Roseapple Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Goedemorgen, ik ben Roseapple. Ik woon sinds een paar jaar in Noorwegen. Ik haal heel veel info bij dit forum vandaan, al moet ik het wel wat aanpassen omdat wij een stuk hoger wonen. Het is soms wat gokken. Vooral met de Nederlandse groentes, wanneer ik ze wel of niet al kan gaan zaaien. Ik heb een grote tuin, maar een klein deel ingericht als moestuin. We wonen op een grote rots met een dun laagje aarde erop, dus dat zaait wat lastig. Geen last van mollen in ieder geval. Ik moet nog een boel leren qua groentes en dergelijke. Wel al heel lang getuinierd maar ik vind er wel verschil in zitten of je met bloemen te maken heb of met groentes. Verder is alles hier wat spaarzamer dan in NL, qua zaden. Ik geniet er wel ongelofelijk van , het tuinieren en dat alles op begint te komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Noorwegen is heel mooi van wat ik me er van herinner! Ik ben er als kind geweest en het heeft heel veel indruk gemaakt. Je kunt zaden ook online bestellen, dan heb je vast meer keus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roseapple Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Noorwegen is een heel mooi land, we hebben enkel tekort aan aarde. Ik heb een paar keer zaden besteld en dat gaat natuurlijk ook prima. Enkel, niet alles groeit hier in die mate als bij jullie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Zijn er daar ook groenten die wij hier niet kennen maar daar wel overal in de tuinen staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roseapple Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Nee, niet echt. Veel wortelen en erwten en uien en straks komt de witte kool. Andijvie en spinazie gaat hier moeilijk omdat het zo lang licht blijft. De aardbeien zijn hier fantastisch, die groeien echt nog op het land. Straks in juni komt de hype van de aardbeien, overal stallen met verse aardbeien en bessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Lokman Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Welkom Quote "Natura non nisi parendo vincitur " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Ik woon dan wel niet in Noorwegen, maar ook hier loopt het seizoen niet helemaal gelijk met Nederland. In Nederland loopt het seizoen wat voor. Daar zijn de zaadjes al mooie planten aan het worden (als ik de foto's zie) en hier is dat nog helemaal niet het geval (helaas, want ik kan de zaadjes wel de grond uitkijken!). Het tuinierseizoen begint later, maar als je daar rekening mee houdt is het prima tuinieren. Zaadjes bestel ik online en ik krijg ook veel tips van de buren. Die weten natuurlijk het best hoe je hier het beste kunt tuinieren.Veel succes met je moestuin, ben benieuwd naar een foto daarvan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roseapple Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Dank je wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petersmit Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Hallo roseapple, Leuk om hier op het forum actief te zijn vanuit Noorwegen! Welkom! Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roseapple Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Allemaal bedankt, ik voel mij zeer welkom .! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Welkom en we zijn gek op foto's. Â Voor je problem van geen aarde kan je een soort van zelf zorgen. Als je n.l. een composthoop kan maken dan ga je al iederjaar een wat dikkere teeltlaag krijgen. Op dit forum kan je ook zaden ruilen e.d. dus ook daar kan je weer voordeel mee halen(vooral als je van verschillende soorten wat zaden zou willen om eens te proberen ipv een heel zakje kopen). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roseapple Posted April 28, 2015 Author Share Posted April 28, 2015 Dat is een leuk idee, Stan. Er zitten vaak zoveel zaden in een zakje. Ik zal het eens in de gaten gaan houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roseapple Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Zo mijn avatar is ook gelukt. Was al heel lang geleden dat ik een foto had aangepast. Moest het even uitvogelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Welkom!Waar in Noorwegen woon je? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts