Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het gezamenlijke tomtato topic


Frans

Aanbevolen berichten

Heel leuk dit forum! Ik zit er ook aan te denken om dit jaar bezig te gaan met tomtato. Ik zag het in de les over enten op school. Ik heb ook nog een tip voor mensen waarbij één van de twee planten voor loopt op de andere. de plant die voor loopt kan je tijdelijk in een iets koudere ruimte zetten. hierdoor groeit deze iets minder snel en kan de andere plant bijkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Frans,

 

Denk dat ik ook wel een poging wil wagen.

Had op YouTube al de video gezien van Hedwig over het enten van tomaten, en idd dat een bedrijf dit had gedaan.

Bij mijn bestelling bij vreeken hadden ze een artikel niet en heb ik een zakje aardappelzaadjes gekregen.

De naam van de aardappel is van iwaarden. Helaas kan ik niks over deze aardappel vinden op internet, dus weet niet of die vroeg of laat is.

Heb deze zaadjes dezelfde tijd met cherrytomaatjes geplant, en zijn allebei nu aan het groeien.

Zal kijken of de steeltjes beetje dezelfde dikte hebben, anders misschien ook maar nog wat late posters zoeken.

 

Staat er nog een bepaalde dikte van de steeltjes waarbij de meeste kans van een geslaagde ent is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat er nog een bepaalde dikte van de steeltjes waarbij de meeste kans van een geslaagde ent is?

 

Moeilijk te beantwoorden vraag Wout. Dat het me vorig jaar gelukt is tomtato's te maken wil nog niet zeggen dat ik er ineens veel verstand van heb . De methode om de enten te fixeren met een stukje van een in de lengte doorgesneden groot formaat rietje , zoals verkrijgbaar bij de Action , is me goed bevallen. Zie onderstaande foto's van vorig jaar. Puur praktisch bekeken is (ongeveer) potlooddikte van de stelen dan een goede maat.

IMG343938721397322829.JPG

IMG355572491398708900.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nou, de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd wat te enten. Mijn aardappels scheuten gingen veel harder dan dat de tomaten dikker werden dus het was nodig. Ik heb er 3 geprobeerd en ik moet zeggen dat het zenuwslopend werk is. Wat een gepruts en dat terwijl ik wel wat gepruts gewend ben.

 

Afijn, mijn eerste bevindingen. De steeltjes moeten echt even groot zijn anders wordt een van de twee niet goed vast gezet. Ik heb er eentje met een wasknijper vastgezet omdat het verschil in stengeldikte te groot was. Een tweede punt is dat je rietje niet recht in de lengte moet doorsnijden maar schuin. Daarmee kan je het verschil in dikte een beetje mee opvangen.

 

Ik heb er gisteren 3 gedaan en vanochtend stonden ze nog fris. Het is afwachten nu.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update. Er staat er nog eentje overeind. Toevallig is dat degende die met een knijper geborgf zit of zou die daardoor overeind blijven. Hij ziet er een beetje slapjes uit maar er zit nog leven in. De andere 2 gingen rotten en heb ik verwijderd.

 

Het is nu wachten op nieuwe aardappel scheuten en tomaat plantjes van bijpassende dikte voordat ik weer een poging doe.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het even tegen zit AshaiRey. Had je de planten na het enten wel tegen overmatige verdamping beschermd door er bijv. geperforeerde plastic zakjes over te doen ? Laat de volgende keer eens wat foto's zien. Foto's maken een topic niet alleen levendiger maar kunnen ook behulpzaam zijn bij het vragen/krijgen van raad als er wat fout dreigt te gaan.

 

Ik ga binnenkort beginnen met het enten . Afgelopen dagen ben ik door koeler en warmer zetten van tomaten- en aardappelplantjes vooral bezig geweest ze zoveel mogelijk op elkaar afgestemd te krijgen. Helemaal gelukt is dat niet maar het wordt nu toch tijd om een entpoging doen.

 

Hier alvast wat foto's van hoe het 'materiaal' zich de afgelopen tijd ontwikkeld heeft. De laatste foto dateert van 5 dagen geleden.

 

T190941427401682.JPGT219071427401689.JPGT327991427401695.JPGT420201427401702.JPGT533841427401710.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn eerste poging met 3 planten is op de composthoop geeindigd door schimmel. Geen nood want leren door experimenteren is leuk. Wat heb ik geleerd. Het gepriegel met de rietjes, steeltjes en topjes is best wel lastig als je handen niet meer zo stabiel zijn en je zicht afneemt. Maar goed daar is wat aan te doen. Komend weekend ga ik een nieuwe poging doen en probeer dan wat foto's te maken. Wat heb ik ondertussen geleerd. Ik moet eerst oefenen met losse stokjes of takjes om er handigheid in te krijgen. Dan schoonwerken is een must. Goed scherp mesje en dit ontsmetten. Dan het aanbrengen van het rietje. Dat was nog wel het allerlastigste. Ik heb daar een entclip voor gemaakt door een paar stukjes van een rietje aan elkaar te lijmen en de middelste op te knippen. Ga eens proberen of dat makkelijker gaat

entclip95841428133654.jpg

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, het regende toch dus heb ik mezelf bezig gehouden met de tomtato's inwording.

