Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groenbemester zonder spitten


SuusP

Aanbevolen berichten

Zelf heb ik al het e.e.a. opgezocht en gelezen over groenbemesting, maar ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen. Dit jaar heb ik een (stuk) grotere moestuin en onder het mom "als je het doet, doe het dan goed" wil ik een aantal vakken gaan inzaaien met groenbemester. Dit om het het eerste jaar "in het groot" wat beter behapbaar te maken en ontwikkeling van onkruid te voorkomen. Extra organische stof in de grond is een mooie bonus.

Ik ben dus op zoek naar:

- goed bedekkend gewas (onkruid-onderdrukkend), in ieder geval tot aan de vroege winter.

- voegt veel organische stof toe (ik teel op zandgrond).

- iets dat buiten de wisselteeltrotatie valt, dus geen koolachtige in ieder geval. Liever ook geen vlinderbloemige, maar daar valt evt. nog wel een mouw aan te passen.

- iets dat ik niet hoef onder te spitten om te voorkomen dat het terugkomt het jaar erop, als er iets anders op het vak geteeld wordt. Ik heb namelijk een freesverbod gezien de hoeveelheid onkruidwortels die in de grond aanwezig schijnt te zijn. Evt. kan ik wel enkele maanden karton neerleggen om de groenbemester er goed onder te krijgen.

 

Leuk wensenlijstje, maar is het uberhaupt mogelijk om een groenbemester te vinden die hieraan voldoet? Winterrogge kom ik bijv. veel tegen, maar dat schijnt een echte die-hard te zijn dus niet handig mbt het laatste punt (niet spitten). Phacelia lijkt me mooi, maar hoe bedekkend dat is vind ik lastig in te schatten en enige diversiteit is ook fijn. Wie weet zijn er gewassen waar ik nog helemaal niet aan heb gedacht. Wie heeft de gouden tip?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf in het najaar mosterzaad gezet. Na een onverwachte schoffelbeurt van een tuinbuur (lief, maar in dit geval niet zo handig) kwam toch nog een heleboel op met als resultaat heuphoge planten die ook redelijk eenvoudig plat te slaan zijn. Maar was dus niet zo dicht meer dat het alle onkruid weghield. Ik werk ze wel wat onder nu, maar spitten is het lang niet. Ben liever lui dan moe op dat gebied

Maar beviel dus uitstekend. Voor herhaling vatbaar. Ik heb wel phaecelia voor als er wat leeg komt te staan, voor 'de mooi' ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betekend freesverbod ook spitverbod? Bij spitten kan je ook onkruidwortels verwijderen. Ikzelf heb soms phacelia. Dat groeit mooi dicht maar als je dat al in de lente zaait moet je wel zorgen dat het niet in zaad komt door onder te werken of te maaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij trekken een groenbemester altijd uit en gooien het op de compost ipv onderspitten

heb je toch de mineralen vastgelegd ipv dat het wegspoelt en de grond beschermd

de compost gaat weer bovenop als het klaar is

 

ik heb het idee dat de beestjes die een groenbemester in de grond opeten/verteren ook wel een nieuw plantje lusten dat er moet groeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet het perse een landbouwgewas zijn? Waarom niet een bloemenmengsel/weidemengsel? Staat nog mooi ook, het meeste sterft tegen de winter af en dat wat volgend jaar weer opkomt door uitzaaien trek je er zo uit als het nog jong is.

Met extra veel afrikaantjes die hun nut onder de grond hebben om aaltjes te doden, o.i. kers om de bodem extra te bedekken, dan moet je de klimsoort nemen en over de bodem laten groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ervaring met Phacelia, mosterdzaad en incarnaatklaver.

Alledrie soorten die de bodem goed bedekken, uitstekende bijentrekkers, maar alleen Ph is een soort die niet in de vruchtwisseling hoeft.

Ik ken eigenlijk geen soorten (behalve misschien de grassen) die een vol seizoen kunnen groeien zonder in zaad te schieten. En dat wil je nou net niet he. Als je plan is om de groenbemesters te laten afsterven in de winter, dan moet je ze pas in juli/augustus zaaien. Misschien zelfs nog iets later. Wat doe je dan tot die tijd? Ik zou zeggen: zet er simpele teelten neer, dan heb je ook nog opbrengst van je nieuwe stuk. Wat te denken van een veld vol pompoenen in alle soorten en maten? Bedekken de grond prima en je hebt er nauwelijks omkijken naar, alleen water geven in droge tijden. Kun je in oktober met een kraampje langs de weg gaan staan

(Voor pompoenen hoef je weinig méér te doen dan per plantje een flink gaat te graven en dat vol te gooien met een mengsel van verrotte stalmest en compost. Afdekken met aarde, plantje erin en groeien maar!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ervaring met Phacelia, mosterdzaad en incarnaatklaver.

