wendyr Geplaatst: 19 januari 2015 Share Geplaatst: 19 januari 2015 Hallo, Waar en wanneer kan ik aan witlofpennen geraken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 probeer het hier eens:Peeters A (Tuincentrum) Leugenberg 882180 Ekeren (Antwerpen) of bij een volkstuinvereniging in de buurt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dickings Geplaatst: 27 januari 2015 Share Geplaatst: 27 januari 2015 Witlofpennen? Wordt er bedoeld de wortels waaruit de witlof groeit? Als dit bedoeld wordt, kan men deze toch zelf zaaien?Ik deed het altijd zoals me schoonvader het mij geleerd had:Maak eerst een strook vlak ( van ongeveer 50 tot 70 cm breed ) en naar de hoeveelheid zaad men heeft gekocht, kan men meerdere bedjes maken. Meng nu het zaad door een hoeveelheid droog zand en strooi dit uit op (de)(het) gemaakte bed(jes).Haal er nu lichtjes een schoffel door en tik nu zachtjes de aarde aan, tot weer een vlak geheel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dickings Geplaatst: 27 januari 2015 Share Geplaatst: 27 januari 2015 Vervolg:Volg ook de aanwijzingen die gegeven wordt op het zakje zaad, zaaitijd en rooien van de witlofwortels, of witlofpennen.Als men de witlof wortels eruit gaan halen, moet men het volgende doen: snij het groen tot minimaal 1 cm boven de wortel af, zodat men de kern, of het hart, of middelste nog ziet, is deze weggesneden, dan doet deze wortel niks meer.Maak nu een sleuf in de grond ( ik had hele flinke wortels en dunnere )en maak de sleuf op de gewenste breedte, plaats er de die wortels in die er mooi in passen, zet deze tegen elkaar aan in de gemaakte sleuf.Maak op 2 a 3 cm een volgende sleuf en zo visa versa.Bedek de wortels met een flinke hoop zand/grond, lichtjes aanslaan, dekzeiltje eroverheen en nu over een paar maandjes kijken of je al kan oogsten. Gewoon onder een vloer kan ook, als de ruimte maar droog is en vooral donker, anders krijgt men groenlof inplaats van witlof. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.