Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dorstige groenten & fruit laven


Borsalino

Aanbevolen berichten

Door de aanhoudende droogte is het merendeel van het dagelijks werk water geven.

Toch elke keer 3 uur mee bezig, pomp aansluiten, darmen leggen, broezen, pomp afsluiten, darmen opbergen.

 

Vandaag 3500 liter gebroesd.

Ik hoorde de groenten & fruit joelen van plezier

 

Morgen gaat er weer zoveel over, dan hebben ze 60mm de m² gehad.

Dat moet toch volstaan voor enkele dagen, dan krijgen andere stukken weer hun part.

 

Ook nog een stuk omspitten en ook broezen, anders kan er geen witloof gezaaid worden.

 

Ik lijk wel een Sappeur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is jammer dat met deze droogte zo weinig terecht komt van zaaien in de volle grond, het is nog vroeg natuurlijk maar had graag nu al wat kiemplantjes boven staan. Een compromis van 's nachts regen en overdag zon zou ideaal zijn

 

De 1000 liter tank en watertonnen zijn van de week weer gevuld dus ik heb gelukkig weer wat water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe stop je die flesjes in de grond?

Op zijn kop met bodem eraf ??

 

ik knip de bodem er af, en steek de bodem in de grond, en de bovenkant dus niet.

Waarom?

Ik zat idd ook te twijfelen hoe om...

deze twee redenen waarom ik de bovenkant, gewoon naar boven doe:

[*] Nu kan je nog de dop er opdraaien: Vocht verdampt niet de lucht in

[*] Nu kunnen er geen insecten/spinnen inkomen: Je vult het water bij, dop er op en klaar.

 

Ook heb ik het idee gehad dat het misschien zo ook langzamer en regelmatiger water afgeeft, omdat het misschien zich zelf een soort van vacuüm trekt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

 

Onderkant naar ondere, bovenkant naar boven dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De flesjes van dennis doen me herinneren aan wat mijn vader vroeger altijd deed bij zijn tomatenplanten. Naast iedere plant groef hij tot de rand een bloempot van terracotta in en via die potten kregen de tomaten water. De grond rondom de tomaten bleef daardoor mooi luchtig en o.a. door het rondom 'doorzweten' van de terracotta kwam het water ook mooi ondergronds bij de wortels beschikbaar.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar doe ik in de serre voor alle planten die lang genoeg staan een variant op.

 

Een pvc pot van 20cm doorsnede daar knip ik de bodem uit.

Deze steek ik 2 cm boven de grond uitstekend, makkelijk om te schoffelen of te hakken.

In deze pot plant ik mijn planten 3 cm lager.

Ze krijgen wel alle een druppelaar, maar als ik ze eens wil vertroetelen geef ik water recht in de pot.

Krijgen ze zo allemaal evenveel.

Ook makkelijk om meststoffen te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe stop je die flesjes in de grond?

Op zijn kop met bodem eraf ??

 

ik knip de bodem er af, en steek de bodem in de grond, en de bovenkant dus niet.

Waarom?

Ik zat idd ook te twijfelen hoe om...

deze twee redenen waarom ik de bovenkant, gewoon naar boven doe:

[*] Nu kan je nog de dop er opdraaien: Vocht verdampt niet de lucht in

[*] Nu kunnen er geen insecten/spinnen inkomen: Je vult het water bij, dop er op en klaar.

 

Ook heb ik het idee gehad dat het misschien zo ook langzamer en regelmatiger water afgeeft, omdat het misschien zich zelf een soort van vacuüm trekt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

 

Onderkant naar ondere, bovenkant naar boven dus!

 

nou toch raar hoor want water geven via flessen doe je toch juist door die fles op zijn kop met de bodem eraf in te graven en dan water in de fles te gieten.

de plant pakt dan naar behoefte......simpelllllll

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie grond daar in Amersfoort Jasmin. De bovenste laag van de klei hier in Zeeland is toch echt wel te droog om nog een mooi regelmatig rijtje gekiemde zaadjes te krijgen

 

Zand, stoffig zand. Als het nat is, ziet het er mooi uit, en droog is het een soort van ramp. En toch gebeurt er van alles in dat stoffige zand. Onkruid tiert welig (krijgt echt geen water). Ik zag gisteren sporen van een rijtje koriander: alleen 1x water gehad bij het zaaien, en gisteren dan. Ook de OI kers zie ik boven komen, zelfde verhaal.