Alledrie soorten die de bodem goed bedekken, uitstekende bijentrekkers, maar alleen Ph is een soort die niet in de vruchtwisseling hoeft.

klaver valt toch ook niet onder de teeltwisseling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phacelia is inderdaad een goede kandidaat. Heb deze afgelopen jaar ook gehad. Bedekt goed en sterft redelijk goed af bij vorst (moet er wel vorst zijn. Dus niet net als vorig jaar). Ook boekweit is een groenbemester die zeer makkelijk afsterft bij vorst, en groeit ook nog eens snel. Ik weet echter niet hoe het zit met de snelheid van het "in zaad schieten". Als je iets wil dat je niet hoeft weg te schoffelen en wat goed afsterft bij vorst zijn de grassen niet aan te raden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemenmengsel is zeker een optie, ik ben sowieso van plan om langs veel vakken een randje bloemen te zetten voor de diversiteit en bestuiving. Dus een (groente)gewas is niet per se nodig, maar het goed afdekken van de grond staat niet voor niks hoog op mijn lijstje.

Dat phacelia het in zaad schiet is geen ramp, dan kan ik zaad oogsten voor later gebruik en wat zich uitzaait tja dat haal ik wel weg bij het teeltklaar maken van een vak. Beter uitgezaaide phacelia die je zo wegtrekt dan de meer nare onkruiden.

Wat betreft "makkelijke teelten": ik hou van pompoenen en heb ze ook eerdere jaren met succes geteeld. Ik geloof niet dat er veel plagen en ziektes bij betrokken zijn (tja, meeldauw dan weer wel), dus een jaartje tussendoor extra pompoen zetten is wel te doen denk ik zonder allerlei narigheid op mijn nek te halen.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het boek van velt kan je lezen hoe veel iets opbrengt.

 

Boekweit, phacelia, spurrie, levert vel organies materiaal voor de compost

Witte klaver en phacelia houden de bodem bedekt en vriest dood.

Phacelia is diep wortelend. struktuur verbeterend.

ik had een link op internet waar de opbrengst in staat. ga zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na nog wat lezen, wikken en wegen is mijn voorlopige plan om phacelia, incarnaatklaver en een bloemenmix te zaaien (uiteraard niet door elkaar ivm verdrukking). Dan kan ik ook mooi vergelijken wat voor mij nu het handigste werkt. Als het vlak vrijgemaakt moet worden, knip ik de planten vlak boven de grond af. De overgebleven wortels kunnen dan mooi afsterven in de grond en de bovenste plantdelen gooi ik op de composthoop of gebruik ik als mulch rondom andere planten.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 5 maanden later ...

Even een oud draadje nieuw leven inblazen Dit seizoen was voornamelijk een goeie leerschool op een nieuw stukje grond. Ik heb heel heel veel moeten wieden, heel veel kweek en zevenblad op gegraven en zo dus meerdere m3 aan wortels afgevoerd. Niet bepaald goed voor de voedzaamheid van de bodem. Door het vele graafwerk wat ik meermaals heb gedaan om echt elk sprietje kweek weg te krijgen, heb ik de bodembedekking maar even overgeslagen (moeilijk om kweek in vroeg stadium op te ruimen in een bloemenveldje etc.).

 

Nu het stuk schoon (genoeg) is, wil ik voor de winter in ieder geval zorgen dat de grond niet zo kaal blijft en dat er organisch materiaal in de bodem komt. Het is inmiddels al vrij laat in het seizoen, dus het plan is om nog snel phacelia in te zaaien (hopend op een zachte winter), incarnaatklaver (heb ik nog een beetje van liggen, niet geschoten altijd mis), westerwolds raaigras en winterrogge voor organische stof dmv de wortels. Voor dat gewas laatste ben ik in ieder geval ruim op tijd Het wordt met de grassen wel even spannend of ik die er in de lente weer goed "onder" krijg. Voorlopig plan is om ze kort bij de grond af te maaien (bosmaaier?) om teruggroei tegen te gaan. Wat schoffelen lijkt me ook prima, maar het echte spitwerk hoop ik te vermijden. We zullen zien hoe dat gaat.

Is het handig om tijdens de groei aan de grassen nog wat stalmest oid toe te voegen, zodat voedingsstoffen in de wortels en stengels terecht komt? Ik heb zo de indruk dat dit landje wel wat stikstof kan gebruiken namelijk (veel geel blad, kleine plantjes etc.) Het gras zou de voeding na afmaaien en composteren ook weer moeten afgeven aan de bodem, lijkt me. Goed idee of niet?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, schapen lopen hier bij tijd en wijle wel. Zal eens gaan scheppen, sowieso omdat de composthoop (lees: berg met gedroogd onkruid) ook wel wat N kan gebruiken.

En tja... als spitten echt onvermijdelijk is dan doe ik dat natuurlijk. Maar na er deze zomer toch zeker al 3x doorheen te zijn gegaan, hoopte ik stiekem even een keertje te kunnen overslaan. Gelukkig heb ik een goede rug

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...