Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Dan vindt je het nog meer jammer dat ik en veel andere het ook doen.

Mijn kippen ga ik ook niet thuis slachten, maar bij een halal slachter. Dan weet ik hoe de kippen gescharreld hebben, hoe ze geslacht zijn en genuttigd. Mijn familie, Loraine haar familie en de familie van halal slachter gaan de kippen nuttigen.

Thuis slachten kan ook, maar beter is op de slachterij. Ik maak van te voren een afspraak, breng ze persoonlijk en ben bij het slachten. Ik wil niet dat de kippen moeten wachten, meteen rustig respectvol halal slachten. Dus eerst het dankgebed en dan pas slachten. Daar weet ik dat het respectvol gedaan wordt en geen misverstanden of wat dan ook zullen zijn. En dat is voor mij, Loraine en hun belangrijk.

Nog een opmerking voor de duidelijkheid, als er ergens niet volgens de thora of koran gehandeld wordt, is het vlees (alles) niet meer halal/kosjer, dus hebben de moslim en Joden zichzelf er het meeste mee. Hun inner rein, hun geweten die niet halal/kosjer meer is. Daarom probeer ik te doen wat ik kan en niet te oordelen. Open en respectvol voor anderen te zijn en op mezelf te letten.

Ieder is aansprakelijk voor de wijze van verzorging, transport, slachten, voorbereiden en nuttigen van hun vlees. Ook als je het in de winkel of waar dan ook koopt.

Geplaatst:

Ik vind het inderdaad jammer dat er onverdoofd geslacht wordt. Echter wat jij doet met je kippen kan ik alleen maar toejuichen.

Overigens weten de gelovigen natuurlijk niet dat hun stukje halal vlees uit de winkel eigenlijk helemaal niet halal is (in veel gevallen), maar enkel onverdoofd geslacht. Net als dat ik mijn biologische stukje vlees koop, terwijl dat soms helemaal niet zo biologisch blijkt te zijn. Of blijkt het onverdoofd (ik zeg expres niet halal want dat is het dan sowieso niet) geslacht te zijn.

Je weet niet meer wat je eet tegenwoordig, als je niet zelf je dieren houdt en slacht.

Geplaatst:

Balto geloof mij maar dat die dat wel zeker weten, sterker nog wordt het die slachter gevraagd omdat het toch niet zal uitmaken maar de prijs belachrijk is. Maar zij weigeren daar aan deel te nemen, waar ik respect voor heb. En mij ook zekerheid geeft, dat ik daar gerust mijn kippen kan laten slachten. En dat is wat ik kan en moet doen, in plaats voor een ander goedkoop adres.

Geplaatst:

Meen je dat serieus? Wat erg zeg. Respect inderdaad dat de slagerij daar niet aan mee doet. Want als het op geld aan komt, tja..

Geplaatst:

Zo reageerde ik ook, al wist ik het al maar toch is het raar zoiets persoonlijk te horen.

Geplaatst:

Je hebt een verkeerd beeld bij de onverdoofde slacht. Toch even wat uitleg, misschien vindt iemand het interessant?

Bij allebei de slachten bloeden de dieren dood. Bij het verdoofd slachten wordt eerst het dier hersendood geschoten, zodat het dier dus niets meemaakt van de halssnede en het langzaam doodbloeden. Dit mag ook niet anders.

Bij onverdoofd slachten doen ze dat niet. Het dier kriigt dus mee dat het wordt gesneden. Ze worden daarvoor ook nog eens vaak in machines gedaan, op de kop gehangen, of pijnlijk vastgebonden. De halssnede is zeer pijnlijk vanwege de vele pijnreceptoren in de hals. Daarbij is het bij bepaalde dieren (ik geloof koeien) heel moeilijk in 1 keer de slagader door te snijden waardoor er meerdere keren gesneden moet worden. Er wordt echter wel gestreven naar 1x snijden, vanwege het welzijn van het dier. In ieder geval bij de islam, bij het jodendom weet ik het niet zo goed meer.

Nadat de slagader volledig is doorgesneden, leeft het dier nog minutenlang door met enorm veel pijn en natuurlijk enorm veel stress. Hierbij verwonden ze zichzelf ook vaak alleen maar meer.

Wat ik wel mooi vind is het principe van de koran dat met respect omgegaan moet worden met de dieren, de slachter moet begaan zijn. Er moeten ook controleurs zijn. Het dier mag het mes niet zien, andere dieren niet vermoord zien worden. Echter, vanwege het zoveel mogelijk willen verdienen van geld, gebeurt het bij heel veel slachthuizen niet helaas..

Ik bedoel het overigens allemaal totaal niet persoonlijk en vind het dan ook jammer dat aalterse willy dat wel doet.. Het gaat mij alleen over de manier van slachten, dat dit goed moet gebeuren.

ik weet niet wie er een verkeerd beeld heeft bij het onverdoofd slachten.

zoals ik al zei. het ligt aan de manier waarop en de omstandigheden. onverdoofd slachten hoeft dan ook niet met een machine te gaan.

wanneer bij een kip de kop er in 1x wordt afgehakt dan merkt de kip echt niet dat er in hem wordt gesneden. dan is het in 1x gedaan.

dat gaat net zo snel als de verdoving laten werken.

meerdere keren moeten snijden en het dieren minutenlang laten creperen is natuurlijk niet de juiste manier.

zelfde als een verdoving die mislukt of respectloos met de dieren omgaan, dat is ook niet de juiste manier.

edit: wat ik hiermee wil zeggen is dat onverdoofd slachten niet per definitie slecht is. het ligt aan de manier waarop en de omstandigheden.

Ik denk namelijk niet dat mensen die hun eigen dieren slachten een stroombadje aanleggen voor hun kippen.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Waarom zou dit niet relevant zijn voor het slachten van eigen dieren?

Geplaatst:

Het is een discussie die lang door kan gaan en weinig met eigen ervaringen over het zelf slachten van eigen dieren gaat. En daar is dit topic wel voor bedoeld. Ik stuur jullie dus weer de goede kant op.

Geplaatst:

Wat mij betreft niet Jorieke, voor mijn kippen komt gewoon slachten niet aan de orde. En ik denk dat deze discussie ter zake doet. En ik zal niet de enige zijn?

Geplaatst:

Daar heb je ook gelijk in hoor loes, alles eromheen telt net zo goed mee! Je neemt als voorbeeld steeds die kip wiens kop eraf wordt gehakt en zijn dood dus niet bewust mee maakt, en dat is natuurlijk niet te vergelijken met de onverdoofde slacht van vee, kamelen en dat soort, die minuten lang creperen voor ze het bewustzijn verliezen (wat geen uitzondering is, maar juist de standaard, net als het meerdere keren snijden van koeien(?) omdat het daar heel dik of iets is, kunnen de slachters zelf niets aan doen, hoe bekwaam ze ook met de dieren zijn!). Slachten voor een bepaald geloof heb ik helemaal niets tegen hoor, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind onverdoofd slachten wel per definitie 'slecht', alleen maar omdat het, onder precies dezelfde omstandigheden, ook verdoofd kan tegenwoordig, en ik dierwelzijn hoog in het vaandel heb staan.

De islam en het jodendom moeten dieren slachten op de onverdoofde wijze, omdat dat vroeger werd gedaan en zo de koran en de thora staat. Vroeger was het de vriendelijkste methode die ze hadden, en de dieren moeten 'heel' blijven (weet niet hoe ik dat moet verwoorden). Inmiddels zijn er al veel diervriendelijkere methodes en zou het onverdoofde slachten wat mij betreft verboden moeten worden.

Er is namelijk wél een manier van verdoofd slachten, waarbij het vlees alsnog halal/kosjer blijft, en dat is het dier eerst een schok geven waardoor het het bewustzijn verliest. Echter komt dit niet door de eerste kamer heen omdat nederland te bang is dat dit racistisch wordt gevonden (wat het natuurlijk helemaal niet is, want het gaat alleen om het welzijn van de dieren, of het nou bij de islam/jodendom of bij het christendom of weet ik het hoort).

Ik vind het eigenlijk wel ontopic, vooral omdat er ook gelovigen hun eigen dieren (laten) slachten.

Geplaatst:

Dus een kip in 1x doden is geen onverdoofd slachten?

Wanneer je wilt stellen dat onverdoofd slachten per definitie slecht is, moet je wel alle vormen van onverdoofd slachten meenemen in je standpunt.

Ik neem een kip als voorbeeld omdat ik daar ervaring mee heb en het is een van de eigen dieren die vaak (zelf) wordt geslacht, iets waar dit topic over gaat.

Geplaatst:

Je doet nogal denigrerend, ik ga dan zeker niet de moeite doen weer een uitgebreid antwoord op te geven. In mijn berichten hier in het topic staat genoeg wat betreft de kippen.

Geplaatst:

Willy, laat je ons nog weten hoe het vlees bij je terug kwam? Ben je tevreden over het slachten en de 'opbrengst'?

