Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een vraagje over het oogsten van dillezaad. Daarstraks merkte ik dat de bloemen van één van de dilleplantjes precies al te ver waren, omdat er enkele al opengesprongen waren, zo lijkt het toch. Maar ik heb dit nog nooit geoogst, dus weet niet wanneer de juiste timing is. Ik heb het takje alvast afgeknipt om het later uit te zoeken. Hier is een foto:

DILLE_4.jpg

De zaadjes die ik met een rode pijl heb aangeduid, daar is het al te laat voor neem ik aan? Anderen aan hetzelfde scherm zien er nog niet zwart uit. Of moet je die "dikkere" plukken en dan drogen? Of moet het altijd openspringen, en heb je er dan 2?

Zo zien mijn Aveve-zaadjes eruit, waaruit de planten mee gezaaid zijn:

DILLE_5.jpg

Dit is zijn andere bloemenschermen, in verschillende stadia:

DILLE_3.jpg

DILLE_2.jpg

DILLE_1.jpg

Geplaatst:

Als je een zakje rond de stengel van een rijp of bijna rijp bloemscherm bindt, dan vallen de rijpe zaadjes daar in. Doe het zo dat het kan ademen (papieren of plastic zakje niet helemaal strak dichtbinden, of gebruik een stoffen zakje) zodat het zaad niet gaat schimmelen bij nat of vochtig weer (ochtendmist). Omdat niet alle zaden gelijk rijpen, zul je zo niet alle zaden oogsten maar wel de meeste. Na een tot twee weken neem je het zakje weg, heb je een portie zaadjes...die je wel nog even goed moet laten na-drogen.

Dit soort zaad kun je dan opschonen door het, als het goed droog is, in een kommetje te doen en dan heel zachtjes te blazen. De zaden zijn wat zwaarder dan de meeste vliesjes en steeltjes en blijven in het kommetje. Het kaf blaas je voor het grootste deel weg.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt voor de tips! Dat ga ik zeker eens proberen met zo'n zakje rond de stengels. Voor het takje dat ik gisteren al afgeknipt had, heb ik de zaadjes bij daglicht nog eens goed bekeken. De zaadjes waarvan ik dacht dat ze al open zijn, lijken precies niets anders dan gewoon 2 aparte zaadjes die van elkaar losgekomen zijn. Dus per bloempje krijg je 2 zaadjes? Zo versta ik het toch.

Geplaatst:

De zaadjes van de Dille gaan niet open. Dat is ook wel het makkelijke van dille-zaad. Je ziet precies als ze rijp zijn, donker worden, of al afvallen. Maar je bent ze eerder niet kwijt. Ze gaan niet open : it is what it is : gevleugeld zaadje. Gewoon de hele kop afplukken bij donker worden van de zaadjes en luchtig in een open zak weghangen ergens.

Niet te vroeg ( te groen nog of te weinig donker ) plukken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...