Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe kudde - boergeiten


tds

Aanbevolen berichten

Bij deze is de kogel door de kerk, ik schakel over van schapen (Hampshire Down) naar Boergeiten.

Vanwaar de switch? Dat heeft grotendeels te maken met de smaak van het vlees.

Lamsvlees vind ik wel lekker, maar schapenvlees al minder. Geitenvlees zou ook goed moeten zijn van oudere dieren.

Onlangs gegeten van onze dwerggeiten (bokken van ongeveer een jaar oud, niet gecastreerd) ... lekker, écht lekker

 

Waarom boeregeiten? Ze blijken sociaal en kindvriendelijk te zijn, dat kan je niet echt zeggen van onze Hampshire Down schapen, die meestal direct weglopen ... .

Je hoeft de boergeit ook niet te melken, kan handig zijn ... .

Het zijn ook 1 vd beste vleesrassen, ideaal dus.

 

Dus heb ik een tijdje geleden 2 geiten en een bok gereserveerd, die zijn bij deze geboren

Nu nog een 100 dagen wachten, en dan mogen ze bij ons op de weide. (samen met Rosa, ons ouder zwartbles-schaap)

 

Hierbij enkele foto's van de ouderdieren (foto's van de lammen volgen nog).

 

De moeder van de 2 geitlammeren:

Fabienne65511423644047.JPG

 

En de moeder van het boklam:

Larissa60271423644083.jpg

 

En de vader van het boklam:

Bert15351423644190.jpg

 

Bert267211423644206.jpg

 

De vader van het geitlam:

januari-2015-016-40057231423375682.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De boergeit is vnl een vleesras. Ik ben niet direct van plan om ze te melken.

De switch van schaap naar geit is om een aantal redenen; geitevlees vind ik persoonlijk lekkerder dan schaap (schaap-lamsvlees is natuurlijk ook wel heel lekker )

 

Geiten zijn socialer ... dat valt nog af te wachten ...maar ik heb er alle vertrouwen in

Je moet ze inderdaad niet scheren, en doordat ze geen wol hebben is het ook makkelijker om de omheining met electriciteit te beschermen.

Over beschermen gesproken ... daar zit em het nadeel ... Ik moet het weiland nu helemaal afzetten met tuindraad, waar ik 2 draden voor ga spannen met stroom op.

Tuindraad, want ursus steken ze hun kop door, en met de hoorns raken ze er niet meer uit ... dat wil je niet meemaken.

 

De grootste uitdaging zal zijn om de boomgaard te beschermen tegen de bok.

Rekening houden met het feit dat zo'n dier tot 140kg kan wegen .... .

Op dit moment ga ik opteren voor 3 stevige palen rond de bomen, met daartussen betonijzers.

 

Ik heb nog 2 maand om alles geit-proof te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...