Geplaatst: 7 januari 201510 j Ik wil een spitvork en een nieuwe spade aanschaffen. Ik denk er aan om deze van Gardena aan te schaffen, maar hoor graag of er betere en/of voordeligere alternatieven zijn.Ik heb zware klei in mijn moestuin. http://www.gardena.com/nl/tuingereedschappen/terraline-bodembewerkingsgereedschappen/ Met hartelijke groet, Norman
Geplaatst: 8 januari 201510 j wij kopen spear en jackson spullen, ongeveer 65 euro per stukprima als je ze goed onderhoudt (schoonmaken, beetje invetten met wat slaolie, steel af en toe in de regenton)
Geplaatst: 8 januari 201510 j Wij hebben spade en spitvork bij onze plaatselijke landbouwwinkel gekocht, goed gesmeed spul en degelijke houten steel.Als ik het linkje van Gardena bekijk, lijkt me dat de kunststof voetsteun snel stukgaat, is toch ook een overbodig iets?Het ziet er geavanceerd uit, maar ik ga voor robuust en simpel Wij hebben van Sneeboer wat handgereedschap. Fantastisch spul, idd schoonhouden en af en toe invetten.http://www.dewiltfang.nl/sneeboer/ Succes met je keuze!Monique
Geplaatst: 8 januari 201510 j Gardena is vaak gecoat staal wat sneller gaat roesten. Nou ken ik de spitvorken van Gardena niet, maar ik ben er niet zo happig op. Ik ben zelf werkzaam in een Welkoop winkel, dus heb aardig wat gebruikerservaring met tuingereedschap. Ik zou eerder voor wat duurder gaan dan voor iets goedkopers. Zeker als je op zware klei zit. Zoals al aangegeven: Spear & Jackson en Sneeboer zijn hele grote en gerenomeerde merken, zo ook bijvoorbeeld De Wit. Maar ook de spitvorken en spades van het eigen merk van Welkoop zijn van zeer hoge kwaliteit (mits je niet de goedkoopste spade neemt)! Even wat tips:Blad: Kies voor een goed hard blad wat scherp geslepen is. Is het blad niet geslepen, dan kan je al bijna met zekerheid zeggen dat het een zwak blad is. Een sterk blad is geslagen/gesmeed en de verbinding van de blad naar de steelhouder is met dikke lassen gesmeed. een zwak blad is uit een plaat gestanst of gesneden en daarna in de juiste vorm geperst. Hierdoor is het staal dus veel minder sterk en kan dus ook veel makkelijker buigen. De steelhouder is vaak rond gebogen wat de overgang naar het blad zwak maakt. Steel: Bij een duurder stuk gereedschap zie je ook dat de steel heel anders is. Een goede steel is gewaxt of gelakt. Dit voorkomt blaren. Dit voel je gelijk, de steel is wat gladder en niet zo droog als een onbehandelde steel. Kijk ook naar de nerven in de steel en naar de kleur van het hout. Een goede steel is gemaakt uit de onderkant van de boom, hier is het minste hout van, dus die stelen zijn daardoor ook wat duurder... Dit hout heeft het hele leven van de boom alle krachten moeten doorstaan en is dus het zwaarst, sterkst, compactst en kan de meeste krachten opvangen. Je zal duidelijk verschil zien tussen een goedkope en een duurdere steel, de nerven die door de steel lopen zien er heel anders uit. Trouwens, die nerven moeten altijd in een zo recht mogelijke lijn van boven naar beneden lopen en haaks van het blad!! Onderhoud: na elk gebruik schoonmaken en droog wegleggen. Nooit op het blad wegzetten, maar hangend of liggend. Af en toe goed afborstelen en insmeren met olie/WD40. 1x per jaar steel in de olie zetten (liefst als je weet dat je hem even niet nodig hebt). Belangrijk: Gebruik je schep/vork waar hij voor bedoeld is!! Wij krijgen in het hoogseizoen regelmatig mensen in de winkel met een kapotte steel van een nieuw stuk gereedschap... Als je vraagt wat ze hebben gedaan, dan zeggen ze altijd "gewoon, scheppen..." maar als je dan even doorvraagt zijn ze bijvoorbeeld een boom aan het uitscheppen of tegels aan het sjouwen met de schep. Een schep is gemaakt om mee te scheppen (ja, echt!!) niet om te wrikken, sjouwen of als heftboom te gebruiken. Een goede steel kan niet breken door alleen scheppen, daar is heel wat meer voor nodig! Succes met je aankoop!
Geplaatst: 8 januari 201510 j Auteur Bedankt voor jullie input. Ik ga binnenkort eens buurten bij de Welkoop.Ik zag dat er eentje in de buurt (Aalsmeer) zit en ga mij eens laten voorlichten. Met hartelijke groet, Norman
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.