Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plaats tuinkas en kas verhogen


Frel

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Onlangs een tuinkas aangekocht: 8,8 m2 met veiligheidsglas.http://www.lamaisondujardin.com/art-serre-128-8-88-m-en-verre-trempe-aluminium-laque-vert-avec-base-79.htm. Eind februari wordt hij geleverd (met een basis).

Ik heb twee opties bedacht voor de plaats van de kas (ook rekening houdend dat het er 'mooi' uit moet zien want het staat naast ons huis). Welke voor- en nadelen zitten aan beide opties? Zie tekening: gele pijl is zuiden, groene pijl is overheersende windrichting, de vier vakken vormen de huidige moestuin ca 80 m2, maar dat kan ik uitbreiden door telkens een stukje van het grasveld af te knabbelen .). de gele kleur is een verhoogde vlonder die ik vóór de kas zou willen, en binnen een pad. De groene streep bovenaan is een haag van pakweg 1,5 meter. Rondje links is een berkenboom, maar die is erg ‘luchtig’ , het halve rondje tegen de haag is een peche de vigne (Franse perzik) maar die kan ik eventueel nog verplaatsen. Mijn voorkeur gaat uit naar de optie links, daar komt het eerste de zon omdat ons huis zeg maar onderaan de tekening staat. Wat is overigens het effect van schaduw door de kas op groente eromheen?

 

Serre-in-moestuin46731422304465.jpg

 

Verder zou ik de kas graag verhogen (circa 30 cm), dat lijkt me prettiger voor de binnenhoogte, om binnen verhoogde bakken te maken en om de kas onderaan wat ‘schoner’ te houden.

Door de bijgeleverde basis wordt de kas 10 cm hoger. Dat is het eenvoudigste plaatsen: (sorry in het Frans maar de beelden spreken voor zich): http://mag.plantes-et-jardins.com/conseils-de-jardinage/fiches-conseils/montage-et-pose-des-embases-pour-serres.

Maar werkt dat ook voor een verhoogde kas? Zelf zat ik te denken aan prefab betonpalen en daar de kas op plaatsen. En wat moet ik dan tussen de betonpalen doen: steen, beton, hout, wat? Ik heb natuurlijk alle berichten op dit forum wel doorgekeken maar kom er nog steeds niet uit . Het is een glazen kas dus behoorlijk zwaar. We hebben (zware) kleigrond (maar wel lekker vruchtbaar want er hebben altijd koeien op gestaan .

Mijn man is geen klusser, dus ik moet het zelf doen (en met goede argumenten komen ). Ik zoek me suf op internet (en het forum) naar wat de beste oplossing is.

Ik lees hier op het forum vooral mee, er is hier al zoveel kennis dat ik er (nog) niets aan kan toevoegen. In ieder geval vast een plaatje van de moestuin en van de kruidentuin. Als de serre er staat (zal nog wel een even duren) komt er vast een foto.

 

Groet,

Ellen

IMG012283251422304502.JPG

IMG262883501422304517.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, lastige keuze. Qua symetrie zou de kas in het midden de beste optie zijn. Maar de kas links heeft ook voordelen. Zo kun je de kas via de 'zijkant'(gras) benaderen en verder is de rest van je moestuin ook goed bereikbaar.

De (franse) beschrijving is erg fraai en kon ik wel volgen (frans beheers ik redelijk). Lijkt me een mooie optie maar zoals je zegt is het lastig als je er alleen voor staat. Is de ondergrond wel te bewerken dwz. krijg je de PVC pijpjes makkelijk de grond in?

Belangrijk is zoals je in de beschrijving leest dat de verhoging goed waterpas is en ook exact vierkant (2x diagonaal gemeten exact dezelfde afstand).

Succes ermee en ik ben benieuwd wat het gaat worden

A bientot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben als fundering/ophoging oude grijze stoeptegels gebruikt. De houten latten over bodem op de eerste foto zijn om te kijken of alles waterpas ligt. Bij de hoekankers is beton gestort. We zijn nu 1 flinke zuidwesterstorm verder en het ding staat nog overeind.

 

Edit: mooie tuin heb je!

 

2013-10-09-1720151422552626.07

2013-10-24-1651041422552679.18

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

De grond is wel te bewerken, dat moet wel gaan lukken met een goede grondboor. Waterpas ook (manlief is van oorsprong landmeter ). Plaats gaan we nog in overleg met de buren bepalen.

@jdw dat is zoals het ongeveer moet worden, maar dan denk ik ietsje hoger, totaal liefst een 30 cm. Hè, ik krijg er helemaal zin in als ik zo’n kastje zie .

Wat vraagjes: hoeveel centimeter is de kas bij je verhoogd? Die stoeptegels (maat 40 x 40 cm denk ik?)… gaan die niet verschuiven/verzakken? Hoe lang zijn de hoekankers? Ik zit te denken om op de plaats van de ankers een diep gat te boren (80cm?) en daarboven zo’n vierkante betonnen bak (ik ken de Nederlandse naam niet) en dat dan vol te storten met beton, ziet de verhoging aan de buitenkant er nog een beetje netjes uit (vermoed ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh die hoekankers, dat weet ik niet exact meer, zaten aan de aluminium fundering van de kas. Dacht ongeveer zo'n 50 à 60 cm. De kasfundering samen met de tegels levert een verhoging van ca. 20 cm op.

Tegels staan nog steeds netjes. Een verhoging maken van materiaal aan één stuk lijkt mij ook eenvoudiger hoor, maar wij moesten van die tegels af

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De plaats is bepaald: het is in het midden geworden (en goed te bereiken via het middenpad). We hebben wel nog wel 10 andere plaatsen bedacht, maar in overleg met de buurmannen het vandaag vastgesteld . Morgen wordt de kas geleverd.... Het zal nog wel even duren voordat ie er staat (en er foto's alhier verschijnen) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...