Cees Tabak Geplaatst: 16 maart 2015 Share Geplaatst: 16 maart 2015 Hallo allemaal. Ik heb gegoogléd maar heel veel ervaring is er volgens mij op dit forum nog niet met windowsfarming. (Hoor het graag als ik me vergis). Je weet wel, dat systeem met lege colaflessen en een aquariumpomp er onder. (zoiets: http://www.raamtuin.nl/ Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Zelf wilde ik de flessen in ieder geval met kleikorrels en daar bovenop rockwool / steenwol vullen. (Voor een betere grip van de wortels). Verder vraag ik me af of dat verven van die flessen echt nodig is. De wortels gaan toch de korrels (dus donker) in? Qua voeding dacht ik af en toe het aquarium af te tappen, of misschien een tank met Gupjes / Endlertjes eronder. Qua planten aan tomaat, aardbei en ????? Zou dit sluitend zijn? Houd me graag aanbevolen voor tips Groetjes Cees Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 16 maart 2015 Share Geplaatst: 16 maart 2015 Zo bedoel je? Ik gebruik de voeding voor mijn aquarium, voor hydrocultuur mogen de planten wel een factor 10 van wat je normaal gesproken in een aquarium vindt. Althans in mijn aquarium vond, maar dat is weinig vis en veel plant. En het verven is echt nodig, of nodig, je krijgt vieze groene algendrek in de flessen. En die vieze groene algendrek gaat voor verstopping zorgen. Dus beter zoveel mogelijk afgeschermd van het licht. Qua planten kun je er vanalles in zetten. Ik zou wel voor de kleinere soorten gaan. Alhoewel grotere en wat klimmers ook leuk zijn voor het jungle effect. En test je kleikorrels eerst even goed, de mijne gaven nog best wel wat kalk af, waardoor de zuurgraad steeds erg omhoog gedreven werd. Ik ben ze op een gegeven eerst een dag of wat op flink aangezuurd water gaan zetten azijn en accuzuur. Dat heeft wel geholpen. Ik heb geen steenwol gebruikt trouwens, ging prima zonder. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cees Tabak Geplaatst: 16 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 16 maart 2015 HoiHi Ik geloof dat dat precies is wat ik bedoel Bedankt voor de tips. Leuke openingen heb je in je flessen gemaakt trouwens. Dat neem ik zeker over. Ik vraag me nog even af wat je bedoelt met "De voeding die je voor het aquarium gebruikt" ?? Hier gaat er alleen visvoer in? Denk soiewieso dat het handiger is om wat af te tappen uit het vivarium. Daar zitten gifkikkertjes in en die poepen bij het leven Rockwool laten we vallen. Is eigenlijk ook vreselijk spul met al die splinters. Ik overwoog nog even in de toplaag / of tussen de korrels cocosnoot snippers te laten vallen. Of wordt het dan weer een zooitje denk je? Krachtige pomp heb jij denk ik. Ik zie zes rijen van vier flessen? Vermoed dat dat net iets meer is dan een standaardaquariumpomp, of heb je er meerdere terugslagventielen danwel meerdere pompen op zitten? Die draad ga ik trouwens door de flessen zelf laten lopen. Gevoelsmatig net iets minder irritant Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 16 maart 2015 Share Geplaatst: 16 maart 2015 Ik heb vooral een plantenaquarium, en een hele hoop voeding, of eigenlijk dus bemesting voor de planten daarin. Cocossnippers wordt waarschijnlijk ook een rotzooi, plantjes groeien echt heel goed op enkel de korrels. Ik heb er ook heel vaak gewoon direct ingezaaid, omdat ik vaak wel problemen ondervond met planten overzetten vanuit aarde op zo'n hydroponisch systeem. Vandaar dat je op die foto ook nog een wit velletje bij een bakje geschoven ziet, dit was om die plant een beetje voor het zonlicht te beschermen. Er zitten alleen luchtpompje op aangesloten. Als je water toevoegt aan een slang, onder het waterpeil, drukt de lucht het water omhoog. Het stond op windowfarms.org, maar die laatste is redelijk commercieel gegaan en ik kan de community-forums niet terugvinden met de plannen. Maar google biedt uitkomst: https://www.google.nl/search?q=windowfarm+air+lift+pump Ik heb wel verschillende pompjes gebruikt. Meestal kon ik twee rijen op één simpel pompje laten lopen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cees Tabak Geplaatst: 16 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 16 maart 2015 Hej Sugarlevi, wederom dank, Hoe stel ik me dat voor, bemesting voor een plantenaquarium. Kun je dat "gewoon" in de aquariumwinkel kopen?Dat rechtstreeks zaaien vind ik zeker fascinerend. Gaat dat zaad niet de hele stellage door? Het moet toch houvast hebben, zou je denken.... Verder nog benieuwd of je een reden hebt om een luchtpompje te gebruiken terwijl je in het verleden pompjes gebruikte...Tegen dat onderdeel zie ik nog het meeste op. Watervalletjes en zo gaan bij mij ook altijd fout ;-( Maar bedankt voor de google mention. Nu net de eerste fles cola van 2 liter opengetrokken, dus het gaat nog even