Dit keer 2 enten geprobeerd. Slechts 2 plantjes dus omdat de aanrdappelscheuten achterlopen om er meer te doen.

De aardappel is ontkiemd, uitgelopen en ik heb de scheuten van de knol afgehaald en opnieuw opgepot. Deze twee had ik al eerder gedaan en er zit groei in. Dit keer laat ik de scheuten in de pot staan en snij ze daar af. Dit scheelt weer een benodigde hand.

De eerste heb ik gedaan met een schuine snede als entmethode

schuin149561428139982.jpg

schuin294211428139986.jpgschuin377241428139991.jpg

 

Ik vind deze methode toch wat gammel aanvoelen. Steeds heb ik het idee dat de snijvlakken niet goed tegen elkaar gedrukt blijven. De tomaat stek 'gesnoeid' om teveel aan verdamping tegen te gaan. Wel een paar blaadjes laten zitten als saptrekker.

 

Bij tweede heb ik de aardappel gespleten en aan de tomaatzijde een wig gesneden. Dit voelt veel steviger aan. Het kan zelfs zonder steun overeind blijven staan.

splijt171471428139995.jpg

splijt240351428140000.jpg

splijt374791428140004.jpg

splijt440231428140009.jpg

 

Ook deze 'gesnoeid' en wat saptrekkers laten zitten. Ze staan nu in een hele dunne grijze zak met luchtgaatjes erin op de vensterbank. Mocht het zonnig worden dan temper dat in ieder geval het licht.

 

En voordat ik het vergeet te zeggen. De entclip gemaakt van een rietje werkt fantastisch en een heel stuk sneller zo. Zeker zo prettig als je handen wat trillen.

 

Groet,

Bram

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitstekend idee Bram die selfmade entclip !

 

Ik ga jouw entclip in het vervolg ook toepassen maar bij mijn eerste poging om 5 stuks tomaat op aardappel te enten kwam het idee even te laat . Drie dagen geleden heb ik een eerste poging gedaan om 5 planten te enten al was het een beetje sukkelen met de diameters van de stengels . Die kwamen niet zo best overeen en daarom heb ik maar 2 planten met een schuine snede geent en de andere 3 d.m.v. een spleetenting. Nu nog zeker een week wachten om te zien in hoeverre mijn poging geslaagd is . Met een plastic zak over hun kop staan de planten nu op een licht plekje geparkeerd.

 

Hier het uitgangsmateriaal. De nog intacte aardappelplantjes met de te enten tomatenkoppen op de voorgrond.

T780281428352957.JPG

 

Te groot verschil in diameter. Daarom wordt het een spleetenting.

T825401428352964.JPG

 

En nu maar afwachten.

T973541428352970.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een update.

De twee geente planten had ik in de vensterbank geplaatst en ik kreeg visite die lang bleef. Helemaal die plantjes vergeten en het werd die dag bloedheet in de vensterbank. Ik open de zak 's avonds en de bladeren verschrompeld. Ik dacht dat wordt niets meer. Heb ze wat koelers gezet en na een week lijken ze toch te overleven. De schuin aangesneden ent ziet er nog wat slapjes uit maar de gespelten ent staat fier overeind.

tomtato0243701428745851.jpg

 

Vandaag nog vier planten geent en dit keer allen met een v-vormige aansnijding aan de tomaat zijde en de spleet in de aardappel. Dit staat een stuk steviger en werkt makkelijker. Gezien het bovenstaande resultaat lijkt het ook beter aan te slaan. Bij dit setje heb ik de vrijheid genomen om bij één plant de ent een stuk hoger te zetten. Dit met het idee dat ik dan wat meer ruimte heb om later aan te aarden wat mogelijk meer opbrengst aan aardappel op zou kunnen leveren.

tomtato0132011428745847.jpg

 

Van de week ook nog een experiment gestart om enkele lange uitlopers (van die witte dunne sprieten) die ik aan mijn consumptie aardappels had op te potten. Ik heb de uitlopers in 3 stukken gesneden en gewoon in de aarde gestopt. De toppen lopen in ieder geval uit. Het idee hier achter is om sneller meer aardappel ent materiaal te krijgen van gelijke dikte.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit Bram.

 

Wat aanaarden betreft denk ik dat zoiets bij een tomtato juist een averechts resultaat op de aardappelopbrengst zal geven .

 

Al maak je de entplek enkele cm's hoger , noemenswaardig aanaarden kun je nog steeds niet zonder dat de entplek onder de grond terecht komt. Gebeurt dat dan zullen op de tomatenstam nieuwe wortels aangemaakt worden . Je hebt dan een tomatenplant die , nadat hij zijn wortelstelsel moest inruilen voor dat van een aardappel en daardoor tomtato werd, opnieuw een eigen wortelstelsel heeft . Onder die tomatenwortels zit dan wel nog 'een stukje aardappelsteel met aardappelwortels' vast maar die aardappelwortels , eerst essentieel voor het bestaan , zijn dan niet of nauwelijks meer van belang voor de plant. Ik betwijfel of het aardappelgedeelte onder de grond dan nog wel voldoende zal profiteren van de fotosynthese/stofwisseling van de tomaat erboven met alle negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van de aardappels tot gevolg.

 

Buiten dat , mag je zo'n plant dan nog wel een tomtato noemen ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk waren mijn aardappelen scheuten groot genoeg om eraan te beginnen want de tomaten waren al zeker klaar. Ik heb zoals aangegeven eerst de aardappel laten spruiten en daarna de daaruit groeiende scheuten apart opgepot. Nadien nog eens een week laten groeien om zeker te zijn dat ze zouden wortelen.

Gisterenavond heb ik dan mijn tomtato's geënt volgens de twee mogelijkheden, zowel centrale inkeping als de schuine ent.

Mijn ervaringen : beide methodes werken goed alleen vind ik die met de schuine ent wat moeilijker. Doordat mijn entmateriaal al stevig was zat ik met vrij dikke stammetje waardoor één rietje vaak niet voldoende was en ik er dus twee moest overschuiven. het losjes vast tapen helpt om alles wat stabiel te houden inclusief een steunstokje.

Alles staat nu in de schaduw met een plastiek diepvrieszakje erover, onderaan samen gehouden met een elastiekje. Ik heb de potjes ook op een bak met water en capillair doek geplaatst om zeker te zijn dat de gewortelde aardappelscheuten verder vocht konden onttrekken onderaan zonder dat ik bovenaan alles moest verstoren om water te geven .

Ondertussen ben ik 24 uur verder en staat alles er nog steeds fris bij, ben benieuwd...

 

starten :

foto-188481428937561.JPG

 

centrale ent :

foto-292601428937584.JPG

 

knip en plakwerk :

foto-328561428937608.JPG

 

zak erover en op naar de volgende :

foto-465561428937639.JPG

 

schuine ent :

foto-569071428937675.JPG

 

resultaat ervan :

foto-670901428937707.JPG

 

allemaal broederlijk naast elkaar :

foto-750011428937742.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze morgen voor het vertrek nog eens gaan zien en nog steeds hangt er niets slap, verassend genoeg ook niet de eerste dag dus als het zo blijft ben ik al heel tevreden... Dit weekend zal ik pas het finaal oordeel kunnen vellen veronderstel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve als ik op de mtfd aan een paar aardappelscheuten kan komen moet ik het verder dit jaar aan me voorbij laten gaan! Succes allemaal...

 

Uitlopers die aan de aardappel zitten afbreken en oppotten. Die uitlopers lopen verrassend snel uit. Ik had hele lange uitlopers in drieën gebroken en zelfs de middelste stukjes lopen nog uit. Misschien is dat nog een optie om te proberen. En ook al krijg je geen bovengemiddelde opbrengst de ervaring alleen al is super.

 

Mijn doel was om 1 plant te verkrijgen en het ziet er naar uit dat het er 5 worden. Toch ga ik komende week nog een setje enten. Gewoon omdat het leuk en spannend is om te zien of het je gaat lukken.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn 3 van de 5 enten gelukt en inmiddels gewend geraakt aan een omgeving met een lagere luchtvochtigheid. De plastic zakken kunnen nu wel weg en zodra er weer groei in de planten zit volgt heel voorzichtig het laten wennen aan rechtstreeks zonlicht.

 

T1070511429181440.JPG

 

Vorig jaar stonden mijn tomtato's in de vollegrond maar nu ik sinds kort een kas bezit zijn 2 planten bestemd om in de kas gezet te worden. Dit jaar wil ik geen tomtato's meer in de vollegrond maar voor het geval ik me bedenk ga in ieder geval nog 3 nieuwe enten maken. En anders doe ik het gewoon voor zoals Bram zegt : 'Gewoon omdat het leuk en spannend is om te zien of het je gaat lukken'.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Uitlopers die aan de aardappel zitten afbreken en oppotten. Die uitlopers lopen verrassend snel uit. Ik had hele lange uitlopers in drieën gebroken en zelfs de middelste stukjes lopen nog uit. Misschien is dat nog een optie om te proberen.

Ga ik nog even proberen, dank.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn ondertussen twee weken verder en ze staan er alle vier nog goed bij, twee hebben het precies iets moeilijker maar twee andere staan er zeer fris bij. Vandaag de zakjes ervan gedaan en er was toch al wat schimmel vorming op de bodem. Ze staan nu in de serre, men verwacht de komende dagen toch geen zon dus ze kunnen wat profiteren van de extra warmte. Voor alle duidelijkheid alle enten hebben 14 dagen buiten gestaan uit de regen en de wind onder een afdak maar voor de rest geen bescherming tegen de temperatuur buiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas hebben mijn tomatenplanten het niet overleefd. door drukte heb ik ze weinig aandacht kunnen geven en heb ik ze een keer te veel water gegeven. ze hebben toen te lang te nat gestaan en zijn hierdoor afgestorven. ik ga binnenkort kijken of ik tomatenplanten kan kopen. en dan hoop ik dat de aardappels al mooi zijn uitgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...