Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bemesten moestuinbakken


Aanbevolen berichten

Ik merk dat iedereen weer een andere techniek heeft om hun bodem te verrijken. Ik zal zelf even een foto uploaden van mijn moestuinbakken:

 

1960176666819113360399217962413n22991394028831.jpg

 

Zo heb ik er 3. Nu op dit moment staat er in 1 bak knoflook en de overige 2 zijn leeg. De bakken worden niet afgeschermd tijdens de winter.

Ik heb zelf nu het idee opgepakt om er in februari een hoop van de grond uit te scheppen en aan te vullen met nieuwe potgrond. Op die manier zou de grond ook verrijkt worden en voldoende voedingsstoffen moeten bevatten voor een nieuw seizoen, zonder het risico op overbemesting en niet verteerde zaken.

Iemand hier nog voor- of juist tegenstander van het idee? Ik sta open voor suggesties!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grond die er nu in zit heeft inmiddels 2 seizoenen meegedraaid en ik dacht dat het wel een goed idee zou zijn om hem eens te vervangen. Ik strooi kunstmest korrel, maar om eventuele ziektes/plagen te voorkomen, en de grond niet uit te laten putten leek het me een goed idee.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe denk je dat mensen met een grote moestuin dat doen? die gaan echt niet elke paar jaar alles afgraven om de grond te verversen.

 

een moestuinbak is niets meer dan een stukje grond met een rand eromheen. dat stukje grond werkt niet opeens compleet anders dan bij een 'normale' moestuin. ik denk dat je met compost toevoegen al een heel eind komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch wel iets verschil, Loes.

 

In een moestuinbak zit er iets van een 30 cm grond. (Of is het meer of minder?) Verder geen ondergrond voor de planten. Die heeft een tuin wel en er vindt, via het bodemleven, toch wel wat uitwisseling plaats.

 

Ik denk ook dat je in zo een bak meestal de grond intensiever zult gebruiken. Het is toch gericht op goed benutten van elke cm2.

 

Met kunstmest redden planten het wel een paar jaar. Hoewel je daarin ook soorten hebt: er is bijvoorbeeld een soort (ik gebruik ze niet, maar ik dacht "blauwe korrel") die naast NPK en Mg ook andere toevoegingen (sporenelementen) bevat. Zelf zou ik altijd kiezen voor een combinatie van koemestkorrels en zo mogelijk compost om bodemleven te stimuleren en toch een wat breder scala aan voedingsstoffen in de grond te houden. En dan, gericht op het soort gewas, zo nodig wat bijvoeden tijdens het seizoen met bloedmeel, beendermeel en/of patentkali. Uitputting en verschraling van de grond is, net als in een bloembak, toch wel een risico anders. Bloemen e.d. verbruiken meestal relatief weinig, maar groenten oogsten is toch een behoorlijke aanslag op de voeding in de grond. Gebrek verschijnselen kunnen al snel optreden.

 

Missmass zijn/haar optie om af en toe nieuwe potgrond er in te doen, vind ik niet zo slecht. De verbruikte grond kan ergens op de tuin (allicht nog prima voor de structuur) en met enkele zakken kun je weer even vooruit, als een basis waar het meeste wel inzit. Geen enorme kostenpost. Ook dan is, zoals Robo terecht zegt, voor veel gewassen snel al wat bijvoeding nodig gedurende het seizoen. (Koemestkorrels zijn een milde en makkelijke optie daarvoor, ook vanwege de vrij evenwichtige NPK-verhouding die gemiddeld genomen okay is voor het meeste van wat je kweekt.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch wel iets verschil, Loes.

 

In een moestuinbak zit er iets van een 30 cm grond. (Of is het meer of minder?) Verder geen ondergrond voor de planten. Die heeft een tuin wel en er vindt, via het bodemleven, toch wel wat uitwisseling plaats.

ik verwachte eerlijk gezegd bij een moestuinbak zoals op de foto geen bodem maar enkel een stenen rand zoals bij mijn eigen bakken.

foutieve aanname? met een bodem wordt het verhaal idd iets anders.

 

qua intensiviteit vraag ik me af hoe groot het verschil is. je zet bij zo'n bak verschillende planten per vierkante meter, planten met een grote en kleine voedingsbehoefte staan allemaal door elkaar. terwijl bij de 'normale' moestuin het hele vak met dezelfde planten wordt gezet, een vierkante meter vol veelvraten lijkt me veel meer uitputten en toch geeft dat geen problemen als je de voedingsstoffen maar weer aanvult.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Volgens mij in de originele SQFG moet je de grond nooit vervangen. Natuurlijk gebruiken ze dan die speciale mix, maar dan moeten we maar kijken wat is het verschil tussen de Mix en de Potgrond. Ik heb het ooit diep in de net onderzocht en volgens mij is de enige echte verschil het vermiculiet. En dat kan je ook los kopen, maar het is wel een dure spul. MAAR als die vermiculiet nou zo speciaal was en 10x beter dan de potgrond zou iedereen dat voor hun kamer- en pot-planten gebruiken, toch? Daarom zit ik een beetje tussen weknow en loes, en zou ik de potgrond niet vervangen (wel mest toevoegen en compost enz) tenminste niet tot dat je zelf kunt zien dat het grond uitgeput is. En ik geloof niet dat dat voor de eerste 4-5 jaar kan gebeuren. Daarna...misschien, maar ik zou het echt uitproberen.

Source: http://www.makkelijkemoestuin.nl/makkelijke-moestuin-mix

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zou het inderdaad toch bij compost houden en misschien als een groente wat meer mest nodig heeft een klein handje koemestkorrels toevoegen.

 

Meer zou ik persoonlijk niet doen en vervangen hoeft dus ook niet zoalang je het elk jaar maar vult met compost. (wel even goed mengen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De aarde (gewone potgrond + kokos) in mijn bak zit er nu een jaartje in. Ik zit zelf te denken om het bovenste laagje eraf te halen en aan te vullen met een mix van compost (uit een zak, heb zelf geen composthoop), wat verse potgrond en wat koemestkorrels. Grond die uit de bak gaat kan ik mengen met hetzelfde mengels voor, met daarin een groter aandeel verse potgrond. Maargoed, dat kan ook weer om de haverklap veranderen bij mij, ik ga nog even verder snuisteren terug..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...