RobO Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 is er misschien iemand die zelf kruiden vriesdroogt?zoja hoe? Quote
geedee Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Een bevriende restauranthouder heeft zo'n apparaat, dat volgens zijn zeggen toch wel een paar duizend euro kost. Hij maakte er groentenchips mee(sperziebonen e.d. ) Of er al en huis/tuin en keuken versie van is, geloof ik niet. http://labvision.nl/archief/lv17/60-aanraders/389-nog-beter-vriesdrogen Quote
marja vH Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ik mik ze per kruid gewoon in de vriezer in van die diepvrieszakjes met rits en dan met stift erop zetten wat het is. . Doe dat met steeltjes en al. Als ze bevroren zijn geef ik er wat klappen op, zodat het klein wordt en dan haal ik de steeltjes er uit dan heb ik in de diepvries een mooi voorraadje blaadjes. Simpel niet waar Marja Quote
geedee Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ja dat is inderdaad handig, ik denk echter dat hier echt het vriesdrogen bedoelt wordt, zodat je bijv. je bieslook in een potje in de kast hebt staan. Quote
Erny Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Kruiden bevriezen in je vriezer is toch wel héél wat anders als vriesdrogen... edit, gee was me voor... Quote
RobO Posted September 15, 2014 Author Posted September 15, 2014 tsja,leve www, er zijn veel zelfbouwers... vriesdrogen is bijna onmogelijk zonder prof apparatuur maat vaccumdrogen kan wel lukken:een vacuvin haalt 0,8 bar dus 0,2 bar onderdruk, dat lijkt me wat weinigeen (oude) koelkastpomp komt veel lager dus dan alleen nog een container zien te vinden die die lage druk aan kan zonder te imploderen, allpax heeft wat van kunststof ik weet nog niet of ik het project ga proberen ivm veel werk voor weinig winst (= dagje knutselen voor iets lekkerder gedroogde kruiden) Quote
geedee Posted September 15, 2014 Posted September 15, 2014 Waar blijft het water uit bijv. de bieslook of de basilicum dan? Ergens heb je toch een "uitgang" en ventilator nodig? Quote
RobO Posted September 15, 2014 Author Posted September 15, 2014 dat verdampt en wordt weggepompt door de pomp ik had gevriesdroogde kruiden vanuit de super, was super idd Quote
Recommended Posts