Ga naar inhoud

Wanneer zijn aarbeienplanten over hun top heen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is er iemand die me kan vertellen wanneer aardbeienplanten over hun top heen zijn en dan beter vervangen kunnen worden door nieuwe exemplaren? Zijn ze bijvoorbeeld op hun 1e oogstjaar op hun max, of pas op het tweede? Twijfel namelijk of ik m'n planten weggooi of laat staan...

Ik heb wel eens gehoord dat ze na hun 2e jaar minder gaan geven, maar is dit dan het 2e levensjaar of het 2e jaar dat ze aardbeien geven? Dus tel je het jaar dat ze gestekt worden en nog niet bloeien ook mee, of niet...

Wie weet het verlossende antwoord?

Geplaatst:

Traditioneel worden aardbeien 3 jaar in cultuur gehouden. Dus 3 jaren dat ze vruchten dragen.

Daarbij wordt het 2e jaar van vruchtdracht beschouwd als het beste. Het stekjaar wordt niet meegerekend.

In het 1e jaar dat ze dragen (dus het jaar na stekken nemen van de uitlopers) is de plant nog in opbouw. Het aantal groeipunten ofwel "neuzen" is nog laag (1 of hooguit enkele). Of ze dan al behoorlijk vrucht geven ligt wat aan het ras, maar vooral aan hoe tijdig je stekken neemt en hoe goed je die opkweekt. Daarbij worden de vruchten voor het opvolgende jaar al "gezet". Zijn de planten uiterlijk in augustus gestekt en daarna gezond doorgegroeid, dan mag je daarvan in jaar 1 al een redelijke oogst verwachten.

Het 2e jaar tel je makkelijk 4 a 6 groeipunten in een goede plant.

Het verschil tussen jaar 2 en 3 is niet heel groot. De planten worden wel al wat houteriger. Theoretisch zou je ze kunnen scheuren of elders herplanten en er dan nog goede oogsten mee halen in jaar 4 en 5, maar het is zo veel makkelijker om de beste, sterkste uitlopers te stekken en daarmee een nieuwe start te maken.

Zelf geef ik er de voorkeur aan om jaarlijks ca. 1/3 van mijn planten te vernieuwen en de bedden in mijn teeltplan geleidelijk te laten opschuiven. Zo staat er dus steeds een deel van 1, 2 en 3 jaar. De 3 jarigen worden eind juni gerooid.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik laat mijn aardbeien maar 1 keer vruchten krijgen dan haal ik de uitlopers eraf en plant die elders en het veld word dan geruimd.

Ik vind dat ik in het eerste jaar grotere vruchten krijg in het tweede jaar heb je ook veel aardbeien maar veel kleiner dan het eerste jaar vandaar. Dus het derde jaar halen ze bij mij niet.

Het kan zijn dat dit aan mijn aardbeien ligt?

Geplaatst:

Als je je stekken past krijgt na augustus krijg je hier dus het eerste jaar zo goed als geen aardbeien van !

De planten moeten zich nog verder ontwikkelen?

Dan moet ik dus dit jaar weer nieuwe gekoelde planten kopen wil ik zelf voldoende aardbeien hebben?

Ik heb past stekken in oktober kunnen oogsten omdat ze er eerder nog niet waren.

Als je ieder jaar op de zelfde tijd aardbeien krijgt.

Tenzij je ze gaat vervroegen.

Angela normaal gesproken heb je het tweede jaar meer opbrengst en zijn de aardbeien nog groot genoeg

moet je misschien meer bij mesten ?

Hoeveel zou de plant het eerste jaar opleveren aan grammen?

hoeveel het tweede jaar?

hoeveel het derde jaar ?

Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grote van de plant maar laten we zeggen voor augustus gestekt?

Geplaatst:

Ik zeg niet dat de aardbeien niet groot genoeg zijn ze zijn alleen in het eerste jaar veel groter.

En als ik dan ga kijken is mijn opbrengst ook groter in het eerste jaar omdat de hoeveelheid aardbeien ongeveer gelijk is.

P101060191861401386393.JPG

P101060488291401386009.JPG

P101060295301401385988.JPG

Ik plant altijd het nieuwe veldje pas eind augustus / september.

Geplaatst:

Ik heb al 5 jaar dezelfde aardbeiplanten en dit jaar heb ik de grootste oogst in 5 jaar gehad. Maar het kan niet altijd zo doorgaan, dus ik heb wat stolons tot jonge plantjes laten uitgroeien en ongeveer 20% van het bed herplant. Dat ga ik de komende jaren steeds herhalen. Elke drie jaar vervangen lijkt me overdreven.

Geplaatst:

Meerdere reacties, meerdere ervaringen en meningen. Toch wordt in het algemeen aangenomen dat een aardbeiplant het 2e jaar op zijn top is van zijn kunnen, 3e jaar ook nog heel redelijk en ook daarna nog goed kan geven, maar dan de kans op moeheid en ziekte's snel toeneemt.

Dat het soms heel anders lijkt of soms ook heel anders blijkt te zijn, kan van vele factoren af hangen. Zo is het type seizoen ( weersomstandigheden ) een belangrijke factor,; mate van zon , mate van zon het jaar er vóór ( aanleg neuzen ( bloemknoppen )) , mate van bemesting of het juist uitblijven daarvan , standplaats, grondsoort, aantastingen etc etc.

Dan het ras. De verschillen in rassen zijn best groot, de herkomst van de rassen ook trouwens. Het ene ras is het andere niet. Bij mij doen de Frau Mieze Schindlers het 2e jaar heel goed, maar de 'maat' van de aardbeien zijn het 1e jaar het best. 2e jaar is de oogst veel groter en langduriger, maar de aardbeien zélf zijn niet meer zo fors en perfect. 3e jaar is dat nog sterker. Bij de Elianny is dat andersom en bij de Garigeutte ook. De Ostara is het 2 én het 3e jaar op zijn best. Of kwam al die rot dan wellicht toch door de vochtige nachten zonder wind ? Vorig jaar waaide het juist zo lekker. etc etc.

Zelf heb ik het idee, dat de soortjes die wat dichter bij hun oorsprong staan, ook wel wat langer op een en dezelfde plek kunnen staan.

Ik vergelijk de teelt wat dat betreft ook wel soms met rozen. De doorgekweekte meer ziekige soortjes, moet je een goede wisseling geven.

Geplaatst:

Ik vernieuw mijn aardbeienbed de laatste jaren elk jaar. Door al eind juni te stekken (als aan de uitloper maar twee blaadjes zitten en gem. 1 cm wortel) in een tray met 5x5 cm potjes, de eerste week onder plastic, dan heb ik na een maand doorwortelde planten. Meestal slaagt er 80 á 90%. Dan zet ik ze over in 8x8 cm potjes en na een maand heb ik dan forse planten die ik eind augustus uitplant.

Vaak besluit ik begin mei daarop om het aantal vruchttrossen te dunnen tot 4 zodat ik zoveel mogelijk grote aardbeien kan oogsten.

Ik heb dit jaar voor het eerst een aantal rijtjes laten staan om de opbrengst volgend jaar te vergelijken met de nieuwe aanplant.

Dit proces hangt natuurlijk ook af van het soort, ze moeten wel vrij vroeg al voldoende uitlopers geven, op mijn zware klei heb ik vooral Korona

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...