Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke wijndruif planten in de moestuin? (rood, in NL)


henkg

Aanbevolen berichten

Mooi Henk ! . Je moet die Pinotin wel ff grondig checken op de achterkant van het blad op luis. mini-mini- luis, eerder een soort witte waas en met gewoon huismiddeltje tegen luis behandelen ( tot druipens toe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Mijn eerstejaars druiven stokken.

Een maand geleden zag ik dat er eentje gebloeid had (soort is Pinotin, en als ik het eerder gezien had, dan had ik de bloemen verwijderd). Nu laten hangen.

DSC117251651443541372.JPG

 

Vandaag eentje geproefd: redelijk zoet.

Maar hoe zoet, voldoende voor wijn? En hoe meet je dat?

 

Ik had al een refractometer, die gebruik ik bij maken van bier.

DSC117427971443541376.JPG

 

Druppeltje sap op de meter, afgelezen: 14,9 Brix

Tja, een getal. Waar staat dat voor?

Tabel gevonden: zou –zonder suikertoevoeging- een wijn van 7,8% alcohol moeten opleveren. Een dun wijntje dus. Over twee weken doe ik een volgende meting, zo krijg ik een idee wanneer ik - over twee jaar!- echt kan gaan beginnen met wijnmaken.

(Van dat ene trosje, met oorspronkelijk 10 druifjes, ga ik natuurlijk nu geen wijn maken)

 

Bronnen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brix-waarde

http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=14&page=190&student=704

 

Voor degenen die een hydrometer gebruiken (een soort dobber die het soortelijk gewicht meet, en daarmee het suikergehalte). Je hebt dan minstens 100 ml testvloeistof nodig. Bij een refractometer slechts één druppel.

Ook handig om objectief het suikergehalte van andere suikerrijke vruchten (appels / peren / perziken) te meten.

 

Een refractometer kost op Ebay een kleine 20 Dollar, incl. verzending. Let wel op de schaalverdeling (alleen Brix / Brix + SG / anders)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Vandaag de Brix waarde van mijn Rondo gemeten: 16,1

Volgens deze tabel: http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=14&page=190&student=704 gaat dat een wijntje met een alcoholpercentage van 8,4% geven. Nog maar even wachten, het is tenslotte nog maar augustus.

(De Pinotin en de Cabernet cortis zijn nog niet zo ver.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De eerste wijn is redelijk goed gelukt: wijn-maken-t2506-110.html#p324350

Maar in dit topic gaat het over het telen van wijndruiven.

 

Goed, in heteerste jaar dus geen opbrengst, was ook helemaal te verwachten.

In dit tweede jaar (2016) een klein beetje: ruim 3 kilo van zes stokken (waarvan 2 stokken nog geen opbrengst gaven).

 

Nu had ik wel keurige geleidingen gemaakt, maar snoeien en geleiden, dat kwam er niet van. Deze mens zit nu eenmaal liever met een boekje en een biertje op het waterkantterras dan dat ie zwoegt en ploetert in de tuin.

 

De wijndruiven –ik heb 3 soorten staan- waren dus een zootje, tot vandaag. Mooi weer om eindelijk weer iets te doen, het was zelfs kortebroekenweer:

 

De ergste, Cabernet cortis, vóór:

2016101614511269211476632229.jpg

 

Na:

2016101615194188351476632217.jpg

(Je zou het niet zeggen, maar aan de aalbes links kun je zien dat het echt om hetzelfde vak gaat)

 

De Pinotin, na:

2016101614505113101476632240.jpg

 

De Rondo, na:

2016101614503236141476632251.jpg

 

Het wordt begin volgend jaar tijd voor een vierde steundraad. De laatste want hoger kan ik niet. Is ook niet handig, want nu kan ik erg makkelijk netten eroverheen hangen.

Met het snoeien heb ik met die 4e draad al rekening mee proberen te houden.

 

Volgend jaar (de stokken zijn dan in hun 3e jaar) hopelijk veel meer dan 3 kilo, maar wijn van druiven maken, dat is een ander topic.

 

PS. Het lijkt heel wat, met die steundraden. Toch doe ik maar wat, o.b.v. informatie op Google, en daarbij gezond verstand. Heb je tips? Zeer welkom!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef eerlijk toe dat ik helemaal geen verstand van druiven heb, maar ik heb net de aflevering van Gardeners World van afgelopen vrijdag gezien (helaas geen bbc 2 hier, dus via youtube). daar wordt aandacht besteed aan het snoeien van druiven. misschien heb je er iets aan?

 

ik vind ze er zo erg mooi opgebonden uitzien, maar ja daar heb je niets aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Sinds dit voorjaar heb ik een nieuwe schutting, richting ZZW. Eerste idee was: meer laurierkers. Met het stekken ervan was ik al bezig:

2017051217265987381494611487.jpg

 

Maar ja, ook een perfecte plek voor meer (wijn)druiven. Misschien een beetje laag (160 cm), maar met Guyotsnoei kom ik daar wel mee weg.

Veels te laat om nu nog druivenstokken te bestellen. Toch vond ik een leverancier die nog Rondo en Cabernet cortis kon leveren.

Dinsdag besteld, vandaag geleverd.

2017051216001799121494611509.jpg

3x Rondo, 3x Cabernet cortis

 

Gisteren en vandaag de laurierkers opgeruimd (stammetjes tot 6 cm dik), plantgaten gegraven (meer werk dan ik dacht!), en de stokken uitgeplant. Hier een nieuwe Rondo:

2017051217091469631494611551.jpg

 

De Rondo stokken die ik april 2015 geplant heb doen het wel lekker. Vandaag de eerste scheuten aangebonden op de 2e draad:

2017051217072360681494611497.jpg

 

De Cabernet cortis en de Pinotin gaan ook goed, maar die zijn nu eenmaal wat later. Gelukkig nergens vorstschade. Het was kantje boord: wel wat bevroren aardbeibloemen die er vlak bij stonden, op hoogte.

 

De 2x Rondo / 2x Cab cortis / 2x Pinotin zullen dit jaar echt in productie zijn. Met de nieuwe 3x Rondo + 3x Cab cortis erbij moet het maar genoeg zijn. Maar misschien ga ik steeds meer richting fruit (waaronder zeker ook wijndruiven), en stop ik met aardappeltjes, prei, uien, en meer van dat groene spul. Heel misschien gaan zelfs de tomaten eruit (maar de pepers niet!)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...