Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum: schaduw of zon?


gerbera

Aanbevolen berichten

Hi!

Ik heb 2 planten basilicum gekocht. Ik wil ze in de grond zetten, ik heb het ook vorig jaar gedaan maar ik merkte dat het plantje heel veel moeite had, hij bleef hangen en groeide niet zo snel. Hoe kan ik dat dit jaar voorkomen?

Lekker luchtige potgrond gebruiken? Schaduw? Volle zon?

Dit probleem heb ik trouwens niet met de griekse basilicum, die kiemt wel traag maar daarna groeit hij super snel in een mooie bal vorm

Ervaringen?

Bedankt!

Gr

ilaria

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standplaats

 

Bij het kweken in de moestuin of op het balkon is de standplaats van de planten belangrijk. De Basilicum groeit het liefst op een warme zonnige plaats, en houdt ervan om tegen de wind beschut te worden. Het beste kun je de bloemen eraf knippen, dan kan de plant al zijn energie in de bladeren stoppen en blijft het langer een volle plant.

 

Bron: Kweekbak.nl

 

STANDPLAATS:

Het enige dat het kruid nodig heeft voor een volledige ontplooiing van het aroma is een warm, zonnig plekje en een humusrijke, goed doorlatende bodem.

 

Bron: de-natuur.be

 

Standplaats.

Basilicum komt het best tot zijn recht op zonnige plaatsen en groeit in vochthoudende, humusrijke goed

doorlaatbare grond. Ook in potten of bakken op het terras is dit plantje thuis mits goede verzorging!

 

Bron: kooksite-marieke.nl

 

Standplaats

Basilicum heeft een goed doorlatende, vochtige en voedselrijke bodem nodig. Plaats het kruid op een warme, halfschaduwrijke tot zonnige plek, waar er voldoende bescherming is tegen de middagzon.

 

Bron: netonline.be/gastronomie

 

Zo te horen kan hij denk dus het beste op een warme plek, waar het zonnig is of half schaduw..

 

Oja, en de plantjes kan je het beste 's middags water geven en niet 's avonds.

Ook helpt het om bij warm weer de bladeren nat te maken. (lees discussie hier onder!)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Oja, en de plantjes kan je het beste 's middags water geven en niet 's avonds. Ook helpt het om bij warm weer de bladeren nat te maken.

 

dat is zeker nieuw want iedereen weet dat dat bladverbranding kan opleveren

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Oja, en de plantjes kan je het beste 's middags water geven en niet 's avonds. Ook helpt het om bij warm weer de bladeren nat te maken.

 

dat is zeker nieuw want iedereen weet dat dat bladverbranding kan opleveren

Onzin, dat bestaat niet, heb er nooit problemen mee gehad, is een achterhaald fabeltje zover ik weet! Ik sproei vaker overdag als het niet anders kan en heb nog nooit bladverbranding gehad, de enige reden dat ik liever niet overdag sproei is omdat het veel sneller verdampt en je dus veel meer water nodig hebt. Bij basilicum heb ik wel eens een soort bladverbranding gehad juist als het te heet en droog is, de bladeren dan nat maken helpt zeker, koelt af, ik kies er altijd voor om ze in de halfschaduw te zetten (dus wel op een zonnige plek maar (deels)onder een andere plant of zo)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik vindt het toch echt dom om je bladeren nat te maken in de zon maar verder boeit het mij niet als iemand dat toch graag wil doen zou het alleen anderen niet gaan adviseren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van de lidl doen het hier altijd wel perfect als ik ze de nodige verzorging geef / direct meer grond etc.

Zeker, alle kruiden van de lidl zijn goed bruikbaar, idd met de nodige verzorging. Ik scheur ze meestal in 2 a 3 stukken en dan in een ruime pot met verse potgrond...tadaa!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bieslook scheur ik ook uit elkaar, de basilicum haal ik ook uit elkaar.. maar de peterselie; tot nu toe nog 0x uit elkaar gehaald.

 

Vind het toch vaag, als je bijv. c1000 met de lidl plantjes vergelijkt:

c1000 is snel €1,60 en lidl is €1,-

c1000 staan er hier heel vaak dode/half dode plantjes tussen -> Lidl heeft dat hier NOOIT

en de planten van de lidl zijn ook nog is goedkoper, met meer aarde dus langer houdbaar..

 

lang leve de lidl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg er nu al weer zin in, verse pesto, het is bijna zover, mijn voorraad is inmiddels op! Ik zaai altijd best wat, knip het net boven de grond af en de volgende lading groeit vanzelf weer, de pesto doe ik in kleine bakjes in de vriezer dit werkt perfect altijd 'verse' pesto!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kook nooit op recept(alleen ter inspiratie soms) dus lastig uit te leggen, maar internet staat vol met recepten. Super simpel, super lekker, zolang je maar goede producten gebruikt(vooral de olijfolie)!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...