Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor het derde achtereen volgend jaar probeer ik mooie dikke knolselderij te telen, en wederom is het niet gelukt.

Ik heb van alles geprobeerd, maar de knollen zijn niet groter dan tennisballen. Ik heb gelezen dat, wil je een dikke knol krijgen, dat er eerst veel bladstengels moeten groeien, en dat vanaf september de knol begint te groeien. Helaas lukt mij het eerste niet eens

Kan iemand die veel succes heeft met het telen van knolselderij, zijn/haar manier met mij delen? Zodat ik volgend jaar eindelijk mijn snert kan maken van producten volledig uit eigen tuin, nouja, bijna dan

groet

William

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Geplaatst:

Dikke laag goede rijpe compost en bodem vochtig houden. Verder niet veel mest nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik zaai eind februari begin maart al binnen voor. Ik zorg ervoor dat er per potje een plantje verder groeit en dan half mei buiten uitplanten. Dan zeker goed beschermen tegen vraat door allerlei beesten. Ik heb de ervaring dat veel later beginnen met uitzaaien geen dikke knollen oplevert.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:
Ik heb de ervaring dat veel later beginnen met uitzaaien geen dikke knollen oplevert.

Een andere factor is wel risico op doorschieten. Te vroeg zaaien vergroot die kans aanzienlijk. Eind maart/begin april is veiliger.

Hier prima en zeer dikke oogst dit jaar van zaai rond 8 april. Knolselderij is echt een compostliefhebber...liefst niet een eenmalig laagje, maar over meerdere jaren. Ik vermoed dat vooral een goed ontwikkeld bodemleven bijdraagt aan de groei van knollen.

Geplaatst:

wij wel, vorig jaar met dat koude voorjaar en daarna de warmte, kun je niks aan doen dus

dit jaar lekker vroeg begonnen en half mei uitgeplant, top!

Geplaatst:

IK heb ook niet zo grote knollen, van tennisbal tot formaat flinke grapefruit. Belangrijkste vind ik dat ze heerlijk smaken en gezond zijn. Ik zaai er gewoon genoeg van Ook ik begin vroeg, rond 1 maart. De minuscule zaailingen zet ik daarna per vier in een p9 potje. Daar blijven ze tot diep in mei, vanaf april op een beschutte, lichte plek buiten. Ze zijn gevoelig voor luis, maar als de plantjes stevig zijn (vooral niet te warm zetten dus!) groeien ze daar wel doorheen. De volle grond moet idd compostrijk zijn en ruim bemest (bijv. koemestkorrels en vinassekali). Niet meer bijmesten nadien! Gieten in droge perioden is ook belangrijk, een beetje aanaarden met extra compost kan geen kwaad.

Succes volgend jaar!

Geplaatst:

Hier al een paar jaren hele mooie en best forse knollen. Ik doe bij de planten het seizoen door geen compost, maar mest wel iets bij. Dit jaar zijn ze wat kleiner. Heb zelf het idee dat de planten vooral in de zomer nooit te droog mogen staan. Ze slaan best veel vocht op. Van de zomer met al die hitte en doogte stonden ze bij mij toch echt wel wat te droog.

Makkelijke teelt verder wel. vroeg beginnen en lang laten staan.

Ik mest met sterk verdunde vloeibare mest na juni. afwisselend aftreksels, sterk verdund treksel van koemestkorrels etc. ook wat extra kalium.

Geplaatst:

Ik heb ergens gehoord/gelezen voor grote knollen om vanaf augustus/september regelmatig wat blad met stengels weg te nemen zodat de knollen groter worden. Ik heb er wel mijn twijfels bij, omdat ik een professionele teler dit nog niet zie doen en de grote knollen die in de winkels worden aangeboden. Iemand ervaring mee?

Geplaatst:

Knolselder bij wel élk jaar een echte aantrekker van mineervlieg-larvjes-aantasting. Is het blad erg aangetast, neem ik dat weg en daar neem je ook de aantasting mee weg.

Gezond blad weghalen is je reinste onzin, bij welke plant dan ook, tenzij er vruchten in de zon moeten kleuren misschien ( doe ik het nóg niet hoor ). Nee. Zou ik nooit doen.

Geplaatst:

Blijkbaar zijn er 2 basistypen knolselderij. Een soort dat meer en grotere bladeren maakt en wat kleinere knollen. Daarvan kun je ook beperkt blad oogsten tijdens het groeiseizoen en gebruiken als bladselderij. Daarnaast een grovere soort, die minder blad maakt en grotere knollen. Dat laatste wordt meestal als zaad aangeboden.

Het ras Monarch dat ik afgelopen jaar had is duidelijk van het laatste type. Grote en forse knollen hier. Het soort dat je ook in de supermarkt koopt en dat geschikt is om te stoven en bakken en vooral voor de soep. Het jaar ervoor had ik een heel ander soort: Kleiner en met veel meer blad (dus van het eerste type) en het blad had wat rode accenten en het vlees in de knol had wat rose strepen. Ik weet het ras niet (misschien heeft iemand van het forum een hint?) omdat ik de zaailingen gekregen had. Maar de smaak was duidelijk anders dan de standaard: verfijnder, aromatischer, niet alleen selderij (soep zeg maar) maar ook wat zoet en kruidigs. Deze soort was ook gewoon rauw in plakjes best lekker. Ik denk dat smaak ras-eigen is en dat het niet perse samenhangt met het type. Maar toch.....ik heb zo een vermoeden dat er in knolselderij-smaak nog wel wat te ontdekken valt en dat grootte van de knollen niet het enige criterium hoeft te zijn.

Heeft iemand anders ervaringen met meerdere rassen en smaak(nuances) bij knolselderij?

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo allemaal! Even een oud topic opgeduikeld: mijn knolselderij zaailingen waren te dicht gezaaid, met als gevolg dat ik ze nu gewoon per potje heb uitgeplant (was te bang dat ik van alles zou beschadigen) Gaat dit goed denken jullie? Of kan ik er beter nog wat uitdunnen? (mijn theorie was een beetje om te zien welk zaailingetje het beste zou aanslaan en groeien in de volle grond, en dan op een later moment de anderen weg halen)

img8160-b-9-4-ananaskers12231333974129.jpg

Geplaatst:

Je zaait ze best binnen voor in een bakje en als de zaailingen echte blaadjes hebben, verspeen je ze naar kleine potjes. 1 plantje per potje. Rond deze tijd kun je beginnen met uitplanten in de tuin op hun definitieve groeiplek. Oogst vanaf september/oktober. Houd aanbevolen plantafstand aan van het zaaizakje....zal ca. 30 a 45 cm. zijn wat afhankelijk van het ras.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...