Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruiden gekocht..en nu?


Richard74

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb kruiden gezaaid maar ook wat planten gekocht. Ik twijfel nu een beetje wat te doen met de planten. Ik was van plan ze buiten te zetten op een plek waar ze zich prettig voelen, voor de een in de zon en voor de ander iets minder zon. Maar is het niet te vroeg daarvoor? Ik heb ook een koude kas waar ik ze in de grond kan zetten.

 

Wat is het beste? Het doel is uiteindelijk wel om ze buiten tegen de koude kas aan te hebben staan maar is dat ook mogelijk?

 

IMG2015032717164074971427614569.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zien er mooi stevig uit hoor. Als je ze een paar dagen en nachten laat wennen aan schommelende temperaturen (voor als ze bijv. uit een warme kas of warm tuincentrum komen) dan kan je ze al snel in de grond zetten. Ze kunnen erg veel hebben, deze houtige kruiden. Gaat het nou nog heel hard vriezen ofzo, dan kan je ze altijd nog wat afdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze week ook nieuwe kruiden gekocht (mijn oude kruiden waren helaas grotendeels gesneuveld bij een lente-opruim-actie van manlief, die herkende ze niet als belangrijk) en ze kwamen bij dat tuincentrum al van buiten, dus helemaal gehard, en ze zitten nu dus in de grond. De kruiden van Albert Hein bv. zou ik niet zomaar in mijn tuin zetten. Dat ziet er uit alsof het allemaal snel-snel gekweekt wordt, en ook 'waterig' bladgroen.

Kijk ook even of de pot goed doorworteld is, eigenlijk het belangrijkste.

Die kruiden kunnen best wel kou verdragen, maar ze worden lelijker in de winter. Soms moet je ze laag afsnoeien (citroenmelisse bv.), maar dat gaat later weer mooi uitlopen. Munt sterft grotendeels af, maar de wortelstok blijft behouden. Tijmsoorten, salie, dragon... het wordt in de winter lelijk (bij mij wel, en wel zo erg dat een goedbedoelende hulp ze er uit flikkerde als zijnde rommel), maar alles komt weer terug.

 

En als je kruiden van binnen kwamen, zou ik ze onder een afdakje bewaren, totdat deze kou een beetje voorbij is. Bij mij is het nog elke ochtend wit van de nachtvorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zien die plantjes er toch altijd super uit hè? Ik heb een kruidentuin vol, maar sta toch altijd te lekkerbekken bij winkels die zulke mooie potjes hebben staan.

 

De rozemarijn doet het erg goed tegen een muur waar (bijna) de hele dag de zon op staat. Die is namelijk normaal niet ontzettend winterhard. Als het op flinke (natte)vorst aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meschien even onder een afdakje laten staan, omdat het nu zoveel regent dat ze kunnen verzuipen in al dat vocht, maar als ze onder een afdakje staan moet je niet vergeten ze water te geven. Tenminste bij mij regent het de laatste tijd erg hardt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mooi zijn ze he? Ik zoek altijd wel de mooiste uit maar ik moet me altijd inhouden, ik koop het liefste een aanhangwagen vol met die kruiden

 

Bedankt voor de tips, bij ons regent het nu ook stevig door dus ik wacht tot het weer iets droger is, kunnen ze nu in de koude kas gelijk wennen aan de temperatuurwisselingen.

 

Ik heb overigens Salie, Tijm, Citroentijn, Laurier, Oregano en Rozemarijn.

 

Overigens, kan iemand mij is uitleggen hoe dat nou zit met Oregano? Is dat nou hetzelfde als Marjolein? Of Majoraan? Uiteindelijk als je in de winkel kijkt bij de kruidenpotjes dan zie je Oregano, Marjolein en Majoraan apart verpakt. Is het allemaal hetzelfde? Worden we opgelicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik het goed heb:

 

Marjolein en majoraan zijn hetzelfde

kan niet tegen vorst, wordt 45 tot 80cm hoog.

 

Oregano en wilde marjolein zijn hetzelfde.

kan tegen vorst, wordt 60 tot 90cm hoog. De bladeren zijn iets donkerder, breder en smaken pikanter dan de bovenstaande marjolein/majoraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...