Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien en Mest


WestlandseGrunneger

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

In mijn moestuin staan aardbeien van het ras Beltran. Het is een doordrager en blijft tot laat in het najaar bloeien. Ondanks deze mooie eigenschap vind ik dat hij niet genoeg produceert. Ik ben van plan om er een hoop (schapen)mest onder te gooien, zodat er een mooie rug ontstaat waar ik de aardbeien op kan telen. Heeft iemand ervaring met het telen van aardbeien op ruggen? En kan je aardbeien ook teveel mest geven?

 

Ook was ik benieuwd naar jullie rassenkeuze wat betreft doordragende aardbeien, ik ben misschien niet tevreden over mijn huidige ras. Misschien komt het doordat het een "hanging basket" aardbei is.

 

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties!

 

WG

Beltran: http://www.abz-strawberry.nl/product.php?product_id=7&language=nl

product13.jpg

In de kas, kan alles!

 

Groeten, WG aka Rick

Link naar reactie
Delen op andere sites

rechtsboven zoekfunktie

normaal gesproken nemen ze rundermest ik weet niet het verschil wat gehaltes betreft tussen runder en schapenmest.

 

Soms doet een ander soort het beter op uw grond/omstandigheden

 

Telen op ruggen geen ervaring gebeurt volgens mij niet zoveel.

Te veel mest kan altijd maar rundermest is langzaamwerkend dit in tegenstelling tot kunstmest.

Er zijn mensen die blauwpaarse aardbeiplanten hadden door teveel kunstmest.

 

kwekerijduivenvoorden heeft 28 soorten aardbeiplanten.

smaak is persoonlijk

maar er zijn lijsten welke aardbeien men over het algemeen het lekkerst vind.

helaas staan er weinig doorbloeiers op.

hanging basket aardbeiplanten bestaan eigenlijk niet dat maakt de commercie ervan natuurlijk zijn er soorten waar bij dat makkelijker gaat

 

nog nooit van jouw soort gehoort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ostara is een goede doordrager die veel gebruikt wordt in volkstuinen. Drie jaar is de maximale doordraagtijd. Maar door zelf de afleggers te platen kun je zelf zorgen dat je altijd een bed in het tweede jaar hebt dat het meeste opbrengt.

 

Wat mest betreft inderdaad rundermest en elke zes weken in groei en draag seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortels van de planten verbranden als ze op een rug (schapen)mest staan. Op klei en zavel zijn aardbeien goed op ruggen te telen.

 

Ik ben zeer sceptisch over doordragende aardbeien. Het populaire ras 'Ostara' draagt goed door, maar ik vind de vruchten te klein (misschien door gebrek aan kruisbestuiving met reguliere rassen in het na-seizoen?) Ook worden de vruchten niet goed rijp door de vele uitlopers/blad die de plant maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo,

 

Hartelijk bedankt voor jullie reacties, ik ga de tip van Henk zeker gebruiken door elk jaar nieuwe planten te maken. Op ruggen telen op zandgrond(wat ik heb) is dus niet zo'n goed idee, ook omdat de wortels dan verbranden. Het ras Ostara zal ik proberen ergens te krijgen, lijkt wel een goed ras.

 

WG

In de kas, kan alles!

 

Groeten, WG aka Rick

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat ras van de intratuin heb ik vorig jaar gekocht. het is een makkelijk ras iets voor de beginner maar 1 euro is wel duur voor zo'n slecht ras want ostara is niet dat je zegt ''wouw geweldig!'' als je het internet afspeurt kun je betere rassen vinden en goedkoper !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...