Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heilig boontje


helena

Aanbevolen berichten

Wat grappig, krijg net van ons moeder wat heilige boontjes om te zaaien. Ieder boontje heeft een eigen figuurtje wat lijkt op een engeltje. Weet er verder nog niet veel van maar ga deze eerst eens in de week zetten om daarna te gaan zaaien/ planten. Tegen een ruwe stok zodat ze kunnen klimmen, heb ik begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zelf noem ik het monstrans boontjes ik geloof dat een monstrans een voorwerp is uit de katolieke kerk en dat lijkt op de afbeelding op de boon,

en dan via link met de kerk weer aan naam heilig boontje komt, maar zie er ook ergens wel engel/vleugeltjes in.

latijnse naam ; Phaseolus vulgaris 'monstrans

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen een ruwe stok zodat ze kunnen klimmen, heb ik begrepen.

Heilig boontje heb je als stamboon en als stokboon. aan de boontjes kun je dat niet zien. Het zou op het zakje met zaad moeten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zelf noem ik het monstrans boontjes ik geloof dat een monstrans een voorwerp is uit de katolieke kerk en dat lijkt op de afbeelding op de boon,

en dan via link met de kerk weer aan naam heilig boontje komt, maar zie er ook ergens wel engel/vleugeltjes in.

latijnse naam ; Phaseolus vulgaris 'monstrans

Yep, een monstrans is een onderdeel uit het liturgisch vaatwerk. Er wordt een heilige hostie in bewaard. Meestal is het zo'n ding met zonnestralen.

images?q=tbn:ANd9GcSqLs16gDkWxkjjfzxG73F2mVqwmuXvzf6Lb42p7TKXytYhHnfmGA

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou daarom is de boon dus extra leuk door het verhaal en dan hebben jasmin en ik ik tenminste een x een echte monstrans gezien.

ik zou denken het is een spiegel was, of een speciaal ding om zonlicht op te vangen te weerkaatsen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het weken van de boontjes ( 7 stuks; bijbels getal veranderde de kleur. Heb er helaas geen foto van gemaakt maar de zgn. vleugels en "standaard" werden blauw. Of de kleur werd intensiever, wat ik niet kon zien, kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow...ik wist helemaal niet dat je alle bonen vers of droog kunt eten...

Ik koop wel eens bruine, witte, kidneybonen en kikkererwten maar dat is het eigenlijk wel.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow...ik wist helemaal niet dat je alle bonen vers of droog kunt eten...

 

Ik wist helemaal niet dat je welke boon dan ook droog kunt eten lijkt mij heel onaangenaam (en slecht voor je tanden...)

 

Vandaar de toestand van m'n gebit!

 

Hihihi..ik heb ook een (mannelijke ) kennis die droogkokende rijst zonder water op het vuur zet

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Heb inmiddels gehoord dat er én boontjes met een monstrans zijn maar andere hebben een afbeelding als een engeltje; een andere soort dus. Hopelijk krijg ik deze soort dit of het volgende jaar. De heilige boontjes hebben het prima gedaan, zijn inmiddels geoogst en liggen te drogen. Kan nu wel de opbrengst tellen:

 

edit: uit 7 boontjes zijn 112 peulen gegroeid waarin gem. 6 bonen zitten. zeg dus een vermeerdering van bijna 100% op 160 vierkante cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel met een engeltje erop

Heb er 6 gepoot en daarvan veel verse boontjes gegeten die smaken nog lekkerder dan sperziebonen.

Daarna wat uitgepelde bonen gegeten, ook smakelijk ...

De rest als droogbonen gehouden en dat zijn er nog heeel veel!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...