Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinkas nuttig in onderstaande situatie - UPDATE


pirke64

Aanbevolen berichten

Ik overweeg een glazen kasje van 2x3 meter aan te schaffen voor in onze tuin.

Echter is er maar 1 beschikbare plek en dat is tegen een schutting met de lange zijde. De andere lange zijde is op het zuiden gericht en vangt veel zon. De linker korte kant staat tegen een voliere, de rechterkant is vrij naar het oosten. Het dak van de kas komt boven de schutting uit en vangt dus alle licht.

 

Ik kan het kasje niet op een andere wijze plaatsen. Zou ik er op deze manier toch genoeg profijt van hebben? Een muurkas heeft ook een donkere zijde dus mogelijk gaat het toch werken voor voorzaaien en kweken van tomaat en paprika maar ik hoor graag jullie mening.

 

Zie update onder aan dit topic.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten waarom je er niet genoeg profijt zou uithalen? Als ik het goed begrijpt komt het tegen een Noorden muur of het dak langs die kant boven de schutting komt maakt niet uit want langs daar komt toch geen zon licht . Oosten en zuiden kant is vrij dus je heb ochtend en middag zon .

 

Je maakt je zorgen vermoed ik dat het temperatuur verschil niet voldoende is in tussen seizoenen om er profijt uit te halen ? Dat zal er volgens mij zeker zijn ik zou zelf zeggen zorg dat je goed kunt verluchten in de zomer want ik vermoed dat door opstelling tegen een muur in volle zon wel erg warm zou kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allebei voor het goede advies... nu op zoek naar een geschikte kas.

 

Op marktplaats helaas niet veel te vinden, maar ik blijf zoeken.

Anders wordt het misschien toch een nieuwe of ik bekleed de voliere die er nu staat met plasic of polycarbonaat (dat was het eerste idee wat ik had).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na veel gezocht en bekeken te hebben toch gekozen om mijn bestaande voliere van gaas te ontdoen en deze te bekleden met 10 mm dikke helder polycarbonaat platen.

Kost me toch nog een redelijk fortuin maar is voordeliger dan een (goede) nieuwe kas met glas en nu heb ik het voordeel dat deze niet boven de schutting uit komt en ik de basis van de voliere kan gebruiken.

Een nieuwe kas met dunne polycarbonaar platen was voordeliger geweest maar daar lees ik veel slechte verhalen over. Het materiaal wat ik nu heb lijkt me erg sterk. Enige uitdaging is nu om een flink dakluik te maken want een plat dak van 4x2 warmt natuurlijk wel erg op dus wil ik een goede luchtings mogelijkheid maken. Voor nu het nog zo koud is in de nachten is het wel prettig want ik denk dat deze polycarbonaat een goede isolatie geeft.

 

We zullen zien, ik plaats wel een foto als het geheel klaar is. Verwacht geen meesterwerk, maar wel een fijne warme hobbyplek waar mijn plantjes lekker kunnen groeien.

Overal 190 cm hoog dus plek genoeg voor mijn tomaatjes en paprika's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een wijziging in de plannen.

 

Vandaag bij de Boerenbond bij de 20% paaskortings actie een ACD kas gekocht.

Super blij mee, alleen helaas wel zo'n drie weken wachten op de levering. Jammer in deze tijd maar niets aan te doen.

De polyplaten zijn verhuisd naar mijn vader, die gaat er nu ook een kasje van maken

 

Uiteindelijk dus toch besloten om voor het echte (veiligheids) glas te gaan. Het is een ACD Prestige kasje geworden met schuine wanden http://www.acd-kassen.nl/nl-9487-5340-8947-tuinkas-met-schuine-wand--actiemodel-acd-prestige-actiemodel-s104h-b.html, circa 10 m2 en twee autmatische ramen (1 extra bij genomen ivm betere beluchting), kweektafels en hordeur. Niet super groot ( circa 3 x 3 mtr) maar voor mij een geweldige toevoeging. De oost en zuidkant zijn vrij. OP de zuidkant staat altijd volop de zon. Nu lees ik overal dat je de voorkant het beste op het zuiden kan zetten en de zijkanten op oost/west. Gaat dat ook op als de westzijde niet de volle zon krijgt?

 

Ik wil het kasje graag zo verstandig mogelijk plaatsen en dacht dat de schuine zijkant op het zuiden het meeste licht en warmte vangt, maar dat komt niet overeen met wat ik veel lees op de diverse fora.

Iemand nog goede raad?

 

Deur naar zuid of schuine kant naar zuid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waw, goede keuze. Zul je jaren plezier van hebben (en minder zorgen).http://www.acd-serres.be/nl-8460-4715-9672-sitemap-10-gouden-tips-bij-het-opbouwen-van-een-acd-prestige-serre.html

 

Zelf heb ik de serre in lengterichting zuid-oost geplaatst, ik kon niet anders wegens smalle tuin. En ben daar zeer tevreden van. Genoeg licht en warmte. Wel goede keuze van je om onmiddellijk 2 dakramen te voorzien. Je verluchting zal daardoor makkelijker worden. Heb er hier maar 1 en dan moet ik de deur open zetten. Met 2 automatische raamopeners hoef je daar niet meer naar om te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een actiemodel, nu €1815 met enkele raam en veiligheidsglas. Normaal ongeveer €200 duurder.

Omdat ik een extra dakraam wilde met beide automatische openers en ook een hordeur en kweektafel en planken erbij heb genomen was ik toch nog aardig wat kwijt.

 

Echter 2e paasdag had Boerenbond 20% korting, hier in Uden was dat ook van toepassing voor de ACD kassen in tegenstelling tot andere vestigingen. Scheelde me dus echt veel, vandaar ook dat ik het totale pakket genomen heb.

 

Kasje met normaal 4 mm glas is €100 goedkoper.

 

Het model met rechte wanden en veiligheids glas (232x298) kost als actiemodel €1514

 

Toch nog best veel geld maar ik heb veel rondgekeken en de Prestige kasjes zijn echt beter dan het gemiddelde wat er bv via Internet te koop is al kunnen die natuurlijk ook prima voldoen.

 

Voordeel vind ik o.a. gehamerd glas in dak, veiligheids glas, glasbevestiging met rubbers ipv klemmen en een goede fundering en profiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...