Roos78 Posted April 19, 2015 Share Posted April 19, 2015 Hallo allemaal, Ik ben een compleet noobie die lol heeft in het experimenteren met moestuinen en meer wil leren.Het eerste jaar had ik dom geluk, vorig jaar bleek helaas wel dat het geluk op was en dat ik veel moet leren.2 jaar geleden ben ik begonnen met cherrytomaatjes (Tiny Tim) zaaien.Voorzaaien op de vensterbank, afgehard en uitgeplant in een verhoogde border in de zon. Op wat zonschade in het begin na, deden ze het geweldig; bossige plantjes vol met heerlijke tomaatjes. Vorig jaar deed ik BIJNA hetzelfde, zelfde soort, zelfde voorzaaien, afharden en uitplanten op dezelfde plek. Net zo als het jaar ervoor, had ik enkele weken ervoor kunstmestkorrels in de borders gestrooid. Maar omdat ik dus al tomaatjes op deze plek had gehad, dacht ik dat ze wel wat extra voeding konden gebruiken. Dus deed ik eerst een laagje (3 cm) bemeste tuinaarde in de kuilen daarbovenop zette ik de jonge plantjes (zo'n 15 cm groot) en vulde ze aan met potgrond. Ze leken echter niet echt te groeien, werden wat valer, slap, maar bleven wel leven. Het zijn vale iele plantjes gebleven, trieste aanblik met slechts 3 tomaatjes per plant ongeveer. Ik had ook een jong plantje aan mijn moeder gegeven. Die had hem in een grote pot met potgrond gezet en het was een werkelijk prachtig grote sterke gezonde plant geworden met heel veel tomaatjes. Het lag dus niet aan de plantjes....wat deed ik fout?Was de bemeste tuinaarde de fout? Of was het op dezelfde plek uitplanten de fout? Of had ik misschien teveel kunstmestkorrels gestrooid in de weken ervoor? (Mag kunstmest eigenlijk wel met groente samen?) Ik zou het zo graag weer gezonde cherrytomaatjes in de tuin willen, wie weet raadt? (Ps: ik kan op dit moment alleen via mobiel op internet (katlief heeft de adapter doorgebeten van de laptop), dus antwoorden gaat wat traag bij mij, aangezien het typen op een gsm wat langzaam gaat, adapter is in bestelling) Groetjes Roos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 19, 2015 Share Posted April 19, 2015 Was de bemeste tuinaarde de fout? Of was het op dezelfde plek uitplanten de fout? Of had ik misschien teveel kunstmestkorrels gestrooid in de weken ervoor? (Mag kunstmest eigenlijk wel met groente samen?) Ik zou het zo graag weer gezonde cherrytomaatjes in de tuin willen, wie weet raadt? Moeilijk te beoordelen. Je noemt zelf al de dingen waar ik eerst aan dacht.....- Bemeste tuinaarde is niet echt geschikt voor een moestuin. Dat is eerder voor ophogen van een border.- Ook meerdere jaren op dezelfde plek hetzelfde telen kan het probleem zijn. In de moestuin wordt een wissel van 6 jaar wachten minstens aangeraden.- Over kunstmest wordt verschillend gedacht en geoordeeld. Ik gebruik het zeker nooit, omdat het niet echt bijdraagt aan gezonde grond en bepaald niet zo best voor het milieu. Wat jij beschrijft kan (kan!) ook het gevolg zijn van een overdosis mest > verbrande en kwijnende planten. En die kans is bij ondeskundig gebruik van kunst mest serieus aanwezig (+ verder de kunstmest in die bemeste tuinaarde....zeer veel kans op extreem veel stikstof, wat tomaten echt niet als belangrijkste voeding willen). Als je alleen in die borders die dwergtomatenplanten kunt telen, is mijn advies om ze te planten in vrij grote potten (toch minstens een liter of 7 a 10 per plant) die je in de grond in de border zet en die potten jaarlijks te vullen met verse potgrond. Als je dan vanaf juli nog wat wil bijmesten, gebruik dan bijvoorbeeld een of twee handjes gedroogde koemestkorrels per plant....die bevat vrij evenwichtige voeding en werkt geleidelijk, zodat je niet te veel geeft en geen kans op verbranding hebt. Op die manier kun je elk jaar op dezelfde plek wel tomaatjes telen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted April 19, 2015 Share Posted April 19, 2015 Ik gebruik juist al jaren bemeste tuinaarde voor tomaten. Ik teel ze in een kasje. Per plant gebruik in een baal van 30 á 40L die ik gewoon naast elkaar op de grond leg. ik zet de plant direct in de baal en ik prik een paar gaten in de onderzijde van de zak voor de afwatering. