ook nog twee witte stokken gekocht:- 2x muscaris Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.