Geplaatst: 11 november 201410 j Ik zit mij momenteel af te vragen. Zijn straks tot half mei, de twee vruchtgewas bedden leeg. Waar komkommers, courgettes, pompoen, tomaat, pepers/paprika en aubergines komen te staan dus. We hebben al een bed voor aardappels/bladgroentes. Weten nog niet of we iets met aardappels gaan doen, waarschijnlijk niet. Dus ruimte genoeg voor die paar bladgroentes. Beetje overdreven om die twee bedden ook vol te gaan zaaien met sla en spinazie.Alhoewel er wel wat mosterddingen gezaaid kunnen worden. Ik lees dat die goed samen gaan met veel van de vruchtgewassen. Dus dat is misschien een goede voorteelt/groenbemester waarvan dan eventueel nog wat kan blijven staan, als die planten de grond ingaan. Maar was is eigenlijk wijsheid. De bedden gewoon laten voor wat ze zijn, de dikke mulchlaag van blad laten liggen, en eind april/mei vervangen voor compost? Is er iets anders wat goed ervoor te telen is, dan wel als groenbemester kan dienen (de composthopen moeten natuurlijk ook weer gevuld worden in het voorjaar) en de bedden met mulch bedekt. De meeste kruiden en bloemen kunnen ook pas half mei de grond in, of is niet zo heel veel van nodig.Het liefst wil ik alles lekker vol hebben staan, veel bloemen en ook bloeiende lagere kruiden, zodat het oog wat te zien heeft, en het onkruid overwoekerd wordt door wel gewenst soorten. Wat doen jullie met die bedden, en hebben jullie suggesties? "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 11 november 201410 j De meeste vruchtgewassen worden best groot, maar beginnen klein. Bovendien hoeven ze niet alle direct na half mei uitgeplant. Dat geldt in ieder geval voor courgettes (oogstspreiding is gewenst, dus 2 of 3 x enkele zaaien) en augurken/buitenkomkommers. Als je tomaten/paprika's zo lang onder dak kunt houden, is enkele weken later uitplanten zelfs een voordeel, omdat de planten verder ontwikkeld zijn en de grond wat warmer/temperaturen hoger. In de praktijk kun je dus makkelijk tot half juni van dat bed andere dingen oogsten of nog wel wat langer als je vooraf bedenkt waar precies de grotere vruchtgewassen komen (en dus waar aanvankelijk nog ruimte is voor andere dingen, omdatde vruchtgewassen nog niet uitgegroeid zijn). En dan is er een heel scala aan groenten die als voorteelt kunnen (zeker als je die ook nog eens binnen kunt opkweken, zodat ze wat voorsprong hebben). Voor de vuist weg wat andere mogelijkheden: zomerwortels, meiraapjes, radijs, koolrabi, vroege bietjes, een "vroeg" (laag blijvend) soort peul of erwt. Nu te laat, maar een ander jaar kun je ook denken aan groenten die overwinteren: winterui, knoflook, winterprei, sprouting brocoli. Kijk dus uit naar groentes die pakweg tot eind juni geoogst kunnen worden en deel je vruchtgewassen-bedden wat in, zodat je weet wat waar komt. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 11 november 201410 j Auteur Wij gaan het liefst wel zoveel mogelijk vanaf half mei in de tuin stoppen, hebben we weer wat ademruimte in huis. Het staat nu al vol. Maar goed punt, al was het maar om logistieke redenen, zal het niet allemaal gelijk de grond ingaan. Maar wat wel en niet zal ook weer afhankelijk zijn, van wat goed is gegaan met zaaien, groeikracht en weertechnisch. Ik vrees dat we dat weinig kunnen plannen. We hebben zes bedden voor de wisselteelt die al deels staan ingepland.Hier het WIP-document van de tuin: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1g7qUxgGBQDY3V50Wwg0EBpljn5qqb0-iqfXk1l0Rzfg/edit?usp=sharing Worteltjes en erwtjes, is niet zo'n gek idee. Zal ook aftasten worden komend jaar hoe het allemaal gaat. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 13 november 201410 j Als je aan teeltwisseling doet vraag ik me af of mosterd wel een goed plan is om als groenbemester te gebruiken. Mosterd is nauw verwant aan kool en daarom ook vatbaar voor knolvoet. Met vriendelijke groet,Wim.
