Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het gezamenlijke tomtato topic


Frans

Aanbevolen berichten

Top!

 

Hier 4 planten succesvol ge-ent. Staan allen in het kastje waarvan 1 al op de juiste plek in de grond in een ingegraven 40 liter zak potgrond. De andere gaan in grote bakken en later naar buiten. Heb er helaas in het kasje geen plek voor.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dus goed bij Bee en Bram. Mooi

 

Bij mij zit er duidelijk groei in. Wel zijn de planten wat iel en dat komt omdat ze groeien maar nog niet continue in het volle zonlicht mogen staan. Die iele stammetjes worden straks wel steviger zodra ze wèl continue in de zon mogen.

 

Uiteindelijk zijn het toch nog 4 planten geworden die het gered hebben en niet 3 wat ik eerst dacht. Een plant die ik al had afgeschreven omdat hij maar slap bleef heeft zich toch nog herkregen. Zijn entplek ziet er erg slecht uit en het is haast een wonder dat er nu groei in de plant zit. Toch kan zo'n slechte ent uiteindelijk nog verrassend goed dichtgroeien heb ik vorig jaar gemerkt.

T1176471430058109.JPG

 

De slechte ent. ( Het aardappelstammetje spleet later verder door) T1236771430058171.JPGT1386931430058177.JPG

 

Had ik eerst nog een paar extra enten willen maken , ik laat het toch maar bij deze 4. Van het nu overbodig geworden entmateriaal worden de aardappelplantjes in de grond gezet als normale aardappelleveranciers , de niet meer benodigde tomatenplanten geef ik weg want tomatenplanten heb ik al meer dan genoeg.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat valt nog niet mee, om aardappel in de pas te laten lopen met tomaat.

Nicola voorgekiemd, en geplant. Ging nogal erg goed, in een bak, met pure potgrond. Een beetje te snel:

IMG142194411430149752.JPG

 

Hoe nu verder, de hoofdstengels van de Nicola zijn al wel erg dik, de tomaten zijn nog lang niet zo dik. Vandaag twee kleine, dunnere spruiten uitgestoken, en opgepot. De bedoeling is dat daar volgende week twee Balkonstar zaailingen op ge-ent worden. Moet lukken, Balkonstar heeft niet voor niets aardappelblad .

IMG142040361430149750.JPG

 

De Nicola-bak is nu afgedekt met vlies, de ent-spruiten gaan straks naar binnen: de (nacht)vorst van komende nacht neem ik serieus.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ge-ent!

Beetje snel na het oppotten van de afgebroken Nicolascheuten. Het ging allemaal heel makkelijk en snel, ik heb wel eerst even geoefend op een overtollige aardappelscheut. Een echt vlijmscherp (hobby)mesje is inderdaad wel aan te bevelen.

IMG142412231430304812.JPG

 

Dikke rietjes had ik niet. Dus maar eens in de hobby/rommeldozen gedoken. Ik vond dik coax snoer (antennekabel), waarvan ik alleen de mantel gebruikt heb. Daarnaast een klein stukje plakband. Bij beide de V-ent toegepast.

Heb ik nou een aardappel op een aardappel ge-ent? Nee: tomaat Balkonstar heeft aardappelachtig blad.

 

Een vraag: Als alles goed gaat, hoelang duurt het ongeveer tot alles stevig aaneengegroeid is, en de klem eraf kan?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles goed gaat, hoelang duurt het ongeveer tot alles stevig aaneengegroeid is, en de klem eraf kan?
Ik laat de klemmetjes (rietjes in mijn geval ) net zo lang zitten tot de planten weer duidelijk aan de groei zijn Henk. Deze keer heb ik de rietjes na ongeveer 3 weken verwijderd. De twee plantendelen zijn dan al vrij goed aan elkaar gegroeid maar voorzichtigheid blijft geboden. De entplek blijft nog lang een zwakke plek waar de plant vrij makkelijk kan 'breken'.

 

Als je rietjes als klem gebruikt kunnen ze ook wel blijven zitten denk ik . Bij het dikker worden van stengel/entplek gaan ze steeds verder open staan . Op een gegeven moment zullen ze er wel vanzelf af vallen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het al eerder willen doen maar sinds gistermiddag staat dan nu toch een tomtato in zijn definitieve mand . Had ik eerst nog twee tomtato's in mijn kas willen zetten, ik hou het nu toch maar op eentje. Aan één plant beleef ik net zoveel plezier als aan meerdere en bovendien zijn al mijn dit jaar gemaakte tomtato's toch al gelijk wat het gebruikte aardappel- en tomatenras betreft.

 

Het tomtatohoekje.

T1454991430667718.JPGT1562401430667724.JPG

 

De entplek blijft netjes boven de grond . Dit om te voorkomen dat op de tomatenstengel nieuwe wortels ontstaan waardoor het bovenstuk , de tomaat , weer een eigen wortelstelsel zou krijgen.

