Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zoals beloofd


suustuin

Aanbevolen berichten

Zoals beloofd zou ik me nog even voorstellen, bij deze. Wij zijn vorige jaar verhuisd van de stad naar een dorp in ZO Brabant, ons stadstuintje hebben we ingeruild voor een huisje met een stuk grond van 2600 vierkante meter.

 

Het huis heeft twee jaar leeg gestaan en daarvoor heeft er heel wat jaren een oude vrouw gewoond. Wel gek op tuinieren, dus de tuin direct rondom het huis was mooi onderhouden, maar de rest was een redelijk woestenij. Op 1/3 van de grond groeit bovendien een 'bosje'. Aangeplant door de vorige eigenaars met allemaal eiken die nu zo'n 7 cm doorsnee zijn en op max 2 m van elkaar staan. Werk genoeg dus Maar dat vinden we niet erg.

 

De tuin is erg langgerekt, max 20 meter breed en ongeveer 150 meter lang. Het zuiden ligt aan de lange kant, waar meteen ook de tuin van de buurman ligt (ongeveer eenzelfde perceel). Nadeel is dat de buurman fan van grote bomen is. In onze tuin (los van het bosje)stonden ook veel uit de kluiten gewassen coniferen, hulst, hazelaar waar geen noot meer inzat etc. We zijn dus al flink tekeer gegaan. Zon leek ons toch wel een eerste vereiste voor een groentetuin.

 

Langzaamaan winnen we stukje bij beetje terug. Het ziet er nog lang niet zo mooi uit als sommige tuinen die ik hier voorbij zie komen, maar het is al wel redelijk functioneel. Het eerste wat we vorig jaar deden, zo gauw als de vorst uit de grond was: spitten voor de moestuin. Vorig jaar hebben we 13 bedden van 6m x 1.2 m gespit. Wortels, uien, bietjes, aardappels, boerenkool, peulen, tuinbonen, pompoenen, courgettes, tomaten(mislukt door phytophtora), spruiten, prei, aarbeien, sperziebonen, aubergines, bladgroenten enz enz. Ik heb een leuk (redelijk gelukt) witlof experiment gedaan, en een zilveruien experiment. Ook hebben we een hoekje gereserveerd voor een paar kruisbessen, rode bessen, framboos, braam, bosbes.

 

Van alle snoeiafval hebben we een takkenwal gemaakt aan de rand van ons land Dit jaar hebben we een kas laten zetten. Die staat inmiddels al helemaal vol met tomaten, paprika's, aubergines, een komkommer, augurken, meloen en vroege aardbeien. Volgend jaar willen we waarschijnlijk een keer met een graafmachine aan de slag om wat stobbes te verwijderen. Meer tuin )

 

Dromen voor in de toekomst: varkentjes, een boomgaardje en een tuin die er mooi uit ziet. Er groeit nu (buiten de bedden voor de moestuin) nog vreselijk veel kweek brandnetels, distels etc. Verder veel experimenteren met 'rare' groentes en zelf inmaken en bewaren.

 

Jeetje wat een stuk is het geworden, applaus voor degenen die het helemaal gelezen hebben

 

De takkenwal, inmiddels al een stuk hoger:

xmn7rl.jpg

 

De nieuwe kas, onze trots:

i53twk.jpg

 

Before:

qrbr79.jpg

 

Vorig jaar toen het ergens op ging lijken:

mvj290.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Jorieke, je leest varkentjes

 

Welkom Suus, ik heb t hele verhaal gelezen. Valt best mee en gelukkig ook veel foto's om het geheel duidelijk te maken. Wat een mooie grote kas heb je daar staan. Gaan denk ik de meesten met een klein tuintje al van kwijlen. Ik iig wel! Vind ook dat je wel een mega lap grond bij het huis hebt. Hoe kan dat bij een 'gewoon' huis? Of heb je een boerderijtje? Je hebt ook lekker veel groente zo te lezen. En binnenkort ook fruit. Heerlijk om zo van t land te kunnen leven.

