Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sarpo mira aardappels hongaars ras


thea

Aanbevolen berichten

Aardappelboer Erwin Westers. Aardappelboer Erwin Westers.

Der Aardappelsale – kerk vol piepers voor de Voedselbank

deel dit artikel via 2 17 0

tags A-KerkofDer AardappelsaleErwin WestersGroningenHornhuizenSarpo MiraVoedselbank

 

 

http://horaholm.nl/category/view/frontpage

Kaartgegevens

Gebruiksvoorwaarden

 

Kaart

5 km

GRONINGEN

GRONINGEN – Op maandag 22 december van 13.00 tot 18.00 uur, vlak voor Kerst, wordt de Der Aa-kerk in Groningen volgestort met een trekkerlading aardappelen van het Groninger land. Boer Erwin Westers uit Hornhuizen heeft 70 ton over van het biologisch geteelde oerras Sarpo Mira.

Tijdens de verkoop wordt bezoekers opgeroepen een extra kilo te doneren aan de Voedselbank. Topkok Dick Soek (Piloersmaborg) doet er een recept bij voor een exquise kerstdiner.

Gemeente koopt 1000 kilo

Bezoekers kunnen meedoen aan een aardappelschilcontest voor een jaar lang gratis aardappelen. Er is muziek en een cursus friet snijden. De rest van het programma wordt komende week bekend gemaakt. Gemeente Groningen kocht al de eerste 1.000 kilo voor de Voedselbank.

Innovatieve Groninger boer teelt Sarpo Mira

Boer Erwin Westers uit Hornhuizen haalde de Sarpo Mira naar Hornhuizen. De Sovjets kweekten het ras in Hongarije, ongevoelig voor aardappelziekten. Daardoor zijn geen bestrijdingsmiddelen nodig.

Organisator Hugo Brouwer van het Groninger bureau Veenbrand: “Erwin Westers trekt internationaal aandacht met zijn manier van telen. Hij ploegt zijn grond niet om waardoor de aardappelen beter groeien. Toen wij hoorden dat de supermarkt de Sarpo’s niet afneemt omdat deze te bonkig zijn en wit van binnen in plaats van gelig, wilden we de boer een niet alledaagse podium bieden. Zodat de consument rechtstreeks bij de boer kan kopen”.

De Der Aardappelsale is een initiatief van Veenbrand i.s.m. Bijzondere Locaties Groningen en Youth Food Movement

- See more at: http://www.gezinsbode.nl/der-aardappelsale-kerk-vol-piepers-voor-de-voedselbank/#sthash.4krWl4YL.dpuf

 

5 kilo gehaald en voor de voedsel bank. ook voor de tuin om te poten.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ras afgelopen jaar in de tuin gehad. De aardappel is helemaal niet bonkig. Ik had een goede opbrengst van deze aardappel. Ik had de poters bij Leven van het Land vandaan. Er zijn meer aanbieders. Van der Wal, Vreeken.

Dit is was Leven van het Land er over schrijft:

Sarpo Mira

Ontwikkeld in Hongarije, één van de eerste aardappelen die echt resistent is tegen Phytophtora en daardoor zeer geschikt voor biologische hoofdteelt. Geeft een goede opbrengst van grote roze, wat langwerpige knollen. Zeer geschikt voor bv. patat. In tegenstelling tot andere aardappelen groeien Sarpo's gewoon door tot de eerste nachtvorst. De aardappelen worden dan echter hol van binnen. Daarom oogsten in augustus. Heel handig is om al in juli af en toe een maaltje te "stelen" door in de ruggen op de tast hier en daar een grote aardappel te plukken.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk initiatief. Ik heb nog voldoende in de schuur liggen.

 

Beviel mij ook erg goed op de tuin.

De meeste waren mooi ovaal maar ook bonkige ertussen. Als snap ik ok niet waarom dat bij biologisch een punt is.

 

Of ik ze volgend jaar weer zet weet ik nog niet. Ze zijn lekker om op te bakken maar in de winter eten we vooral stamppot en daar vind ik ze wat minder geschikt voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ze nu voor het tweede jaar verbouwd en zijn er prima over te spreken. Pootgoed over gehouden van verleden jaar wat geen problemen gaf. Het enige "probleempje" dat je met deze pieper kunt hebben is dat je ze te lang in de grond laat zitten. Het loof sterft nauwelijks af en het spul blijft maar groeien. Met als gevolg de hele winter stamppot en patat eten. Joekels kunnen het worden. Dus op tijd rooien en op zandgrond wat plekjes schurft op de koop toe nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had deze aardappel nu voor het 3e jaar en wij vinden ze prima!

Meeste Sarpo's gebruik ik als patataarappel want ze worden zo lekker groot.

Ook McCain gebruikt dit ras trouwens voor hun biologische frietjes.

Pootgoed voor komend seizoen heb ik al weer besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom dit bericht een dag te laat hier knippen en plakken? Die hele aardappelhappening heeft zich gisteren afgespeeld... Wat moeten we dan nu nog met die aankondiging? Had wel mensen geweten die daar belangstelling voor gehad zouden hebben.

 

Sarpo Mira prima aardappel. Verbouwen we nu voor het derde jaar. Groeit inderdaad goed door de Phytophthora heen. Bestelling voor volgend jaar is ook al weer gedaan.

 

Hier nog meer ervaringen met o.a. de Sarpo Mira:

aardappelen-soorten-proeven-vergelijk-t10780-80.html

phytoftora-2014-t14543-30.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Dit jaar de rode aardappel "sarpo mira "  geplant.

Vandaag 24 aug. even een plant geoogst: een enorme opbrengst met zeer grote knollen en het loof van de resterende planten groeit nog verder.

De aardappelen hebben geen last van  phytoftora en ik zie uit naar de uiteindelijke oogst.

Sterk aanbevolen voor de tuinliefhebber die aardappelen teelt.

Ben benieuwd naar de bewaartijd van deze soort.

Tuingroeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, andre de rycke zei:

Ben benieuwd naar de bewaartijd van deze soort.

Behoorlijk goed. Deze aardappel kan zelfs in bodem overwinteren. En bewaar er meteen een paar als pootgoed voor volgend jaar. 😉

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...