Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Draaibare compostbak/ compost trommel


Frank vwl

Aanbevolen berichten

Heb jij geen ruimte op balkon voor zo'n handig hoog buiten kasje, opzich ideaal voor je denk ik.

ik hou ook niks heel hier wat betreft planten met de katten, daar doe je niks zeker binnenkatten lusten af en toe een groen blaadje gaat ze zeker nog lekker zitten kotsen ook

 

Ja... dat laatste gebeurt natuurlijk ook... hoort er eigenlijk ook gewoon bij...

 

Ik heb buiten op het balkon een etagere als buitenkasje ingericht, maar met dit mooie weer is het plastic natuurlijk er niet meer over. En ja... ook daar heb ik vanmorgen sporen gevonden van een boef. Eerst dacht ik dat er een vogel had huisgehouden, maar toen zag ik dat de boef een boel vachtharen aan de harige blaadjes had laten hangen...

 

Ach... het is net als met kleine kinderen: altijd rekening houden dat de dingen waar je aan gehecht bent snel kunnen sneuvelen...

Poes heeft nog genoeg krediet, die gooi ik de deur niet uit... (al kan je je afvragen hoe ze dat opgebouwd heeft: totaal nutteloos beest, altijd klachten over het eten, sjachie bij tijd en wijlen... hmmm.... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij gaan ze ook echt teveel kotsen van het groen ik zaaide eerst tarwe voor ze, kijk een haarbal das mooi maar steeds voerkots was ik beu ik heb nu maar een tube gehaald bij DA deze lost de haarbal op en dan kotsen ze stuk minder.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

dsc0136817831368465840.JPG1e. de kosten:

Het zelf maken van een compost trommel is echt niet zo duur. Een kunststof ton ( zo'n blauwe van 200 lt.) kostte me € 12,50. Voor het houten onderstel gebruikte ik hout dat ik al had en wat nieuw hout: kosten € 15,00. Voor het ijzerwerk ( scharnieren voor het deurtje, alu strips om ervoor te zorgen dat de compost mengt en wat bevestigingsmateriaal was ik ook iets van € 15,00 kwijt. De wielen waarop de ton kan draaien had ik nog. In totaal zullen de kosten de € 50,00 niet te boven zijn gegaan. Zèlfs als je alles nieuw wilt/moet aanschaffen dan kom je niet boven de € 75,00. Dat is nog altijd veel goedkoper dan de commercieel gemaakte compost tumblers. ( de ton zwart geverfd, met een restant uit een bus. Dan neemt die gemakkelijker zonnewarmte op.)

2e. het maken.

Op Youtube staan heel instructieve filmpjes. Daar staan o.a. instructies over het maken ervan bv. zagen van het deurtje, de luchtgaten, e.d. in de ton.

3e. het draaien.

Dat is bedoelt voor het mengen van het te composteren materiaal. De strips, aan de binnenzijde van de ton, zorgen er voor dat het geheel niet als een "worst" langs de binnenkant van de ton glijdt, maar gemengd worden en lucht krijgen. Die lucht is belangrijk voor de compostering. Al een paar dagen nadat je begonnen bent, kun je merken dat het binnenin de ton warmer wordt; de compostering is begonnen. Gedurende 6 weken dagelijks wat (keuken-)afval erbij en de ton draaien (2-3x). Daarna 6 weken niets er meer bij doen, wèl dagelijks draaien 4. Na die 6 weken de opening van de ton naar onderen draaien en de compost eruit halen/laten vallen.

4e. Zèlf zeef ik de compost om te grote, slecht gecomposteerde stukken, eruit te halen. Ik gebruik daarvoor een zeef met gaten van ong. 1 cm2. De stukken die op de zeef blijven liggen zijn weer bestemd voor de volgende rond in de compost tumbler.

Het werkt heel goed en ik weet wat er in mijn compost zit. Probeer het zelf. Je hoeft echt niet "twee rechter handen" te hebben. Ik gebruikte voor de constructie: boormachine, een speedboor van 12 mm, ijzer zaag, boutjes met veer-ringetjes, wat kruiskopschroeven en een dag arbeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

een echt oud draadje even omhoog geschopt

 

wie van de forumleden maakt (inmiddels) gebruik van een draaibare compostbak/compost trommel

en wat is de ervaring ermee, heeft het echt een meerwaarde, en is het het werk om het zelf te maken of het geld van de aanschaf waard.

 

Gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment ben ik vooral bezig de brochures van Vlaco door te lezen en uit te pluizen over composteren.

Een van de grote voordelen van de draaibare compostbak is het zorgen voor veel zuurstof in het materiaal dat je composteert. Dit zal in belangrijke mate bijdragen aan de tijdwinst van het composteren.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik in folders van fabrikanten ben tegengekomen dat je je keukenafval incl bereidde producten van dierlijke afkomst , vetten en brood kan mee composteren. Vlaco geeft aan deze producten juist niet te composteren, het composteren van matrialen van dierlijke afkomst is (in ieder geval in België ) zelfs verboden.

heeft iemand hier een verklaring voor?

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paddenstoelengek schreef:

heeft iemand hier een verklaring voor?

 

Begrijp je vraag even niet. 1. Een verklaring waarom sommigen zeggen dat je vlees en dergelijke zou kunnen "composteren" in zo een ding? 2. Of een verklaring voor waarom beter niet? 3. Of een verklaring voor dat er zulke tegengestelde adviezen worden gegeven?

 

Voor het 2e vind je uitleg en discussie in bijvoorbeeld dit topic:

https://www.moestuinforum.nl/rauw-eiwit-op-de-composthoop-t21343.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3. Of een verklaring voor dat er zulke tegengestelde adviezen worden gegeven?

 

teruglezend was mijn vraagstelling niet duidelijk

 

Het lijkt wel of de fabrikanten van de best wel prijzige draaibare compostbakken hun product aanprijzen als de wonder-compostmaker die van alles wat je ook maar wilt weggooien compost kan maken. (even overdreven gesteld).

Tijdwinst bij het maken van compost met de draaibare compostmaker neem ik direct aan, is ook goed te verklaren denk ik. Dat brood en overblijfsels van het eten ook composteren zal ik eventueel wel proefondervindelijk achter komen (ik heb wel bedenkingen bij het extra zout wat je dan toevoegt, maar hier koken wij vooral met kruiden en nauwelijks met zout)

Maar dierlijke eiwitten en vetten vind ik toch een ander verhaal.

Hier hebben wij 2 verschillende afval containers. De groene container in de volksmond de bio-bak mag gevuld worden met biologisch afbreekbaar huisafval, dus ook de restanten van het avondeten, en dan komen er in meer of mindere mate natuurlijk ook dierlijke producten mee....

Als ik de overheid mag geloven wordt de inhoud van deze container tot compost verwerkt. Ik ga er vanuit dat die compost veilig is om te gebruiken. Waarom verbied die zelfde overheid mij dan om zelf dierlijke eiwitten te composteren? Of is het juist wel veilig als je gebruikt maakt van een systeem dat beter zuurstof toevoegt zoals de draaibare compostbak?

Ik ben weer eens even de weg kwijt denk ik, Google bedankt

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...