Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lammetjes spenen bij de geitenboer


Missmass

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik lammetjes gaan spenen bij de geitenboer hier in het dorp. Elk jaar ga ik er heen en speen ik mee, ik kan me geen beter begin van de lente bedenken! Daag winterdip, hallo nieuw leven!

 

110166768489134451509641008375393n74561425222859.jpg110147398489141118175641438741368n69741425222867.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk he, dat kleine geitenspul! Daar kan ik echt uren naar kijken (zou ik hier ook doen ware het niet dat ik toch echt ook nog andere dingen moet doen ) Ze zullen daar wel blij zijn geweest met een paar extra handen in deze drukke tijd! Maar, heel eerlijk, ik zie ze toch het liefst -net als hier -gewoon lekker bij de mama`s lopen ipv aan de fles..

 

Foto540-URJCBAEM.jpg

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, we doen ze zelf ook melken. De eerste weken is alles voor de lammetjes en zodra ze ook ander voedsel gaan eten, gaan ze `s nachts apart en is een groot gedeelte van de ochtendmelk voor ons. De rest van de tijd loopt alles bij elkaar.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk! En dat is natuurlijk gewoon de manier waarop het hoort... Helaas is dat niet altijd het geval, en bij deze boerderij worden de lammetjes bijna meteen weggehaald bij de moeder zodat elke druppel melk voor de boer is. Ik heb ook altijd moeite met de bokjes. Die leven slechts 7 weken voor ze naar de slacht gaan. Zo zielig...

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel

 

tja, 7 weken is (helaas !) nog lang in deze sector. Ik weet dat er bij slachthuizen lammetjes worden aangeboden als hondenvoer en deze zijn nog geen paar dagen oud ... en dat gaat echt per duizenden ...

 

Hier blijven de lammeren tot aan het nieuwe dekseizoen op ons erf rondscharrelen. Eerst natuurlijk bij de mama`s en wanneer ze groter zijn in de vrijgezellengroep. Het zijn echte bengels dan hoor! Ik heb ze al eens op het dak van een van onze schuren gehad! Daar waren ze via de aardappelkelder opgesprongen nadat ze het hek van de inloopstal hadden weten los te peuteren... Ik zal eens kijken of ik die foto nog op kan snorren.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vind je geitenmelk Berijl? Moest je daar erg aan wennen? Ik zie dat jij Toggenburgers hebt? Ik heb gehoort dat melk van nubische geiten dichter in de buurt komt van koemelk. Heb zelf een keer gele vla van geitenmelk gekocht in de supermarkt, ik vond het eerlijk gezegd niet lekker die hele sterke smaak.

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het einde van de dracht, zaten we de afgelopen jaren even zonder eigen geitenmelk en moesten we noodgedwongen aan iets anders. Jak!Ik denk dat dat wel genoeg zegt Komend jaar gaan we voor het eerst een geit duurmelken. Ik ben erg benieuwd hoe dit bevalt.

 

Jaren terug -voordat we zelf geiten hadden - kochten we verse geitenmelk op geitenboerderijen en beiden smaakten heel verschillend en ook weer heel anders als onze melk. De andere melk smaakte meer naar geit, zeg maar. Of dat nou aan het ras ligt of aan de voeding of de manier van geiten houden .. ik durf het niet te zeggen. Overigens is geen van de verse melk te vergelijken met supermarktprodukten, vind ik.

 

We hebben destijds gekozen voor de toggenburger vanwege haar fijne, meewerkende en rustige karakter en het dubbele doel (melk en vlees). Daarnaast is het ras goed winterhard, iets wat bijv bij de nubische geiten niet zo is, zodat ze ook in de winter lekker buiten kunnen scharrelen (uiteraard met inloopstal).

Dit jaar hebben we gekozen voor een witte melkgeit als dekbok voor enkele van onze geiten. Geiten worden jammer genoeg erg veel gefokt via inteelt en dat willen we zelf liever niet. Dus maar eens een frisse wind door de stal Overigens goed bevallen!

 

Maar ik wijk weer heel erg af van het onderwerp haha! Waar woon je Holland? Je bent van harte welkom om eens melk te komen proeven. Tijdens onze open dag staan onze geiten centraal en is er melk en vlees te proeven. Ook kan je een keer proberen te melken. Misschien een mooie gelegenheid om eens kennis te maken met het ras, mocht je zelf denken aan de aanschaf van geiten.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...