Ga naar inhoud

Wie doet er mee? Alternatieven voor potgrond!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Potgrond bestaat voor het grootste deel uit turf. Turf is laagveen, dat weggehaald wordt in gebieden waar internationale bedrijven naar hartelust hun gang kunnen gaan, zoals de Baltische staten. Bijna iedere tuinier gebruikt in het seizoen tientallen liters potgrond om, tsja, plantjes in te potten... Sinds ik vorig jaar een aangrijpende documentaire heb gezien over de gevolgen voor de natuur van die afgravingen ben ik gaan denken over alternatieven voor potgrond. En omdat ik denk dat ik niet de enige ben die dat doet, open ik dit topic. Om ervaringen en tips uit te wisselen, goede en slechte, uiteraard Zodat we dit jaar minder of geen potgrond meer hoeven te gebruiken!

Wie trapt af??

Geplaatst:

Denk dat Thea dit topic bedoelt:

potgrond-alternatieven-t12131.html

En er is er ook één over het hergebruik van je oude potgrond:

potgrond-t9758.html

Inderdaad schandalig wat daar gebeurt. Daar denk je niet zomaar aan als je je plantjes aan het verpotten bent.

Hopelijk weet ik dit jaar een bak te realiseren voor de tomaten, onder het vorig jaar gebouwde afdak, zodat ik die in de grond (compost en tuinaarde) kan zetten ipv in potten met potgrond. Dat scheelt mij in ieder geval een heleboel van die 40L zakken.

Verder is mn tuingenote erg in to compost maken dus uiteindelijk moet dat ook wat gaan opleveren.

Geplaatst:

De discussie van een jaar geleden ken ik. Maar die is vooral inhoudelijk (wie heeft schuld aan de afgravingen etc)

Dat wil ik nou net niet. Gewoon een topic waar we elkaar informeren over onze eigen ervaringen met verschillende alternatieven voor potgrond.

En waar je het kunt kopen als je zelf niets kunt produceren. Of bijvoorbeeld om samen in te kopen, zoals bij kwekerijen die per kuub verhandelen. Best handig, leek me...

Dus laat ik een begin maken: ik woon in Elst (Gld) en ik kan een aanhanger regelen om een kuub 'potgrond' ergens te halen.

Wie wil meedoen en wie kent eventueel een goed adres dat dichterbij is dan Ede (Hessenhof).

Geplaatst:

Hier waar onze gemeente zijn groen afval brengt.

Kan je compost/grond gemengt kopen 10,00 percup teelaarde.

Gaarkeuken.

Misschien doen dat meer gemeentes?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Gemeente Hoogezand Sappemeer: gratis gft afval inleveren en gratis compost mee. Stokjes eruit zeven en je hebt mooie onkruidvrije (pot)grond.

Geplaatst:

Ik ga ook geen potgrond gebruiken! Vorig seizoen heb ik cocopeat met compost gemengd, en dat is me goed bevallen. Al was dat mijn eerste jaar, dus geen vergelijkingen. Dit keer ga ik er ook tuingrond doorheen doen. Vanwege de kosten, en ook in de hoop dat de ph iets minder zakt en voedingsstoffen minder snel uitspoelen.

Geplaatst:

Ik wil dit ook gaan doen door compost met tuingrond en zand te mengen. Ik vraag me af of je niet veel meer slakkenvraat aan jonge plantjes zal hebben door slakkeneieren in de compost. Iemand ervaring hiermee?

Geplaatst:
Ik vraag me af of je niet veel meer slakkenvraat aan jonge plantjes zal hebben door slakkeneieren in de compost. Iemand ervaring hiermee?

Inderdaad niet meer dan ervaringen onder mijn specifieke omstandigheden.

Waar ik mulch met bladeren, gemaaid gras e.d. (zo doe ik het in de gewone tuin) vind ik volop slakkeneieren tussen de mulch.

In de moestuin composteer ik in vaten. In de beginfase, als ik tuinafval, keukenafval en mest verzamel in een vat, zitten er natuurlijk ook slakken bij. Die zitten bovenop, in de hoekjes en tegen de deksels e.d. Maar in de rijpe compost vind ik geen slakken of eieren meer terug. Die overleven de compostering blijkbaar niet, waarbij ik alles zeker 2 of 3 keer omzet en meng/bijvul. Ben dus vrij zeker dat ik zo via de compost geen slakken toevoeg en heb bovendien sterk de indruk dat een voortdurende mulchlaag met compost over de tuin, zoals ik dat toepas, na enkele seizoenen de slakkenpopulatie sterk doet verminderen. Slakken zitten graag en volop in spleten en gaten en randjes op en net onder het bodemoppervlak en leven daar van planten en vooral afstervende planten. In goed verteerde compost vinden ze blijkbaar weinig van hun gading en geen goede schuilplaatsen....daar heb ik er weinig last van in ieder geval. Door je bedden bovendien schoon van onkruid en verterende plantenresten te houden en te zorgen dat er zo weinig mogelijk schuilplaatsen zijn (houten richeltjes, grote stenen e.d.) kun je ze ook in de hand houden.

Mijn tuin is dus zeker niet slakkenvrij, maar ze zitten vooral in het gedeelte waar fruitstruiken e.d. staan en in hoekjes e.d. Op de bedden valt het erg mee en valt er mee te leven, vang ik er wel eens weg bij sommige gewassen (kolen e.d.) maar hoef ik er niet echt wakker van te liggen.

Of het op een composthoop of in een open compostbak wel een probleem is (of dat kweekplaatsen voor slakken zijn) durf ik niet zeker te zeggen. Als je die geregeld omzet en zorgt dat er actieve compostering plaatsvindt (dus niet zo van: "laat de hoop maar liggen...wordt wel een keer compost") zouden ook daar slakken geen paradijs moeten vinden, lijkt me. Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ik gebruik voor de potgrond compost uit de wormenbak. deze staat in de schuur/bijkeuken dus kleine kans dat er slakkeneitjes in terecht komen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...