Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tayberry en frambozen: lange of dode stengels afknippen?

suus76

Recommended Posts

Ik heb al veel gezocht en gelezen maar ik snap er nog niet veel van. Wij hebben vorig jaar voorjaar twee tayberry en twee frambozenstruiken geplant, ik dacht eerst vier tayberries maar er zit duidelijk verschil in de planten. Nu hebben twee van de vier planten 1 hele lange uitloper, echt 3 meter lang, een stengel uit de plant zelf. De andere twee planten hebben ook een nieuwe uitloper zitten, een rode stengel van 50 cm lang. Moet ik deze afknippen of juist alleen de verdorde stengels?

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan geven, we willen graag wat framboosjes plukken dit jaar!

De lange is waarschijnlijk de tayberry. Die groeit als een braam.

De kortere zullen frambozen zijn. Voor de snoei maakt zomerframboos of herfstframboos nog iets uit.

Zowel tayberry als (zomer-)framboos dragen op het hout dat verleden jaar gevormd is. Oudere takken, die houterig worden en gaan verdorren, moet je wegsnijden vanaf de bodem. (Tenzij je bij de tayberry een nog grotere vorm wilt, waarbij op een soort geleide gesteltak zijtakken komen met de vruchten) Mocht het een herfstframboos zijn die je hebt, dan kun je de nieuwe takken terugknippen tot op 50 cm of nog lager of zelfs helemaal, want die gaat nu de takken maken waarop vanaf augustus de frambozen komen. Bij een zomerframboos komen dus de vruchten aan de takken die verleden jaar nieuw gegroeid zijn.

Verder heb je kans dat beide meer scheuten vormen dan goed is om goede vruchtzetting te krijgen. Bij Tayberry kun je 2 of 3 mooie scheuten aanhouden voor vruchten, als de plant wat ouder wordt 3 a 5 per jaar. Bij framboos 4 a 6 scheuten laten staan per plant of in de rij 8 a 12 per strekkende meter. Rest vrij streng wegknippen, vooral die die buiten de directe omgeving van de wortels omhoog gaan komen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor de informatie! Ik ga eens kijken of ik kan uitvinden welke de andere plant is, wij hebben ze alle vier gelijktijdig aangeschaft in de veronderstelling dat het vier tayberry struiken waren maar ze zijn duidelijk anders. De kortere uitlopers hebben nauwelijks zoveel doorns als de takken van de tayberry, die zijn bezaaid met hele fijne doorns.

Misschien kunnen we je op het forum helpen met de herkenning...?

Als je nu een klein takje met bladknoppen binnen in een vaasje zet, zullen de blaadjes vrij snel verschijnen. Als je dan een foto maakt, kunnen we online meedenken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.