Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

www.my-farm.org.uk/

veuvecouderc

Recommended Posts

Een leuk en buitengewoon leerzame site, helaas alleen voor de engelslezende forummers onder ons.

Wimpole Estate Farm - eigendom van National Trust in Engeland, vergelijkbaar een kruising tussen Staatsbosbeheer en Monumentenzorg - is een boerderij die gerund wordt met behulp van 'online boeren'. De beslissingen die op de boerderij - met gewassen en vee - genomen moeten worden, worden eerst voorgelegd aan de online deelnemers. De meeste stemmen gelden uiteindelijk. Om mee te kunnen stemmen moet je wel lid worden van de National Trust maar wie niet perse mee hoeft te beslissen kan op de site alle ontwikkelingen volgen.

Op dit moment discussieert men op de site over de eerste beslissing. Wel of geen gras zaaien in een nu nog braakliggend veld dat in 2013 in gebruik moet worden genomen voor gewasteelt. Het gras zou als groembemester fungeren en de vruchtbaarheid van de grond zodanig verbeteren dat er in 2013 geteeld kan worden. Ik ga niet alles vertalen maar in het kort komt het erop neer dat het grootste 'probleem' de droogte is waardoor het gras wellicht niet goed groeit en de kosten van het zaad en het zaaien dus 'weggegooid' zijn. Anderzijds betekent niet zaaien dat het veld in 2013 sowieso niet gebruikt kan worden omdat de vruchtbaarheid van de grond te laag is.

De eerste stemronde (over het graszaaien dus) eindigt vrijdag. Eind mei wordt er gestemd over wat er uberhaupt verbouwd moet worden op de (biologische) boerderij.

Ik begrijp dat niet iedereen graag engels leest maar de site is volgens mij echt de moeite waard. Je krijgt een prachtig beeld over wat er zoal komt kijken bij moestuinieren in het groot!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

• 1 month later...

Zojuist mijn vader - als verjaarskado - een Farmer gemaakt en meteen maar even mijn onderschrift aangepast om het leuke en leerzame initiatief nog even onder jullie aandacht te brengen. Want alhoewel het bij dit project een heuse grote mensen boerderij betreft, valt er ook voor ons kleinschalige boertjes best een hoop te leren. Bijvoorbeeld over grond en wat er gebeurt met water in zeer droge klei grond. Of over Gerst, dat wanneer je daar bier van wil maken je het niet op een al te voedselrijke grond moet verbouwen.

Eind juni wordt er gestemd over met welk schapenras er gefokt moet worden. Maar ook zonder deel te nemen aan de discussies en stemmingsrondes is werkelijk een prachtige en leerzame site!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/