 

Voordeel tov van klei is natuurlijk dat het geen harde korst wordt, geen knoeperts van kluiten die je niet fijn krijgt. Dat is mijn bof.

 

Verder kan je 's avonds het stof uit je oren peuren... maar ach... tis je hobby...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe stop je die flesjes in de grond?

Op zijn kop met bodem eraf ??

 

ik knip de bodem er af, en steek de bodem in de grond, en de bovenkant dus niet.

Waarom?

Ik zat idd ook te twijfelen hoe om...

deze twee redenen waarom ik de bovenkant, gewoon naar boven doe:

[*] Nu kan je nog de dop er opdraaien: Vocht verdampt niet de lucht in

[*] Nu kunnen er geen insecten/spinnen inkomen: Je vult het water bij, dop er op en klaar.

 

Ook heb ik het idee gehad dat het misschien zo ook langzamer en regelmatiger water afgeeft, omdat het misschien zich zelf een soort van vacuüm trekt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

 

Onderkant naar ondere, bovenkant naar boven dus!

 

nou toch raar hoor want water geven via flessen doe je toch juist door die fles op zijn kop met de bodem eraf in te graven en dan water in de fles te gieten.

de plant pakt dan naar behoefte......simpelllllll

 

Oke bedankt voor jullie antwoorden.

@Berti op jouw manier doe ik het dus ook.Alleen heb ik de fles niet ingegraven maar een klein stukje in de grond geduwd.Morgen maar eens verder ingraven dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren zaterdag de waterput tot de bodem leeggepompt, de groenten waren er blij mee.

Vandaag krijgen ze weer hun deel.

 

Naar dat de droogte waarschijnlijk zal aanhouden wordt waterpompen een dagelijkse bezigheid.

 

Gisteren gaten voor palen in de weide (paarden zijn teruggekomen) naar de waterput geboord, tot op een diepte van 90 cm was het eigenlijk zo goed als droge grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het regent, het regent, mijn plantjes worden nat!!

Heerlijk, hoef ik morgenochtend niet met mijn gietertje naar de tuin

 

Hoeveel is er gevallen en waar?

Hier streek Antwerpen niks.

 

Om van deze droogte te herstellen moet er heel veel vallen.

Om niet te zeggen dagen regenen, en dan gaat het weer niet goed zijn.

Hoor het al zeggen "Te nat en te koud"

 

Gisteren na het zaaien van mijn witloof deze gebroesd heb er 90mm de m² verbruikt.

Ben benieuwd dat ik straks eens in de grond ga graven hoe diep dit water is doorgedrongen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft geen zin enkel de toplaag nat te maken, dat verdampt zo met dit weer.

Het water moet in de wortelzone geraken.

 

Zie sommigen tuinders met 1 gieterke een massa planten bewateren, heeft gewoon geen zin.

En dan verstaan ze niet dat bij mij alles weelderig staat en bij hen bijna niks of helemaal niks opkomt of dood gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het regent, het regent, mijn plantjes worden nat!!

Heerlijk, hoef ik morgenochtend niet met mijn gietertje naar de tuin

Bij ons ook: 2.1mm. De geur alleen al.

Wat is de natuur toch mooi hé; Geeft je zelf volop water, ruik je dat niet. Maar wanneer het maar even regent..... heeerlijk. Dat wordt snuiven vandaag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me alleen af, Borsalino... met al dat pompen verlaag je dan niet zelf je waterstand...??

 

De waterput ligt in de naburige weide, toch op 80 meter afstand van het begin van mijn stuk groententuin.

 

Van gisteren zijn de paarden terug in de weide en wat die uit hunnne uitlaat laten vallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...