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen mest geef. Geen last van arme grond of ziekten op deze manier. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 19, 2015 Share Posted April 19, 2015 Probleem van "bemeste tuinaarde" is vooral dat het een onduidelijk spulletje is. Het is grond (gekeurd? gezuiverd? verontreinigd?) die "ergens" vandaan gehaald wordt en waaraan een flinke dosis kunstmest wordt toegevoegd. Op de verpakking staat dat het bedoeld is voor ophogen en egaliseren van een border. Of het geschikt is voor groenten (vanwege evt. verontreiniging) ????????? Het draagt niet echt bij aan structuur van grond en bodemleven. Ja...het is heel goedkoop (ook aan ingrediënten). Als het dan een product uit de handel moet zijn, zou ik potgrond prefereren ook vanwege de veel betere groei-eigenschappen. Hoewel daaraan het bezwaar kan kleven van afgraven en vernieling van kwetsbare veengebieden vanwege de turf die er vaak in gebruikt wordt. De Tiny Tim tomaten die Roos kiest zijn een dwergras tomaten. Plantjes worden een 40 cm en hoeven niet gediefd te worden. Grotere planten vragen natuurlijk meer teeltoppervalk (of in potten: veel grotere potten). Er zijn overigens vele honderden rassen "cherry-tomaten"...tomaten die vruchtjes geven zo groot als een kers. Ook aan hele grote planten. Cherry tomaat is dus geen ras! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted April 19, 2015 Share Posted April 19, 2015 Waar het aan ligt weet ik ook niet exact maar ik kweek mijn tomaten al jaren in bemeste tuinaarde of potgrond net wat het goedkoopste is.En in de kas gaat er bij mij behoorlijk wat kunstmest door.Elk jaar een prima oogst dus daar ligt het denk ik niet aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roos78 Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 Hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden.Over de kunstmestkorrels had ik ook al mijn twijfels. Ik heb bloemborders, het is gewoon mijn achtertuin, en de bloemen doen het goed op die korrels. Maar ik had er niet echt bij na gedacht welke invloed dat zou hebben op de groenteteelt die ik in een deel van de borders doe. Na jullie berichten heb ik besloten dit jaar de plantjes in grote potten te zetten en deze in de borders te graven en alleen potgrond te gebruiken. De kunstmestkorrels zal ik vervangen voor gedroogde koemestkorrels. Bemeste tuinaarde hou ik er maar ver van weg. Ik denk dat de kleine dwergtomaatplantjes er dan toch te gevoelig voor zijn, terwijl normale grote tomaatsoorten er blijkbaar wel goed op.doen. Ik verdraag maar weinig groente en bijna geen fruit, dus ben helaas vrij beperkt in keuze wat ik kan telen. Daarom hoop ik dat op deze manier de tomaatjes wel zullen lukken, nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken en advies. Groetjes Roos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Ik hou het erop dat er vorig jaar te veel kunstmest in de grond gezeten heeft waardoor de wortels verbrand zijn. Dus verspreid de grond over de rest van de tuin of over het gazon en begin met verse compost of tuinaarde. Tomatenplanten gebruiken veel voedingsstoffen als de tomaten aan de struik komen. Maar die moeten in de juiste verhouding N-P-K-Mg gegeven worden. Met teveel N krijg je een spectaculaire groei maar weinig tomaten. Koop dus tomatenmest, liefst bio met toevoeging van sporenelementen. Er zijn zgn. slow release korrels te koop, die geven bij elke watergift of regenbui langzaam de voeding af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts