Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal!

Ik wil munt gaan kweken. Wat raden jullie aan? Ik wil er thee van maken en ik ben benieuwd welke soort jullie aanraden. Ik dacht aan de Menta Spicata Crispa. Ik wil het binnen kweken en ik heb echt 0 ervaring. Wat is/zijn jullie advies/tips?

Bedankt alvast!

Groetjes,

Eljordooo

Geplaatst: (aangepast)

Welkom op het forum, we hebben ook een voorsteltopic, misschien leuk als je je daar ook even introduceert.

voordeur-f6.html

Op het forum staan al veel berichten over bijvoorbeeld Munt.

Met de zoekfunctie rechtsboven kan je daarnaar zoeken.

Ik heb bijvoorbeeld: "Munt kweken" ingetoetst en kreeg oa:

welke-munt-soort-t8121.html

munt-plant-t2437-10.html

en nog veel meer dus...

Misschien kan je in die topics vast wat antwoorden op je vragen vinden?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Munt is er in veel soorten en zelf vind ik ze niet allemaal even lekker voor de thee. Groene munt (Mentha spicata) vind ik nog steeds de beste aanrader. Aardbeienmunt heb ik ook gehad, deze vond ik niet zo lekker. Ook chocolademunt vond ik tegenvallen. Er zijn tegenwoordig heel veel muntsoorten met fruitsmaakjes, maar zodra je er thee van maakt proef je het bijna niet meer.

Geplaatst:

Jaa dat weet ik wel, heb ik ook gedaan.

Ik denk dat ik dus ook voor de Kruizemunt ga dan. Maar hoe kan ik het het best gaan kweken? Ik kan dat niet echt duidelijk vinden.

Wel zie ik dat je het beter in een pot kan planten, omdat het anders binnen de kortste keren door heel de tuin is verspreid. Is er ook de mogelijkheid om nu de plant binnen in een pot te planten? Waar moet ik dan bij opletten? Zijn er nog valkuilen?

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Geplaatst:

Ik heb mijn munt in de potten staan .Buiten.

Maar je kan ze gewoon binnen zetten.

Regematig plukken en water geven.

De planten van mij gaan nu in de winter rust.

En dat heb jouw planten ook nodig.

Nu niet maar in aug misschien een maal helemaal afknippen en even laten staan voor de rust.

En een nieuwe maken en daar van plukken en de andere laten rusten buiten.

Het jaar daar op heb je weer nieuwe aanloop.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Nu munt?

Buiten sterft munt 's winters bovengronds grotendeels af, komt in het voorjaar weer prima op.

Binnen is er deze maanden veelal (te?) weinig licht.

Maar wat let je om nu al te gaan proberen, als oefening voor het komend voorjaar, met dan je favoriete muntsoort(en).

Simpel en kort: Koop in de supermarkt (of beter nog in een Marokkaanse toko) een muntplantje. Neem een paar topstekken van ongeveer 5 a 8 cm (gebruik de rest voor in de thee). Verwijder onderste blaadjes. Zet de steeltjes een paar cm in een potje met behoorlijk vochtige potgond. Zet het potje –met gaten in de onderkant- op de meest lichte plek in huis, en houd goed vochtig, niet kletsnat. Als er worteltjes onder het potje verschijnen (in het goede seizoen al na ongeveer twee weken!) begint het tijd te worden om te gaan verpotten.

Succes is tijdens deze korte donkere dagen niet gegarandeerd, door te weinig licht. Maar toch: gewoon doen, dan kom je eventuele valkuilen vanzelf tegen.

En oefen ook nog even met de forum zoekfunctie rechtsboven, Google Aangepast Zoeken). Als je ‘munt stekken’ (zonder ‘) intypt vind je genoeg, en uitgebreider dan ik hierboven beschreef.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...