Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kuikens


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Van kippen weet ik dat de kuikens heel goed voor zichzelf zorgen als ze warmte, eten en drinken hebben.

Nu heb ik ook wat kalkoen en ganzeneieren meegegeven om uit te broeden.

Kalkoenen blijken iets dommer te zijn dan kippen, ze vinden niet uit zichzelf het eet en drinkbakje.

Maar wat nu met de ganzen kuikens? In het wild kunnen die gelijk het water op maar wat is nu het beste voor machinaal uitgebroede gansjes?

Denkelijk zal er geen enkele volwassen gans naar omzien, of heb ik het hier mis?

Kunnen ze bij de grote ganzen of moeten ze eerst wat groter worden?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kuikens bij volwassen andere hoenders of watervogels zetten is zelden een succes. Vaak worden ze tot stervens toe opgejaagd of zelfs door gepikt.

 

Ook ganzenkuikens zou ik apart opfokken in een afgezet stukje met een ondiepe bak zodat ze wel wat kunnen badderen want ze hebben water nodig om hun vetklier te stimuleren zodat die vet gaat afscheiden waarmee ze hun veren in kunnen vetten om waterdicht te worden. Let op met te kleine kuikens, normaal doet de moeder gans dat maar als ze uit de broedmachine komen duurt het langer voor ze "waterdicht" zijn en dan is er kans dat ze het te koud krijgen en daaraan dood gaan.

 

Kalkoenen zijn inderdaad wat minder slim maar gaan vaak toch wel eten. Zelf zorg ik als ik weet dat er moeilijke eters uit gaan komen (speciale hoenders, eenden) een paar kippenkuikens tegelijkertijd uit komen dan leren ze daar van eten.

Heb je die niet dan helpt het vaak om een beetje voer over de dieren te strooien, ze pikken dan eerder wat ervan op. Risico is dan wel weer dat ze aan elkaar blijven pikken. Het blijft altijd een beetje lastig.

 

Maar ik zou ze dus zeker apart houden van de rest totdat ze van een flink formaat zijn en zichzelf kunnen redden.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...