T1635381430667782.JPG

 

De drie overbodig geworden tomtato's. Jammer om weg te gooien , ze zullen wel een plekje gaan krijgen bij een buurman of familielid.

T1719501430667926.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai die staan er mooi bij, ik ben er ondertussen eentje verloren. Bizar genoeg wegens het wegrotten van de aardappelent ( water, slak,... ). Behoudens een onverwachte tegenslag zou ik er drie moeten kunnen uitplanten, hopelijk ergens volgend weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerst gelukte enting staat nu al even in de kas en gaat lekker. Ondanks dat ik aardappelscheuten heb gebruikt komt er toch nog een enkele aardappelscheut op. Ik verwijder deze voorlopig nog even.

 

tomtato453111430760353.jpg

 

De resterende 3 gelukte entingen heb ik opgepot in bakken. Ook deze beginnen te groeien. De bakken gaan volgende week naar buiten naar een beschutte plek.

 

tomtato340601430760349.jpg

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk niets te melden. Alles gaat lekker met de tomtato's.

Hier is een fotootje van de vergroeide entplek. De groene puntjes zijn aardappeluitloper die verschijnen. De tomtato staat in een ingegraven 40L zak met potgrond en 15cm verderop, tegen de rand van de plasticzak was al een aardappelscheut van een paar centimeter. Het volgende heb ik me voorgenomen. Ik verwijder de scheuten totdat tot er een tomaatje aan zit. Daarna mag het aardappelloof blijven staan.

 

ent63621431106950.jpg

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ze zijn inmiddels centimeters gegroeid. Ik vond het tijd om te verpotten.

Naar de bak waarin ik de twee aardappels-ouders (Nicola) had:

 

IMG155270961432138877.JPG

^ Die gingen dus heel erg goed, belachelijk goed. Alleen maar loof?

 

IMG155672201432138884.JPG

^ Nee, na verwijderen bleken er al heel wat aardappeltjes aan te zitten. Jammer, maar ik had de bak nodig.

(Mijn 14x Roseval en 14x Ratte, vollegrond, moeten maar voldoende opleveren, ik ben niet zo een aardappeleter.

Wel morgen dus ca 350 gram verse Nicola krieltjes.

 

IMG155317391432139078.JPG

^ De tomtato's in hun nieuwe bak. Clip en plakbandje heb ik verwijderd.

 

IMG155476951432138879.JPG

^ Ent 1

 

IMG155578421432138881.JPG

^ Ent 2

 

Echt heel leuk, dit gepruts.

(En, zoals ik eerder ook al schreef, en om vragen te voorkomen: de tomaat is Balkonstar, die heeft aardappelachtig blad.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad speciaal blad nog nooit gezien....

Bij mij ook niets speciaals, alles uitgeplant en heb uiteindelijk maar eentje verloren dus het is afwachten op de eerste bloei. Opvallend is wel de achterstand die ze hebben opgelopen door het enten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een nette entplek geworden hoor. Ik heb er hier eentje staan waar maar één kant vastzit en de andere los lubbert. De tomaat doet het toch goed. Hier dan weer een voortgang update-tje. De eerste tomtato gaat lekker en staat al een paar dagen in bloei. De andere volgen daar kort achter. Er is ook al een flinke aardappelscheut upgekomen aan de rand van de ingegraven zak potgrond.

DSC633856921432231650.JPG

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat te gek dit. Wel een beetje Frankensteinerig hoor die entplekken:).

 

 

Ik vraag me heel erg af of de aardappel- dan wel tomatenoogst nog beïnvloed gaat worden door het enten. Zoniet, dan is dit eigenlijk een ideale oplossing voor kleine tuinen (en ga ik me er ooit in de verre toekomst misschien ook wel eens aan wagen...)!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update.

 

Vandaag heb ik mijn plant gefatsoeneerd. Ik had regelmatig wel wat tomatendiefjes verwijderd maar nu moesten beneden ook enkele bladeren of delen van bladeren weg , evenals een grote aardappeluitloper. Een verdere groei van zo'n ardappeluitloper remt , denk ik , in dit stadium nog de ontwikkeling van de tomatenstam. Twee kleine aardappeluitlopers laat ik (nog) staan .

 

Voor

t1874391432328771.JPG

 

en na

t1954531432328798.JPG

 

Een mooie ent ... al zeg ik het zelf

t2083831432328825.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Mijn twee Balkonstar struiktomaten op Nicola gaan nog steeds goed.

 

IMG167863381435039028.JPG

^ Net zo groot (klein) als de vier gewone Balkonstars in de volle grond. Die lopen in vruchtontwikkeling wat achter, wellicht door het verschil in grondtemperatuur ("koude voeten")

 

IMG167928911435039031.JPG

^ De ent is heel goed te zien, "onderbeen" is wat erg dunnetjes. Gezien de gezondheid van de tomaat geen probleem voor de sapstroom.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...