mw vogel Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Ik weet niet... ik zou toch een beetje oppassen met raaigras. In onze tuin is dat ook ooit geprobeerd en het komt nog steeds overal op. Maakt horizontale uitlopers. Erg goed voor grondverbetering merk ik, maar super irritant om steeds tegen te komen waar je ze net niet wilt.Vorig jaar heb ik nog rond deze tijd mosterd gezaaid, maar ik merkte dat het toch duidelijk minder effect heeft op de bodemstructuur als de planten niet meer tot wasdom komen voordat je ze onderwerkt. Zal wel iets met de grootte van het wortelstelsel te maken hebben? Quote
marcostuin Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 ik gooi nooit of gebruik nooit onkruid afval of gras maaisel in de compostbak, dit kan te veel problemen opleveren als de temperatuur niet hoog is geweest en het zaad niet door is gegaan. dit maaisel en afval van onkruid breng ik altijd naar de gft afdeling van onze milieu straat met een kar vol tegelijk, ik spaar het op en als de plek te vol word laad ik het op en breng het weg. ik wil het risico niet meer hebben dat er allemaal gras opkomt of onkruid. Quote
SuusP Geplaatst: 13 september 2015 Auteur Geplaatst: 13 september 2015 Wat ik tot dusver gedaan heb: een paar bedden snel nog ingezaaid met phacelia (hopende op een late vorst), paar bedden met raaigras. Kan ik mooi een vergelijkend waren onderzoek doen en als het toch tegenvalt met het raaigras is de schade in ieder geval beperkt. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
GTman Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 En hoe staat het met de phacelia en het raaigras? Ben wel benieuwd! Quote
SuusP Geplaatst: 6 november 2015 Auteur Geplaatst: 6 november 2015 Het staat nog! Was even schrikken met de vroege nachtvorst in begin oktober, maar daar zijn zowel phacelia als raaigras prima doorheen gekomen en ze staan nu beiden ongeveer een cm of 25 hoog. Tot dusver vormt het een mooi dicht dekentje en hoef ik die bedden niet te wieden. De rest van de bedden die leeggekomen zijn heb ik overigens bedekt met bladeren. Ben zelf vooral benieuwd naar de resultaten dit voorjaar; ga ik de strijd van het raaigras winnen? Cliffhanger Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
weknow Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Mw Vogel schreef:Ik weet niet... ik zou toch een beetje oppassen met raaigras. In onze tuin is dat ook ooit geprobeerd en het komt nog steeds overal op. Maakt horizontale uitlopers. Erg goed voor grondverbetering merk ik, maar super irritant om steeds tegen te komen waar je ze net niet wilt. Er zijn meerdere soorten raaigras. Westerwolds raaigras ( 1 jarige ) is de soort die vooral als groenbemester geschikt is. Andere soorten (Italiaans, Engels) zitten in gazonmengsels en zijn 2-jarige planten. Eigenlijk is het voor de liefhebber minder geschikt omdat het een dicht grastapijt vormt dat moeilijk te verwijderen is en voor goede groei redelijk wat mest vraagt. Alleen als bodemdekker en onkruidonderdrukker heeft het eventueel nut, maar dan pas vanaf half juni zaaien, kan tot september. Kunst is om het zo in te zetten dat het geen zaad zet (is bij deze soort bijna hetzelfde als verwijderen = voor een landbouwer: omploegen, voordat het gaat bloeien). Maar er zijn makkelijkere groenbemesters met hetzelfde doel, die veel geschikter zijn voor ons als liefhebbers en die ook geen spitten vragen om er echt vanaf te komen.  Voor een blijvend goede bodemstructuur is inzet van een groenbemester eigenlijk geen strategie. Die bereik je alleen geleidelijk en met heel veel organisch materiaal! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