Veel plezier hier op het forum en met je tuin.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke reacties allemaal We hebben inderdaad al aardig wat gedaan en er is nog veel te doen, maar daarom zijn we ook verhuisd. Heerlijk werken in de tuin. Ik zal later een keer wat meer overzichtsfoto's plaatsen.

 

@ Helly, we wonen net buiten het dorp inderdaad in de helft van een klein boerderijtje. We hebben het huis meer uitgezocht op de tuin dan op het huis

 

@ Jorieke, inderdaad varkentjes. Ik vind het ook erg leuk om te lezen wat jullie allemaal verbouwen voor de dieren. We hebben nu al wel kippetjes en een paar rijen met zonnebloemen en voedermais voor aanvulling op het voer. Wanneer de varkentjes gaan komen wet ik nog niet, ik heb begrepen dat ze redelijk uitbraakgevoelig zijn en ik wil niet een keer thuiskomen en ze tevreden knorrend in de moestuin aantreffen Ook willen we op zoek naar 'alternatieve' bronnen van eten zodat we ons niet blauw betalen aan varkensbrok o.i.d. Uiteindelijk is het plan om ze op te eten. Dat is bij jullie net zo neem ik aan? Dus eerst nog wat voorbereiden, we zijn nu bezig met een hoop andere dingen(verbouwen) dus het gaat nog even duren ben ik bang... Maar in de tussentijd lees ik lekker jouw verhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te gek! Onze varkens (Kunekune) zijn niet erg uitbraakgevoelig. Er zit een hekje omheen zonder stroom en zonder prikkeldraad, en als ze echt vervelend zouden willen doen, kunnen ze hun neus eronder doen en het hek een heel stuk omhoog trekken denk ik. Maar dat hebben ze nog nooit gedaan.

De soort die wij hebben eet voornamelijk gras, daar hebben we ze o.a. op uitgezocht. Ook kunnen ze het hele jaar buiten blijven (natuurlijk wel een schuilstal nodig, met een bende vers hooi). Door de kippen hoeven we het hok niet vaak schoon te maken (varkens poepen en plassen in de zomer sowieso bijna alleen maar buiten) want die plukken elke drol uit elkaar en vinden nog weer van alles te eten

We geven ze een weitje vol met gras, en ze eten de hele zomer niets anders. Nou ja... ik geef ze natuurlijk vaak restjes uit de keuken, resten uit de moestuin, etc.

We hebben al onze dieren uitgezocht op winterhardheid ( ) en dat ze zich zelf qua eten goed redden.

In de winter voeren we ze hooi, voedermaïs en dit jaar ga ik nog meer spullen voor ze drogen/opslaan. Zoals pompoenen en courgettes, zonnepitten, etc.

Volgend jaar gaan we voor het eerst een varken laten slachten. Ze krijgen eind dit jaar eerst nog een toompje biggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi welkom!

Leuk jouw verhaal te lezen en de foto's erbij te zien.

Jouw tuin is nòg weer groter dan die van mij [ 1850 ], mooi die wallekant die je aan het maken bent.

Bij ons zat er van dat groente gaas-hekwerk omheen toen we het kochten.

Achter rondom de hele tuin staan coniveren en wat andere bomen.

In de tuin een pruimeboom die ,die 8 jaar die we hier wonen, laaiend enthousiast pruimen produceert.

Vanmiddag hebben we een appelboom de grond ingezet, die we 6 jaar geleden kregen bij de geboorte van ons zoontje; stond al die tijd nog ik een pot, maar heeft zelfs al een keer een appel eraan gehad, haha.

En de voorkant van ons huis zit helemaal verstopt achter een hele dikke laag Chinese en Japanse bamboe.

Jullie kunnen het nog helemaal naar eigen inzicht gaan inrichten, mooi is dat.

Veel plezier met je tuin, hoop meer fotos's te zien later, van de dingen die jullie ermee gedaan hebben.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum.

Achter zo'n lap grond moet wel een filosofie zitten.

Dat wordt een hele klus maar wel mooi.

Als ik dat lees moet ik altijd weer denken aan een engelse comedie op de tv,

vele jaren geleden van een stel dat besloten had helemaal self-supporting te gaan worden met als buren van die echte upper-classers.

Heel veel plezier met jullie project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...