0xygen Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Hallo iedereen, Ik heb een jonge appelboom gekocht en heb deze vandaag gesnoeid. Mijn vraag is of ik het zo voldoende heb gesnoeid. Na het snoeien. En ik heb nog een pruimen boom die ik ook gesnoeid heb: Wat moet ik met deze vertakking? Quote
Deborah Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 In welke vorm wil je hem laten groeien? Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
0xygen Geplaatst: 29 maart 2015 Auteur Geplaatst: 29 maart 2015 Omdat ik had gelezen dat je jonge appelbomen moet snoeien en dit het beste kon in het voorjaar (maart/ april) . Quote
powerlite Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Enkel de top nog wat inkorten , want die heb je precies vergeten , Laat 40cm staan boven de bovenste zijtak. snoei de harttak op een oog tegenovergesteld als de ent. Doe dit elk jaar , afwisselend van het vorige jaar dus. Zo bekom je bijna rechte harttak , en door een stuk terug te snoeien stimuleer je zijtakken. stel dat je de top nu niet zou snoeien , dan bestaat het risico dat een een gans kaal stuk bekomt , en dat wil je niet. Quote
0xygen Geplaatst: 29 maart 2015 Auteur Geplaatst: 29 maart 2015 Hartelijk dank voor je hulp. Ik had op internet gelezen dat de ene wel de harttak snoeide en de andere juist weer niet. Daarom had ik deze even gelaten voor wat die is. Ik heb de bomen nu trouwens binnen staan, omdat ik had gelezen dat als gesnoeide bomen buiten staan met regen er kans is op boom kanker. Ps. wat moet ik met die splitsing doen bij mijn pruimen boom? Quote
powerlite Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Zo een zijtak die (bijna) even dik is als de harttak , dat noemt men een concurent. Snoei ie maar terug tot op een cm of 5, op een oog naar onder gericht. Harttak kort je in mijn ogen best een stuk in , voor de reeds aangehaalde reden. Quote
0xygen Geplaatst: 29 maart 2015 Auteur Geplaatst: 29 maart 2015 Enkel de top nog wat inkorten , want die heb je precies vergeten , Laat 40cm staan boven de bovenste zijtak. snoei de harttak op een oog tegenovergesteld als de ent. Doe dit elk jaar , afwisselend van het vorige jaar dus. Zo bekom je bijna rechte harttak , en door een stuk terug te snoeien stimuleer je zijtakken. stel dat je de top nu niet zou snoeien , dan bestaat het risico dat een een gans kaal stuk bekomt , en dat wil je niet. wat is de ent? Quote
powerlite Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 die knobbel onderaan de boom , in uw geval zeer laag , ik schat een cm of 4 boven de aarde, daar is de appelsoort op een onderstam "ge-ent". Let daar trouwens mee op , die moet ALTIJD boven de grond blijven. Quote
0xygen Geplaatst: 29 maart 2015 Auteur Geplaatst: 29 maart 2015 Hartelijk bedankt voor de hulp, nu een kwestie van wachten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.