Ga naar inhoud

Water voor kippen vorstvrij houden zonder electra

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben in het gelukkige bezit van een (grotere) moestuin en daar wil ik ook kippen gaan houden.

Mijn vraag is of er tips zijn om in de winter het water niet te laten bevriezen.

Er is geen electra, en ik woon 6 kilometer van de tuin. Ga er wel dagelijks heen maar om nou in de winter 2 á 3 keer heen en weer te fietsen....

Graag tips

Geplaatst:

Je hebt van die Kunstof ballen die ze op koi vijvers gebruiken

Verder misschien de drinkbak in een bak van piepschuim zetten

En in het hopelijk geïsoleerde nachthok van de kippen plaatsen

Bij lagere temperaturen is het moeilijk/niet mogelijk om het water ijsvrij te houden

Ken je niemand die dichter in de buurt woont?

Dan kan er toch nog een keer extra gekeken worden

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

vrienden van ons doen er suiker in 25g/l maar of dat lang goed gaat weet ik niet

technisch zou je een aquariumpompje op een batterij/accu kunnen laten blazen; heel luxe zelf opladen met een zonnecel

Geplaatst:

Die van suiker in water help goed.(deden wij ook)

Ligt aan de temperaturen hoe laag.

De ballen erin lijkt mij ook een optie.

Met piepschuim niet pikken ze in en eten het op.

Wat ze ook doen bundels met stro/bamboe

Je zou de ballen en suiker samen kunnen doen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

ik heb op het kippenforum eens gezien dat iemand een steil gat in de grond had gemaakt en daar onderin een kaarsje had gezet, waar boven de waterbak hing. Misschien een optie om daarover na te denken ??

Geplaatst:

Kippen drinken in de winter zowiezo minder dan in de zomer.

Als het dusdanig hard vriest dat het water in de water silo bevriest, drinken kippen nog voor het bevriest naar behoefte.

Ze zullen niet snel te kort komen.

In die hele strenge winter van 2 jaar terug, kregen ze bij mij 2x per dag water.

Eer de silo geheel bevroren is hebben je kippen voldoende tijd gehad om te drinken.

Geef gewoon koud water, warm of lauw water bevriest sneller.

Niet gaan klooien met zout of suiker.

Kijk maar een op het kippenforum.nl

Daar staat veel info over dit onderwerp.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Wij hebben van die metalen drinkemmers, die we in de winter 's avonds uit de wei halen en dan bij de kachel zetten. Daar ontdooien ze, en de volgende ochtend zetten we ze weer neer. Vriest het overdag ook flink, dan gieten we overdag nog eens wat kokendheet water (van de kachel) in die emmers. Dat koelt meteen weer af door de koude emmer en het koude water, maar het bevroren gootje ontdooit dan wel. De kippen drinken nog even goed, en daarna gaan ze alweer op stok.

Geplaatst:
Hallo,

Ik ben in het gelukkige bezit van een (grotere) moestuin en daar wil ik ook kippen gaan houden.

Mijn vraag is of er tips zijn om in de winter het water niet te laten bevriezen.

Er is geen electra, en ik woon 6 kilometer van de tuin. Ga er wel dagelijks heen maar om nou in de winter 2 á 3 keer heen en weer te fietsen....

Graag tips

6 km voor het water ontdooien.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er lucht bij de kaars kan komen.

Uh, ja, maar hoe zorg je daar dan voor? Als de kaars steeds dieper in het gat brandt, dan zal het op een gegeven moment moeilijk worden om voldoende lucht/zuurstof bij de kaars te krijgen lijkt me.

Geplaatst:

Het gat hoeft niet zo diep, je moet vooral ruimte houden tussen de bovenkant van het gat en de bak met water, dat daar de lucht tussendoor kan. Een gat ietsje dieper dan de kaars hoog is is al haast voldoende.

Ik heb dit ook al eens geprobeerd maar in de praktijk blijkt dat als ik bij vorst in de ochtend de waterbakken van het ijs ontdoe, de kippen voldoende drinken, tegen de tijd dat het weer helemaal dichtgevroren is hebben ze genoeg water binnen. De volgende dag haal ik weer het ijs weg, heeft iets met luiheid te maken. Maar blijkbaar geen probleem voor de kippen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Tegenwoordig heb je ook vaak kerstlichtjes op batterijen (bij de action bv) en dat geeft ook wat warmte af.

Vergelijkbaar met een lichtslang waarmee je de voet van palmen kan inpakken swinters.

Als je die onder een waterbak legt is het wellicht net genoeg warmte om niet te bevriezen.

Geplaatst:

tsja, heb je het wel eens geprobeerd? wordt wel een beetje duur denk ik

(een kaars geeft ongeveer 60 watt aan warmte, als je dat met een batterij moet doen...1 alkalinebatterij 1,5 volt levert kort een stroom van 2 ampere, dus 3 watt...)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...