Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Krootzaadjes?


lli--n--da

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar dagen geleden bietenzaadjes gezaaid alleen nu las ik net ergens dat uit 1 zo een bietenzaadjes waarschijnlijk meerdere komen omdat het een vruchtkluw is?! Op die site zeiden ze dat je de zwakste weg moet knippen af halen en de beste moet laten staan. Hoe groot moeten ze dan zijn wanneer ik de rest wegknip?

jh4ps2.jpg

Dit is niet mijn foto maar een foto die ik op internet vond, maar zijn dit dan plantjes uit 2 verschillende zaadjes en zou je er dan 1 hiervan weg moeten halen?

 

En nu ik toch bezig ben met heel veel vragen stellen , hoe groot moeten ze zijn voordat je ze kan uitzetten in de volle grond?

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed begrijp zaai je ze voor, dan hoef je dat niet te doen je verspeend ze dan gewoon en stopt er bv 3 in een potje beetje uit elkaar.

bietjes groeien vrij hard naar een week of 3 na het verspenen kun je vaak al uitplanten in je tuin.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu in een tray gezaaid met kleine potjes. zodra ze wat groter zijn, haal ik het hele kluitje uit die tray en stop die in de vollegrond. Volgens mij gaat er dan minder snel wat stuk dan met verspenen (waar bietjes niet tegen schijnen te kunnen)

 

Ook probeer ik dit jaar de bietjes niet te dunnen als zaailing, maar later in het jaar als eetbaar bietje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ook altijd de plantjes bij elkaar staan, en haal de grootste oogstbare bietjes er

voorzichtig tussen uit, zodat de anderen verder kunnen groeien.

 

Was vanmorgen even op de moestuin, had een buurman bietenplantjes gekocht op de markt.

Zaaien wil hem niet lukken vertelde hij mij.

20 plantjes (klusters) had hij €6 voor betaald Dat is toch veel te duur.

Zakje zaad kost iets van € 1,- kun je 200 plantjes uit zaaien.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu in een tray gezaaid met kleine potjes. zodra ze wat groter zijn, haal ik het hele kluitje uit die tray en stop die in de vollegrond. Volgens mij gaat er dan minder snel wat stuk dan met verspenen (waar bietjes niet tegen schijnen te kunnen)

 

Ook probeer ik dit jaar de bietjes niet te dunnen als zaailing, maar later in het jaar als eetbaar bietje.

 

Dat was ik dus ook van plan, maar het schijnt dat in 1 zaadje meerdere zaadjes zitten? Daardoor stelde ik eigenlijk de vraag?

Hoe doe jij dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet het plantje (met dus meerdere stengeltjes) dan in 1 gaatje in de vollegrond.

Zodra de bietjes wat groter zijn (en er dus 2 of 3 bietjes heel dicht op een kluitje groeien) pluk je er 1 uit en eet je een maaltje van die geplukte bietjes. De rest laat je staan voor grotere bieten.

 

ahaa, nu begrijp ik hem! dankjewel Jorieke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...