Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ineens een tuin... help!! Welke planten zijn dit?


kreupel

Aanbevolen berichten

I.v.m verhuizing van flat naar vrijstaand huisje heb ik ineens een (voor mijn begrippen) grote tuin!

 

De achtertuin lukt wel, deze is 75% bestraat en heb ik al een beetje heringericht i.v.m m'n moestuin bak en fruitstruikjes, maar de zijtuin is vrij fors en staat HE LE MAAL vol (mede door het mooie weer van afgelopen tijd).

Ik kan echter geen onkruid van sierplanten onderscheiden, en bovendien overwoekert het geheel nogal.

 

Weet iemand een leuk (niet te stoffig) boek waar ik wat meer kan lezen over plantensoorten en vooral ook onderhoudstips en hoe en wanneer ik wat moet snoeien? Of andere tips/websites/magazines?

 

Want om nu van elke plant een foto te plaatsen en te vragen wat het is... dan ben ik wel even bezig

 

Ik zou namelijk graag een aantal planten laten staan (sneeuwbal, roos op stam, klimroos, tulpenboompje, vlinderstruik, lavendel en nog wat prachtige boompjes waar ik geen idee van heb wat het zijn...) maar er groeit een heleboel tussendoor, waaronder een overdaad aan geraniums die letterlijk overal doorheen groeien en het haagje en andere planten verstikken.

 

 

EDIT: hierbij een waslijst met planten en onkruid waarvan ik graag hoor wat het is... wie o wie??

 

 

01

achter_01.jpg

 

02

achter_02.jpg

 

03

voortuin_01a.jpg

voortuin_01b.jpg

 

04

voortuin_02.jpg

 

05

zijtuin_01.jpg

 

06

zijtuin_02.jpg

 

07

zijtuin_03.jpg

 

08

zijtuin_04b.jpg

zijtuin_04a.jpg

 

09

zijtuin_05.jpg

 

10

zijtuin_06.jpg

 

11

zijtuin_07a.jpg

zijtuin_07b.jpg

 

12

zijtuin_08.jpg

 

13

zijtuin_09a.jpg

zijtuin_09b.jpg

 

Alvast heel, heel erg bedankt!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet helaas geen geschikt boek...

Ik zou eerst eens de planten die je wilt houden, de ruimte geven door wat planten er uit te trekken die er in de weg staan.

Vind je een in-de-weg-staande plant wel mooi, dan kan je hem even in een pot of emmer zetten, en later ergens anders een plekje geven.

Als je elke dag een stukje doet, en misschien af en toe hier een foto plaatst van een plant waar je niet zeker van bent, dan komt het helemaal goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet helaas geen geschikt boek...

Ik zou eerst eens de planten die je wilt houden, de ruimte geven door wat planten er uit te trekken die er in de weg staan.

Vind je een in-de-weg-staande plant wel mooi, dan kan je hem even in een pot of emmer zetten, en later ergens anders een plekje geven.

Als je elke dag een stukje doet, en misschien af en toe hier een foto plaatst van een plant waar je niet zeker van bent, dan komt het helemaal goed

 

Ik was inderdaad al een beetje begonnen voorzichtig, maar ik denk dat ik inderdaad per stukje wat rigoureuzer ga doen! Het is een beetje de onervarenheid die me angstig maakt, ben bang de 'goede' planten stuk te maken... Maar ja, je leert er wel van natuurlijk! Eens kijken wat er overblijft, en dan ga ik denk ik maar gewoon wat planten op de foto zetten als ik er niet achter kom wat het is!

 

Hier haal ik ook een boel informatie... http://forum.tuinadvies.be/index.php

 

Bedankt! Sla de site even op in m'n favorieten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 fatshedera

3 verbena (sneeuwbal)

4 sierkers

5 onkruid denk ik komen rose bloempjes in en daarna pluisjes net als een paardebloem en zaait zich enorm uit zo snel mogelijk verwijderen als de pluisjes verschijnen.

6 bonte hosta, groene hosta, buxus, buxus snoeien voor 21 juni, niet in de volle zon snoeien maar op een bewolkte dag.

7 korenbloem (centaura)

8 Verbena ( sneeuwbal)

9 Akelei

11 hedera?? maar weet niet zeker is het een klimmer? kan nl ook een bessenstruik zijn

13 een fruitboompje pruim of appel denk ik.

De andere foto's moet ik het antwoord schuldig blijven,

Hoop dat je hiermee een begin hebt.

Allemaal vaste planten zo te zien.

 

Haal anders in de bieb tuinboeken.Daar is van alles te vinden en misschien kun je dan wat plantennamen vinden .

 

Link hier kun je ook zoeken.

http://www.plantago.nl/plantindex/fotogalerij/index.php?browse=externletter&letter=a&deel=1&totaal=-1

Link naar reactie
Delen op andere sites

05 is idd het gene wat greetje al zei. Wij hebben hier achter de vijver meerdere van dat soort gedoe, staat altijd wel leuk als ik eerlijk ben Ook nog zoiets, geel achtig, zelfde idee.. geen idee wat de naam is.:mrgreen: maar zaait idd. wel giga uit!!

 

Groeit denk tot een hoogte tussen de 1m en 1,50m , sterft in het najaar weer af en komt volgend jaar weer terug. Ik vind ze erg handig, de stokken die ze achterlaten; weer handig voor plantjes te ondersteunen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch leuk dat er het een en ander al staat. Hoef je niet kaal te beginnen. Die sneeuwballen zijn prachtig!

 

Zeker weten! Met name die sneeuwballen wil ik graag houden, eigenlijk het meeste wat ik hierboven heb gepost. En dan heb ik nog niet eens alles op de foto gezet.... de vlinderstruik, lavendel, en ook vooral de pioenrozen die er nog staan vind ik fantastisch!! Precies ook de reden dat ik graag wil weten hoe ik het allemaal het beste tot z'n recht kan laten komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 is inderdaad geen hedera, en inderdaad een bessenstruik, maar wel een sierbes. Ribes sanguineum, misschien, maar niet zeker.

13 is een fruitboom, maar lijkt me eerder een kers, pruim en appel hebben een ander blad en bloeiwijze. Deze heeft dunne steeltjes met daaraan een bloempje, en gezaagd blad, daarom dacht ik een kers, maar er zijn meer prunus soorten met gezaagd blad, en die ken ik niet qua bloeiwijze, dus mogelijk zijn er nog andere mogelijkheden.

 

De rest ken ik ook niet zo uit het hoofd.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...