Discussie over wel/niet verdoofd/onverdoofd slachten is nu wel klaar

Geplaatst:
Met een hamer voor de kop slaan als verdoving heb ik ook mijn bedenkingen bij eerlijk gezegd

Een pin door de kop schieten/slaan om zo direct te slachten oké, maar met een hamer een tik uit delen ter verdoving... weet niet of dat wel zo goed werkt....

je moet ze ook niet VOOR de kop slaan . een klap met de hamer werkt prima als verdoving hoor, ze gaan hier altijd in een keer gestrekt, werd vroeger heel veel gedaan bij thuis slachten, een grote houten voorhamer zoals willy al zij. die vind ik overigens niet handig, ik gebruik liever een handzaam mokertje ven 2,5 kilo

Geplaatst:

Hallo allemaal,

wij hebben op het moment waarschijnlijk 7 jonge hanen lopen. Vier grote en drie krieltjes. Vorig jaar hebben we al een 2 hanen geslacht, met behulp van een oudoom die in een ver verleden slager geweest is, de beste heer is inmiddels 96

Nu zullen wij rond de kerst opnieuw gaan slachten, sowieso de grote hanen al moeten we nog ebslissen of we er 1 houden.

Maar wat doen we in hemelsnaam met die krieltjes? Kun je daar nog een lekker gerechtje van maken? Ze wegen ongeveer 500 gram maar. Dus als iemand ervaring heeft met het slachten van krieltjes hoor ik het graag

gr Gijs

Geplaatst:

Wij slachten wel eens krielhaantjes, halen de huid (met veren) er af, en snijden de poten los. Die poten eten we zelf, de rest van het karkas en binnenkant gaat rauw naar de hond. Die is er gek op

Nou weet ik natuurlijk niet hoe klein jouw krieltjes zijn...? Die van ons zijn formaat (kleine) Wyandotte.

Geplaatst:

Maar wat doen we in hemelsnaam met die krieltjes? Kun je daar nog een lekker gerechtje van maken? Ze wegen ongeveer 500 gram maar. Dus als iemand ervaring heeft met het slachten van krieltjes hoor ik het graag

gr Gijs

En wat deden ze dan kort na de oorlog met de spreeuwen, merels, lijsters en zelfs mussen? Die werden gestroopt en gebakken. Veel prutswerk om te eten maar wel zeer lekker. Veel restaurants hadden spreeuwen op het menu staan als delicatesse.

Toen plotseling, mochten we geen vogels meer vangen, zogezegd omdat we ze uitmoordden maar in feite omdat ze vergiftigd waren.

Waar zijn de spreeuwen gebleven??

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bedankt voor de tips

Gaan we dan toch maar proberen, ze hebben in ieder geval spreeuwformaat

Geplaatst:

Vanochtend onze jonge krielhaan geslacht. Eerste keer, maar het ging zeer goed. 685g vlees na schoonmaken. Hij begon om 7 uur sóchtends nonstop kraaien en we wisten dat dit in een woonwijk gewoon niet kan. Volgens mij ziet hij bijna zo groot uit als die in de winkel. Hij was 4-5 maanden oud, dat is eigenlijk een beetje op de latere kant.

Leuke instructies met wat foto's: http://forum.fok.nl/topic/1541996

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/

Geplaatst:

Netjes hoor Estemy.

Heb je het gedaan zoals in je link was aangegeven?

Heb je de kop er dan in 1 beweging af?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Eerlijk gezegt heeft mijn vriend het gedaan, maar inderdaad: nek was in een beweging gebroken. Ik denk dat het beste is als een man dat doet, want je moet wel streng genoeg zijn dat je dit heel snel en in een keer goed kunt doen. Als een vrouw zou ik een paar keer kijken en dan pas proberen (maar ik ga het persoonlijk, denk ik, nooit doen, want het is niet voor mij. Plukken en vlees snijen vind ik wel prima om te doen).

Maar daarna in heet water en samen geplukt. Ik denk in 15-20 minuten waren we klaar en vandaag een lekkere soepje gegeten, heerlijk. We zijn op plan om wat kleine (kuikens) haanen bij te kopen (je kunt ze zelfs gratis krijgen) om wat vaker van het "zelfgemaakte" vlees te kunnen genieten. Maar de 3 kippen worden echt huisdieren voor eieren en ze gaan we nooit slachten.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Afgelopen week hebben wij een schaap laten slachten, en zaterdag hebben we daar het vlees vanaf gehaald en de botten in stukken gezaagd. Allemaal voor onze honden. Die moeten ook eten... Het was een oud schaap, 8 jaar oud. Dus ze was niet bepaald dik. Maar toch kunnen we weer even vooruit met het voeren van onze 2 honden.

Ik heb een groot gedeelte van het vlees tot gehakt gemalen, en samen met gekookte rijst in zakjes gestopt. En ingevroren. En de botten met nog flink wat vlees, hebben we met een elektrische zaag in stukken/schijven gezaagd. Een beetje bruut, maar die botten zijn erg hard. Dus met de handzaag gaat het net even niet snel/goed genoeg.

Geplaatst:

Wat zullen de hondjes smullen.

Hoe lang doe je daar ongeveer mee?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Mijn hond is jaloers, al probeer ik voor haar ook zo veel mogelijk goed vlees te krijgen wat nog te betalen is.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.