duren Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 17 maart 2015 Share Geplaatst: 17 maart 2015 Zaadjes, blijven goed plakken tussen de hydrokorrels. Dus die komen gewoon goed op. Verbaasde mij ook, vooral dat kleinere zaadje het zo goed deden. Ik heb voor dit systeem nooit iets gedaan met waterpompen, alhoewel ik er genoeg heb liggen. Ze hebben flink wat kracht nodig om water omhoog te pompen. Plus dat je genoeg waterdruk uit de kolom boven de pomp moet hebben, anders werken ze minder goed (ik heb ooit een automatisch bemestingssysteem gebouwd met gewone waterpompjes voor mijn aquarium, en dat werkte niet zo heel erg lekker, dus dat zag ik ook niet zo zitten voor dit project.). Die verschillende pompjes die ik noemde zijn dus verschillende luchtpompjes. De luchtpompjes doen het prima, zijn vrij geruisloos, werken over langere afstanden en komen erg hoog, zelfs als je reservoir leeg begint te raken werkt zo'n air lift systeem nog goed, en op weinig stroom. Je kunt ze bijvoorbeeld ook op een zonnepaneeltje aansluiten, omdat ze meestal maar enkele watts gebruiken (zelf nooit gedaan, maar mocht je nog een leuk projectje zoeken, dan is dat er mogelijk één). Enkel moet de slang naar je reservoir lang genoeg zijn tot het punt waar de lucht inkomt om genoeg tegendruk te bieden. Qua aquariumbemesting je kunt het in flesjes in de aquariumwinkel kopen. Maar dat zou ik niet doen denk ik. Kan wel, maar zijn vrij duur. Omdat ik een groot aquarium heb staan, heb ik zelf in het verleden allerhande grondstoffen aangeschaft, en bij de growshop grotere flessen. Anders werd dat bakkie van mij wel erg prijzig. Dus dat kwam mooi van pas voor dit project. Als je daar weinig ervaring mee hebt, is het handiger om een goede A+B voeding te kopen, bij growshops verkopen ze die meestal wel, en Billie van het chilipeperforum en ook hier actief maakt deze ook. Dan heb je twee flessen voeding, en van beide voeg je dan wat toe aan je reservoir. En maak je reservoir trouwens ook groot genoeg, je ziet op die foto nog 'gewone' flessen onderaan hangen als reservoir, ik ben later overgestapt op jerrycans van minstens vijf liter, want op een mooie zomerdag verdampt er zo één tot twee liter water. En het water in die flessen werd toch wel erg warm. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cees Tabak Geplaatst: 17 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 17 maart 2015 Thanks. Ga aan de slag. Vervolg wordt uiteraard hier gepubliceerd. Ben er in ieder geval wel uit dat ik "gewone" plantenbakjes in de fles ga schuiven en die vul met kleikorrels. Zie dat verven niet echt zitten . Toch onnodige kosten en mileubelasting in mijn ogen, terwijl hier nog "duuzenden" potjes staan Wordt vervolgd Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cees Tabak Geplaatst: 23 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 23 maart 2015 Hier dus het vervolg. ;- Het had nogal wat voeten in de aarde omdat de oude luchtpomp ontplofte (ik dacht 'm zelf wel te kunnen opvoeren )Nieuwe dus. Nog best dure dingen eigenlijk en de wat goedkopere maken aardig wat lawaai, blijkt nu. Op de foto de voorlopige versie. Deze gaat dus geen designprijs winnen, maar qua effectiviteit kan het er mee door. (Alhoewel het eigenlijke druppelen zeer druppelsgewijs gaat....doet me denken aan de zgn 'druppelaars' die je boven op een woestijn terrarium zet. Langzaam dus. Idee is om het 's nachts gewoon te laten doorlopen en overdag uit. Het zal niet echt uitdrogen op de westkant van het huis vermoed ik. Eventueel in een later stadium nog bij verlichten (zeker van de winter) maar voorlopig vind ik het wel even goed zo. Eerst maar even kijken hoe het gaat ik heb nu peper en tomaat (Cherry Cascade: een hangtomaat) gezaaid. Voeding: gewoon in en oude panty wat paardenmest gestopt en die in het water laten hangen. Leek mij de meest efficiënte en betaalbare methode. Benieuwd naar eventuele reacties op dit forum! Edit; hoe kantelen jullie die foto's toch??? Overigens als ik 'm even uit heb gezet gaat de lucht linarecta de pot in. Als ik dan wat sjor aan de kabels lijkt het weer goed te komen. Wel een beetje irritant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 23 maart 2015 Share Geplaatst: 23 maart 2015 <- dat kun je hier lezen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cees Tabak Geplaatst: 23 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 23 maart 2015 Geen idee waar je op doelt, want de afbeelding die je hebt bijgevoegd is niet leesbaar Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 23 maart 2015 Share Geplaatst: 23 maart 2015 https://www.moestuinforum.nl/foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html <- dat kun je hier lezen het is een linkje ipv een afbeelding. nu wel aanklikbaar in de quote Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.