meekje Geplaatst: 7 oktober 2011 Geplaatst: 7 oktober 2011 Mijn heilige bonen zijn wel stokbonen en een kennis van me heeft een lage soortde tekening op mijn bonen zijn donkerpaars en die van haar bruin. Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
geedee Geplaatst: 7 oktober 2011 Geplaatst: 7 oktober 2011 Heb ze vorige week allemaal geoogst; mn heiligenboontjes en ze zijn goed gedroogd met dat weer. ik eet ze alleen als boon; niet als peul. Gaven inderdaad een goede opbrengst. Kijken me nu een heleboel engeltjes aan vanuit het rek met de glazen bonenpotjes Ik heb ze gekocht via vergeten groente en het verhaal dat erbij zat, is misschien even leuk om te vertellen: In de oorlog verstopte een priester het goud van de kerk voor de bezetters in de groentetuin achter de kerk.Omdat hij geen argwaan wilde wekken ivm omgewoelde grond, plantte hij er witte bonen op.Toen de bezetter verder was getrokken, waren de boontjes rijp en bij het oogsten ontdekte de priester dat er op elk boontje een engeltje stond; het goud was veilig gered en kon weer de kerk in. Quote
meekje Geplaatst: 7 oktober 2011 Geplaatst: 7 oktober 2011 Wat een leuk verhaaltje!De h. boontjes zijn inderdaad schattig om te zien Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
helena Geplaatst: 7 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2011 Zeker leuk, dit verhaal erbij , bedankt.Er zijn dus 2 soorten, die allebei heilig boontje worden genoemd? Blijft de tekening zichtbaar op de bonen na het koken? Quote
meekje Geplaatst: 7 oktober 2011 Geplaatst: 7 oktober 2011 Je blijft de tekening vaag zien (lichtpaars) Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
geedee Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Ik dacht dat er maar een soort heilig boontje was; de namen worden doorelkaar gebruikt voor de zelfde boon; op de verpakking die ik althans heb..... Op deze site zie je dat ze ook nog o.s. soldatenboon genoemd wordenhttp://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/04/vergeten-groenten-heilig-boontje-bonen.html Quote
jasmin Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Ik zie de tip om de bonen 24 uur in de vriezer te leggen... zal zeker algemene tip zijn? Kan ik straks met min half pondje eigen droogbonen ook doen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
geedee Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Ik let erop bij het "doppen" dat er geen schimmelboontjes of boontjes met gaatjes bijzitten. Even mn eigen bedachte logica:Heb nog nooit iets tussen de bonen in de potten gevonden naderhand, maar het kan zeker geen kwaad. Inniemini beestjes vriezen zo in ieder geval dood. Kan met alle droogbonen. Omdat ze droog zijn, denk ik dat er nauwelijks iets veranderd aan de structuur. Quote
geedee Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Gisteren in de chili gegeten , die heiligenboontjes Proeven inderdaad heel apart....naar kastanjepuree. Quote
pet Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Ik heb ook nog een pot met gedroogde boontjes staan, dus ik ben wel nieuwsgierig. Wat heb je ermee gedaan? Gewoon een nachtje geweekt en toen door de chilisaus gedaan en opgewarmd of nog iets anders? Moesten ze nog lang koken? Quote
geedee Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Een nacht in water gezet en daarna in schoon water, dat aan de kook, na een 20 minuten vond ik ze gaar genoeg en toen bij de intussen klaar gemaakte chili. Quote
pet Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Dank je. Dan ga ik dat gauw eens proberen. Quote
Frans Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Ik zie de tip om de bonen 24 uur in de vriezer te leggen... zal zeker algemene tip zijn? Kan ik straks met min half pondje eigen droogbonen ook doen. De tip is goed alleen betreft het dan wel het doden van eventuele in de bonen aanwezige eitjes/larfjes van de bonenkever en niet van de bonenvlieg zoals hier aangegeven wordt. De bonenvlieg heeft een andere levenscyclus want zijn eieren worden namelijk in de grond afgezet en de larven zoeken daarna de gepote bonen op. Het verpoppen gebeurt ook in de grond. Of bonen al of niet door de bonenkever zijn aangetast kun je aan de buitenkant niet of nauwelijks zien tot het te laat is . Pas als de kevertjes zich ontwikkeld hebben zie je de typische venstertjes en gaatjes in de bonen. De boon is dan waardeloos voor consumptie of als pootgoed. Mijn zelfgeteeld zaaigoed van sperciebonen en ook dat van tuinbonen geef ik daarom altijd een diepvriesbehandeling van enkele dagen. Als je zoiets doet zorg er dan wel voor dat de bonen goed droog zijn voor ze de diepvries in gaan want een niet geheel droge boon vriest kapot. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
