Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten gaan niet lekker?


Taartrina

Aanbevolen berichten

Hoooi

Echt maf, ik heb in plastic bekertjes verschillende soorten groentes maar vooral tomaten gezaaid, maar ze gaan tergend langzaam. Had ze eerst onder de kap gezet toen het buiten nog zo koud was(ze stonden binnen in de vensterbank maar de kou slaat toch door het glas heen en met de verwarming eronder is wel erg wisselend). Maar omdat ze zo traag gaan, toch maar de kap eraf gehaald. De zon staat van ongeveer 10.00 tot 16.00 uur op het raam, dat zou toch genoeg moeten zijn. Het is het achterraam van de woonkamer, dus direct achter het glas kan het 25 graden worden, maar hoger niet. De tomaten van de moestuintjes van de AH zijn 2 weken eerder gezet en dat zijn al planten van 30 CM, die staan buiten af te harden in de tomatenkas. Ze staan in verse potgrond dus geen mest nodig, maar heb ze na een poos eens bijgemest met vloeibare mest, dat had ook geen effect. Ze staan niet te nat en niet te droog.

Ik heb ze half februari gezaaid.

Oh en de herkomst van het zaad ken ik niet, ze komen uit de zadenenvelop.

Soorten: marmande, tomberry, suckertraube, cote de beauf, moneymaker. Oh van de laatste 2 ken ik de afkomst wel, zaden vorig voorjaar gekocht bij vd Wal.

Zouden ze toch te warm staan in de vensterbank? Misschien ook in de tomatenkas zetten?

Iemand een idee?

IMG485790221429275998.JPGIMG486017161429276323.JPG

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn wel erg klein ja zelfde probleem met mijn aubergine's hier, die staan naast de tomaten (op dezelfde plek) en gaan ook zo traag daar waar de tomaten al serieuze plantjes aan het worden zijn. Als ze klein blijven denk ik altijd aan te koud ipv te warm, zou dat het niet kunnen zijn bij jou? Of te kleine potjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te koud? Dat zou gekund hebben vorige maand zo aan het glas, toen het buiten nog koud was. Maar inmiddels is het is hier binnen 's nachts 18 graden en overdag 21(redelijk goed geïsoleerd hier). Maar knappen de planten dan later als de temp. beter is dan niet op?

En die potjes zijn niet groot maar ook niet echt klein, 120-150 ml. Die moestuinpotjes zijn 70 ml.

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Geert voor het meedenken. Ik baal zo dat ze het niet doen. Juist dit zijn leuke soortjes. Ik hoop dat ze het alsnog gaan doen, maar ik vrees dat het kopen wordt als iknog lekker wil oogsten deze zomer

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt erop of het wortelgestel niet lekker is, toch een beetje te koud gehad? of een keer te nat geweest? of een keer teveel mest?

ik zou ze niet in de volle zon zetten maar wel in veel licht, en nu/straks flink dieper verspenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de minimum temp voor tomaten? Ik heb ze vanvoor het raam weggehaald en in de tomatenkas gezet. Ga ze in meer aarde zetten. En op zoek naar een 'cote du beauf' plantje. Die wilde ik juist zo graag deze keer. Dat wordt zoeken......

Ach ja, wie heeft er ooit beweerd dat tuinieren saai is ?!

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tomatenplanten kunnen 's nachts wel tegen temp van +5°c. Maar heb dit jaar bij wijze van experiment 2 tomatenplantjes in de serre gezet begin maart toen er nachtvorst was. Deze laten staat tot nu en ze hebben lange tijd weinig tot geen groei gekend; de oude bladeren werden bruin maar nu zijn ze terug opgeknapt en nieuwe groei is terug groen.

Dus als dit het probleem was gewoon wat dieper zetten en ze geraken er wel door.

 

btw: heb ook coeur de boeuf, niet de makkelijkste tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die plantjes is niets mis mee.

Omdat ze zulke grote potjes hebben doen ze er gewoon langer over om een wortelgestel aan te maken en te vergroten.

Als je nog ff wacht zie de steeltjes van de plant dikker worden en daarna gaan ze weer de hoogte in.

Vooral niet al te warm zetten, het is tenslotte pas half april.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...