Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Framboos in serre


lorre

Aanbevolen berichten

Ik heb elk jaar tientallen stekken frambozen die ik moet weg gooien. Omdat ik de framboos binnen de perken wil houden. Maar moest ik die stekken nu in grote bakken doen. Heb nog enkele metserkuipen staan en voldoen met aarde en paar stekjes erin en die laten staan in mijn serre. Zodanig dat ik in het voorjaar een kleine vroege oogst heb ten opzichte van de buitenoogst. IS dit haalbaar of niet ?

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje zinloos om frambozen in kas te telen. Voor vroegere oogst kies je een wat vroeger ras. Grotere opbrengst is nauwelijks te verwachten. Bevruchting kan probleem zijn. Vruchtzetting is eerder afhankelijk van daglengte dan van temperatuur. Voor een grote oogst moet je je kas al vol zetten. Gunstigste frambozen voor liefhebber zijn die oogst juist wat gespreid geven, waardoor je gedurende meerdere weken kunt oogsten. Wil je echt veel frambozen, voor 10 potten jam of zo, dan moet je toch al aan een rij van enkele meters denken.

 

Grote metselkuip zou net kunnen, zeker met herfstframboos. Vraagt wel voortdurende aandacht, veel meer dan in volle grond : water geven en voeding.

 

Hier worteldoek ingegraven tot een soort ondergrondse gleuf voor frambozen. 40 cm breed en 40 cm diep, waardoor woekeren van uitlopers veel minder.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet voor een grotere oogst. Heb 20lopende meter frambozen staan. Heb er meer dan genoeg, was gewoon dat ik al die stekjes iedere jaar moet weggooien. En toch plaats heb in mijn serre. Eens dacht om er een aantal daar in te zetten. Voor mss een maand eerder wat frambozen te hebben om zo eens te eten.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...