Jump to content

Seringen ziekte, bruine delen op blad en grijze afzetting

Recommended Posts

Posted

Wij hebben reeds meer dan 20 jaar een vrij grote seringenplant, die ieder jaar bloeit. Sinds enkele maanden vertoont deze plant bruine vlekken op de bladeren (zie foto's). Na een tijdje vallen deze bruine delen uit het blad. Op scheuten van dezelfde plant hebben wij nu recentelijk ook een grijze afzetting op de bladeren (zie foto's).

Weet iemand wat de oorzaak hiervan is? Mogen wij verwachten dat zich na de winter, hetzelfde gaat voordoen op de nieuwe bladeren? Kunnen wij op dit moment nog iets ondernemen om dit probleem te verhelpen?

DSCN823649121412274839.JPGDSCN823774661412274841.JPGDSCN824261581412274876.JPGDSCN824375021412274878.JPG

Posted

het eerste lijkt me een bacterieziekte: Pseudomonas syringae pv. syringae

oud gevallen blad opruimen en afvoeren, plant niet sproeien en luchtig houden door beetje uitdunnen; kijken of er ook geinfecteerde takken zijn en die snoeien en afvoeren, snoeischaar telkens ontsmetten

het tweede lijkt me meeldauw, 2014 was een prima meeldauwjaar, uitbreiding kun je voorkomen met wat spuitzwavel, plant niet sproeien, eventueel volgend seizoen preventief spuiten met heermoesthee oid

ik denk dat je plant het niet fijn heeft, dus verwen hem met wat goede compost, geen mest, niet teveel water

bron in English