Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe grond op oude grond: hoe diep?


westerwk

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Toen wij ons huis in Amsterdam kochten was er net een 'frisse' laag aarde over de gehele tuin gestort zodat die er netjes en 'leeg' uitzag. Bij de aanleg van ons terras hebben we één hoekje van de tuin iets opgehoogd met grond elders uit de tuin en ingericht als moestuin, maar daarbij viel al snel op dat de grond lang niet zo 'fris' was als het uiterlijk deed vermoeden: bij het spitten kwamen we allerlei afvaldeeltjes, van pingpongballetjes tot aan oude ballpoints tegen.

 

Op internet las ik dat stadsgrond per definitie meestal vervuild is en niet geschikt en zelfs niet toegestaan om groenten op te verbouwen. En waar de aangevulde (vieze) grond vandaan komt, weet ik niet. Voor de zekerheid zou ik daarom nu de grond in de moestuin zoveel mogelijk willen vervangen door echte goede, biologische grond.

 

De vraag is nu: hoe diep moet ik de oude grond afgraven, is er zoiets als een 'veilige' marge?

Volgens een medewerkster van het tuincentrum zouden we slechts een centimeter of 15 af hoeven graven en vervangen door schone grond, maar dat klinkt eerlijk gezegd een beetje te mooi in de oren.

Daarnaast vraag ik me af of ik nog meer kan doen om vermenging zoveel mogelijk te beperken.

 

Op internet is van alles te vinden over grondverbetering en schone versus vervuilde grond, maar voor deze situatie ben ik nog nergens een duidelijke richtlijn tegengekomen. Wat kunnen jullie me adviseren?

 

Alvast veel dank en hartelijke groet,

Kim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de grond vervuild is (er gif inzit en afhankelijk van welke gif...eet je het mee als je de groenten eet?) kunnen drastische maatregelen nodig zijn en dan moet je denken aan minstens een halve meter of zelfs nog meer. De teeltlaag is ca. 30 cm. maar in feite gaan van de meeste planten de wortels toch wel wat dieper. Als je aan fruitstruiken en bomen denkt...al gauw een meter....

 

Pingpongballen of balpennen zijn op zich niet giftig....dan zou je met veel minder kunnen volstaan.

 

In dit geval zou een bodemanalyse op aanwezige gifstoffen kunnen lonen. Dan weet je wat aan de hand is. Misschien zelfs te combineren met een "schone grond verklaring", die de verkoopbaarheid en waarde van je huis (of dat van je huisbaas) aanzienlijk verhoogt. Instanties die zich bezig houden met analyses en deze verklaringen kunnen je ook adviseren wat precies te doen op basis van wat ze aantreffen.

 

Het idee van Loes kan ook een goede optie zijn. Je kunt dan veilig telen, maar de grond blijft misschien "vervuild"....zonder dat je weet hoe erg dat is.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik had niet verwacht dat ik al zo snel zulke waardevolle antwoorden zou krijgen, top!

 

Op zich heb ik geen plannen voor heel diep(er) wortelende fruitstruiken of bomen, mijn moestuintje is hooguit 7m2 maar wil er wel graag veilig in ieder geval sla, snijbiet, courgette en bietjes kunnen telen.

 

Denk dat ik de suggestie van Loes ga volgen om de nieuwe grondlaag van de oude te scheiden met worteldoek. En de oude laag minimaal 30cm afgraven, zodat ik genoeg diepte heb om de komende jaren duurzaam moes te kunnen telen, als dat inderdaad genoeg is als teeltlaag. Mijn tuintje is door middel van een laag muurtje afgescheiden van de rest van de tuin, dus heeft al het effect van een verhoogde bak (met verloop 10cm aan een kant, 25cm aan de andere kant).

 

Dankjulliewel voor het delen van jullie kennis, echt top.

 

Groet,

Kim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...