appelvrouw Geplaatst: 6 juli 2016 Auteur Geplaatst: 6 juli 2016 Nasuada, ik heb net wat foto`s en tekst in mijn update gezet! blog/appelvrouw/ Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 6 juli 2016 Auteur Geplaatst: 6 juli 2016 Jawel, hij staat nog ..maar we moeten er in het najaar wel even aan trekken zeg maar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 super leuk....is ook al lekker vol! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2016 Auteur Geplaatst: 7 juli 2016 Ja, er staat Welsh onion, zonnehoed, pastinaken, peterselie, een bloemkool, een tomaat, knolkervel, dropplant, rode weegbree en jiagolan op. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 10 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2016 Er was een vraag van Dakmoes over de KHG..of de compost die je in de koker gooit ook de KHG bijvult. Nee, dat kan je niet echt zo zien. Je moet die koker meer zien als een soort wormenbak, daar verteerd de compost, en vandaar nemen de wormen wel voeding mee door de KHG heen, maar het is lang niet genoeg de inzakken van de aarde te voorkomen. Ik kieperde dus afgelopen najaar al mijn potten leeg op de KHG maar dat bleek ook niet genoeg, aan t begin van de zomer vond er blijkbaar een snellere vertering van de hout/wortel/strolaag onderin plaats en kreeg ik tekorten van aarde. Daar heb ik dus nog iets van 100 liter aarde weer aan toegevoegd. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dakmoes Geplaatst: 10 augustus 2016 Geplaatst: 10 augustus 2016 Dank je wel, nuttige info. Quote Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
appelvrouw Geplaatst: 27 september 2016 Auteur Geplaatst: 27 september 2016 Update Keyhole zomer 2016. De Keyhole heeft goed gefunctioneerd sinds het bijvullen in het begin van de zomer.Nu de zomer op zijn eindje is blijft hij toch weer wat inzakken..je ziet als het ware dat de planten die het megagoed doen de aarde opvreten (...)Volgens Lie vercomposteren nu de wortelstronken onderin en zakt het daardoor wat in.Het geeft allemaal niet zoveel, straks kieper ik weer al mijn potten erin leeg en haal ik molshopen in de boomgaard. De snijbiet doet het helemaal te gek en ziet er prachtig uit. Je ziet op deze foto ook wel hoe ver de aarde weer inzakt tussen de stenen.. De echinacea heeft heel ruim gebloeid, ik heb er veel van geoogst. ik haal er nu alleen nog een wortel of twee uit om tinctuur te maken. De Jiagolan blijft het geweldig doen en ook de andere kruiden zoals Chinese bieslook, agastache, monarda, citroenverbena en peterselie. ook hiervan voldoende oogst. De pastinaken, dat is nog een vraag. Is de laag aarde dik genoeg om een flinke wortel te geven? Als ik wat aarde wegveeg ziet het er goed uit. De korf voor de compost zakt steeds met grote snelheid in..er is veel aktiviteit in de korf. De jutezak die ik erom heen had is wel vergaan en zal door een ander vervangen worden. Hier twee foto`s van voor en na het bijvullen. Ik knip op dit moment veel kruiden kort in de tuin en ook die gaan in lagen in de Keyhole. Verder gaat er regelmatig een emmertje keukenafval in, gemaaid gras, wat oud stro, kippenpoep, zaagsel en gesnipperd karton..ik hou de lagenopbouw goed in de gaten en giet eventueel wat bij. Al met al nog steeds een zeer geslaagd project Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 27 september 2016 Geplaatst: 27 september 2016 Ik vind het nog steeds een gaaf ding! Als ik de ruimte had zou ik er ook zo een maken Is de 'vulling' eigenlijk vergelijkbaar met de lasagne? Als je er steeds aarde bovenop gooit, krijg je dan uiteindelijk (als alles onderin verteerd is) een enorme (bloem)bak met goede aarde? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 27 september 2016 Geplaatst: 27 september 2016 Ziet er goed uit blijft een mooi ding. Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 september 2016 Auteur Geplaatst: 27 september 2016 Ja Angela, en ik denk met plezier en dank terug aan dat weekend dat jullie zijn gekomen om te helpen . Anna, inderdaad daar gaat dat naat toe. Als het onderin verteerd/ingezakt is blijft de voeding van onderaf + uit de korf komen..dat is het idee. Verder mulch ik hem ook regelmatig met gemaaid gras. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2016 Geplaatst: 27 september 2016 tof hoor, ziet er zeer zomers uit ook, door die mooie stenen daar bij jullie We hebben de jute zak toen langs de hele korf gebonden toch? Dat zal nu toch niet meer hoeven? Alleen bovenaan nog iets, zodat het losse spul niet door de gaten valt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 27 september 2016 Auteur Geplaatst: 27 september 2016 Ja inderdaad Jorieke ik knip een zak in tweeën en vouw hem om het bovenste deel..fijn spul valt er toch uit en ik vind het ook wel tof staan dat jute. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 27 september 2016 Geplaatst: 27 september 2016 Keyhole ziet er mooi uit Jet, fijn dat ie zo bevalt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2016 Auteur Geplaatst: 18 november 2016 Samen met wat vrienden een deel van de bovenste stenen van de Keyhole Garden gehaald en flink wat aarde naar beneden kunnen duwen. Vooral langs de stenen randen waren er veel gaten op de diepte waar ongeveer de stronken zaten. De stenen weer wat beter neergelegd en heel wat aarde kunnen toevoegen..een deel uit het kippenhok geschept, en deel bladcompost van vorig jaar en veel potten geleegd!De oppervlakte is weer een stuk groter. Ook een deel van de pastinaken geoogst die er op stonden..die oogst is geweldig!!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ann123 Geplaatst: 18 november 2016 Geplaatst: 18 november 2016 Leuk, jouw updates over dit interessante project. Ik lees ze steeds. Quote
Nasuada Geplaatst: 18 november 2016 Geplaatst: 18 november 2016 Super leuk....en wat gaaf dat de oogst ook zo goed is.Heb je er nu knoflook in staan. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2016 Auteur Geplaatst: 18 november 2016 Nee! Maar wat een goed idee Nas, ik heb nog een bol liggen, ik ga dat morgen doen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 19 november 2016 Geplaatst: 19 november 2016 Apart hoeveel grond er nog bij in moet steeds he? Maar goed werk hoor Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 6 maart 2017 Auteur Geplaatst: 6 maart 2017 De tip van Nasuada om knoflook op de KHG te zetten heeft toch 6 groeiende tenen opgeleverd..zij het dat ze nu pas boven komen.De Keyhole ziet er weer lekker vol uit! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
simke Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Heel leuk Kan je er ook in voor zaaien? Om dat het hoger licht en de stenen warmte geven. Ik ben benieuwd. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 maart 2017 Auteur Geplaatst: 10 maart 2017 Ja, vorig jaar had ik tussen de kruiden pastinaken gezaaid. Dit jaar verplaats ik de kruiden voor een deel en denk eraan om wat wortels te zaaien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gwen Geplaatst: 22 maart 2017 Geplaatst: 22 maart 2017 Hi Appelvrouw, Wat ziet het er schittrend uit. Ik zoek nog naar een formule om op mijn akkertje 'op hoogte' te kunnen tuinieren zodat ik niet op de knieen hoef, en dit ziet er zeer solide uit. Hoe zorg je dat de stenen niet verschuiven/instorten? Want dat zou wel een risico zijn. Zit er een maximum afmeting aan of kun je hem ook heel groot maken? Of bijvoorbeeld de vorm meer langwerpig en meerdere 'holes' erin voor compost? Ik heb ongeveer 35 vierkante meter die ik zo efficient mogelijk op hoogte wil krijgen met een middenpad zodat ik overal goed bij kan. Alvast dank voor je moeite en bericht. Gwen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.