Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom nooit goed gesnoeid


Tuinliefhebster

Aanbevolen berichten

Wij hebben een aantal jaren geleden (3 ofzo) een appelboom in de tuin gezet en eigenlijk vrijwel nooit gesnoeid. Simpelweg omdat we niet weten welke takken nou precies weg moeten en hoe kort. Hij heeft nu hele lange afbuigende takken, met name de onderste takken. Ik zag een topic waarin iemand de lange takken korter had gesnoeid, kan onze boom dat ook nog gebruiken? Kan ik dat het beste nu nog doen of na de oogst in de zomer?

 

Voorkant

20150401_181302.jpg

 

Achterkant

20150401_181539.jpg

 

En nu ik toch een topic heb. Hoe zit het met onze peer? Die takken staan wel wat beter in een hoek van 45 graden.

20150401_181330.jpg

 

(Ik hoop dat het goed is gegaan met de foto's, in de voorbeeldversie zie ik ze in het klein. Volgens mij kan er anders op geklikt worden om de foto's groter te zien.) P.s. oeps per ongeluk ook nog onder het groente onderdeel gezet en ik zie nu pas dat ik onderaan foto's kon invoegen. Nog even het forumbericht maar eens lezen over hoe ik ze dan recht krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk nu niet meer snoeien, maar wachten tot na de oogst (als die er is) in oktober. De appelboom hier wordt dan ook elk jaar gesnoeid (in oktober dus) en ik haal de waterloten weg en dat wat ik niet mooi vind zodat de boom de vorm houdt die ik mooi vind. Werkt hier prima.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem er persoonlijk eigenlijk best goed uit zien. Die onderste takken die je afbuigend noemt horen zo. Ik zou nu inderdaad niet meer snoeien, maar wachten tot hij zijn blad verliest. Snoei hem daarna in herfst of winter als het niet vriest. Haal de takken weg die naar binnen of recht omhoog groeien (appels komen aan horizontale takken), en takken die elkaar kruisen of tegen elkaar aan schuren (want die kunnen wonden maken). Als ik het op de foto's goed zie heb je zo goed als geen kruisende danwel omhoog groeiende takken, dus dat is snel gepiept. Er zijn nog wat aanwijzingen over op welke plek je een tak afknipt, maar dat vind ik lastig uitleggen in woord. Google levert je genoeg plaatjes op though!

 

Edit: oh en bij die peer zou ik die tak links die zo bijna recht omhoog groeit wegsnoeien. Je hebt maar 1 tak nodig die omhoog groeit (de stam zeg maar). En ook eventuele kruisende of omhoog groeiende takken weghalen. Het doel met snoeien is een evenwichtige boom maken waarbij elke tak genoeg ruimte heeft. En natuurlijk zorgen dat je boom niet vol zit met 'nutteloze' (=omhoog groeiende) takken. Succes!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...