Geplaatst: 13 november 201410 j Eens met Weknow: je hoeft niet te wachten tot half mei (zeker niet met het huidige klimaat!) en sommige soorten kun je beter iets later zaaien of uitplanten, dan doen ze het beter (mais bijvoorbeeld en courgettes en pompoenen, die hebben echt warmte en volop licht nodig).Een ideetje dat je nu nog kan uitvoeren is weeuwenteelt tuinbonen (als je ervan houdt natuurlijk ).Neem de soort Aquadulce en kweek de boontjes bij ca. 15 graden binnen op tot plantjes van zo'n 5 cm. Afhankelijk van de temperatuur buiten een paar dagen afharden en dan in de volle grond. Blijven langzaam groeien gedurende de winter en gaan vanaf maart snel de hoogte in. Dit jaar had ik alles geoogst voor eind mei! Aansluitend kun je dan een andere teelt zetten, bijvoorbeeld knolselderij of bieten.Iets vergelijkbaars kan met kapucijners en (sommige) peulen: die leg ik heel vroeg, begin maart, en als het vriest gooi ik er vliesdoek overheen. Ook deze zijn vroeg klaar, ergens half juni. Dan kan er nog prima iets anders op, venkel bijvoorbeeld, prei, of allerlei bladgroente die profiteert van de stikstof.Succes!
Geplaatst: 14 november 201410 j Hoi Om dat je schrijft dat je je compost hoop wil vullen zou ik zeggen ga voor een groen bemester. die groen bemester had je natuurlijk al kunnen zaaien. een groen bemester haald voedingstofen naar boven uit de diepe grond laag als je die dan weer composteert dan geef je dat weer terug aan je tuin. er zijn veel kruisbloemige groen bemesters deze kan je beter vermijden. Als je in de toekomst kool wil kweken. Ik weet dat borage een hooge opbrengst heeft aan materiaal voor je compost hoop. Een groen bemester hoef je niet volwassen te laten groeien. Je kan hem afknippen en de wortels laten zitten deze geven dan nog weer goede voedingsstofen af. Waar ander planten baat bij kunnen hebben. zo had ik dit jaar tuinbonen en tussen de afgeknipte tuin bonen heb ik mijn maais laten groeien. En dat ging heel goed. Veel plezier met een keuze maken.
Geplaatst: 14 november 201410 j een groen bemester haald voedingstofen naar boven uit de diepe grond laag Dat doen sommige groenbemesters enigszins. Maar als algemeen verhaal klopt het niet helemaal. Afhankelijk van je grondsoort, kun je groenbemesters inzetten met verschillende bedoelingen:- bodem bedekt houden en beschermen, vaak samen met bedoeling van tussenteelt om een stuk grond rust te gunnen of bodemstructuur te verbeteren en/of bodemmoeheid (aaltjes) te onderdrukken (Dan vaak als hoofdteelt)- Opbrengst van organisch materiaal, die bodem verrijkt. (Meestal als najaars na-teelt) Dit is wat Simke beschrijft.- Binding van stikstof, als bemesting van teelt erna. (verwacht geen wonderen!) Bijna alle groenbemesters horen tot plantenfamilies die ook door agrariërs/moestuiniers geteeld worden. (Vlinderbloemigen, grasachtige, brassica's) en je moet dus bij allemaal letten op je teeltwisselschema's. Phacelia, spurrie, borage en boekweit zijn een uitzondering. Borage kan nuttig zijn voor grondstructuur door diepe penwortel en levert wat - niet heel veel - organisch materiaal. Maar is geen bodembedekker die ook onkruid onderdrukt en heeft vochtige grond nodig. Bevriest bij het eerste nachtvorstje, maar zal zich ook enorm uitzaaien als je geen maatregelen neemt....bloemen zijn mooi...maar is het een zegen of vloek dat ze nog jarenlang blijven verschijnen? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.