bloemenkoningin Geplaatst: 28 oktober 2011 Geplaatst: 28 oktober 2011 Er wordt gezegd dat je ze niet meer kunt kopen in de winkel. klop dat? Dat iedereen ze doorgeeft aan de volgendeen dat het nu een vergeten groente is. Ik heb er wel gehad (dacht ik) maar het waren toch net iets andere. Groetjes Bloemenkoningin Quote
RvO Geplaatst: 28 oktober 2011 Geplaatst: 28 oktober 2011 ... Er wordt gezegd dat je ze niet meer kunt kopen in de winkel. klop dat?Ik heb nog een halve kilo liggen. Ik gok ongeveer een jaar geleden gekocht, waarschijnlijk bij de plaatselijke natuurvoedingswinkel. Dus misschien daar eens proberen? Quote
geedee Geplaatst: 28 oktober 2011 Geplaatst: 28 oktober 2011 Volgens mij heeft vreeken ze ook gewoon...kijk daar maar eens bij de vergeten groenten. Quote
helena Geplaatst: 27 juli 2012 Auteur Geplaatst: 27 juli 2012 Tijdens een zoektocht naar beschrijvingen van wat ik ga oogsten , kom ik het volgende tegen, ze lijken wel op de heilige boontjes hier genoemd: Soldatenbonen hebben rond het oog (de plek waarmee ze aan de peul vastgezeten hebben) een tekening, die - met enige fantasie - doet denken aan tinnen speelgoedsoldaatjes uit de 18e eeuw (met zo'n rare helm met pluim er op). De tekening blijft na koken behouden, maar de bonen moeten erg voorzichtig gekookt worden, ze splijten makkelijk (en vallen dan uit elkaar). De soldatenboon is een erg oud Europees bonenras en alleen gedroogd **** te koop. Weetje: In Frankrijk is de soldaten- boon vernoemd naar de Cavaliers van de orde van de Heilige Geest - die een bruinrood kruis droegen - en heet daar: (Haricot) St-Esprit à oeil rouge: Heilige geest (boon) met rood oog. Quote
helena Geplaatst: 22 september 2012 Auteur Geplaatst: 22 september 2012 @ Geedee, jouw heilige boontjes zijn stambonen hé, die van mij zijn stokbonen en hebben ook een andere afbeelding. Als ik het goed heb zijn jouw bonen de soldaten bonen en die van mij de monstrans/heilige boontjes. De tekening is anders. Klopt het dan dat heilige boontjes, stokbonen zijn en de soldatenbonen, stambonen? Of heeft iemand het andersom? Quote
meekje Geplaatst: 22 september 2012 Geplaatst: 22 september 2012 Mijn heilige bonen zijn stokbonen... Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
geedee Geplaatst: 22 september 2012 Geplaatst: 22 september 2012 @ Geedee, jouw heilige boontjes zijn stambonen hé, die van mij zijn stokbonen en hebben ook een andere afbeelding. Als ik het goed heb zijn jouw bonen de soldaten bonen en die van mij de monstrans/heilige boontjes. De tekening is anders. Klopt het dan dat heilige boontjes, stokbonen zijn en de soldatenbonen, stambonen? Of heeft iemand het andersom? "mijn" heiligenboontjes komen uit het zakje te zien in de post van Frans enkele berichten geleden en zijn lage planten....geen soldatenbonen maar echt afbeeldingen van engeltjes mer een aureooltje boven hun koppie Quote
meekje Geplaatst: 22 september 2012 Geplaatst: 22 september 2012 Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
geedee Geplaatst: 22 september 2012 Geplaatst: 22 september 2012 Ik dacht dat er maar een soort heilig boontje was; de namen worden doorelkaar gebruikt voor de zelfde boon; op de verpakking die ik althans heb..... Op deze site zie je dat ze ook nog o.s. soldatenboon genoemd wordenhttp://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/04/vergeten-groenten-heilig-boontje-bonen.html" onclick="window.open(this.href);return false; Dit zei ik zelf een aantal berichten geleden....ik neem aan dat hetgene er op de verpakking stond klopte met datgene er in zat en ik ook gezaaid en geoogst heb: Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.