SuusP Geplaatst: 7 november 2015 Auteur Geplaatst: 7 november 2015 Hmmm, tja... we zullen zien. Het staat erop nu, niks meer aan te doen Ik ben van plan het in het voorjaar zeer kort af te maaien, evt. wat karton etc. er op om hergroei te onderdrukken. Op de bedden waar het nu staat hoef ik in het vroege voorjaar niet direct in de vollegrond te zaaien, dat scheelt. Mijn idee was dat de (afstervende) plantenwortels gaan zorgen voor toevoeging van organisch materiaal in de bodem en zo de structuur verbeteren. Stikstof zal het op zichzelf niet toevoegen, maar het kan dit wel vastleggen en geleidelijk afgeven voor gewassen die erna komen. Met de meer geschikte groenbemesters bedoel je phacelia denk ik? Of misschien ken je opties die nog niet eerder waren genoemd? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
weknow Geplaatst: 7 november 2015 Geplaatst: 7 november 2015 Ik reageerde vooral op Mw. Vogel, Suus, en wilde er wat achtergrondinfo bijgeven. Toch even ingaan op wat je nu zegt en vraagt. Afmaaien, en dan een laag karton en daarop een laag compost van enkele centimeters na de winter en voordat het gras gaat bloeien lijkt me een goed idee. Zorg dat de stukken karton elkaar ca. 10 cm. overlappen zodat er geen gras tussendoor kan groeien. Vertering van de laag karton kan even duren, sterk afhankelijk van het weer, maar je kunt er evt. wel gaten inmaken en daarin planten. Zaaien is eerste maanden nog vrij moeilijk. Het karton is "bruin" materiaal en het afstervende gras eronder zorgt voor stikstof, dus dat is een goede combinatie. Omspitten, ondiep, max. tot 15 cm om geen anaerobe vertering te krijgen van het gras, zou een andere optie kunnen zijn....maar dat was nu net het punt...wilde je niet. Verwacht niet te veel structuurverbetering en opgeslagen voeding van het gras. Ik denk dat karton + vooral de compost meer bijdragen. Het gras geeft al verterend wel wat voeding, vooral stikstof, af.  Eigenlijk kun je bijna! alle soorten groenbemester wel gebruiken. Maar kijk eens eerder naar liefhebbers-soorten dan naar wat de boeren kiezen. Sowieso alle soorten die bevriezen zijn te overwegen. Daarnaast zou ik kijken naar soorten die pollen vormen of stelen en die in rijen kort bij elkaar zaaien. Sommige zullen sterven na kort maaien (wortels kunnen evt. blijven zitten dan...verteren wel...maar geven niet veel massa = voedingopslag) andere kun je beter uittrekken en via de composthoop terug op je grond brengen. Zelf kies ik liefst een groenbemester die als nateelt geschikt is...te zaaien in juli tot september. Koos dit jaar voor meest Japanse haver (en waar bedden vroeg vrijkwamen inderdaad phacelia), maar heb ook goede ervaringen met bijv. winterrogge, mosterd of borage. Veel is ook afhankelijk van je grondsoort. Weet je welk type raaigras je hebt? Westerwolds zou als het een echt koude winter wordt, vanzelf kunnen bevriezen. De andere soorten zijn zeker wintervast..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
SuusP Geplaatst: 8 november 2015 Auteur Geplaatst: 8 november 2015 Het gras is inderdaad Westerwolds raaigras, dus bevriezen zou kunnen. Tot op heden is er van strenge vorst nog geen sprake natuurlijk, maar wie weet wordt het een Elfstedenwinter, dat zou wat dat betreft wel fijn zijn Goed om te horen dat haver en winterrogge evt. ook opties zijn in de toekomst, al moet ik zeggen dat een flinke deken bladeren aanbrengen + wachten + wegharken en dan composteren in het voorjaar op dit moment mijn voorkeur heeft qua gedoe en te verwachten organische stof. Denk ik... Ik ben benieuwd waar het bodemleven het meest blij van wordt. Hopelijk gaan de pieren goed met het bladafval aan de haal deze herfst/winter. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.