Frans D Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Op welk ras het is, heb ik helaas geen antwoord.Ons appelboompje heeft wat last van "ingevreten" (weet niet hoe ik het anders moeten noemen) plekken op de stam.Dit is al jaren zo en desondanks geeft de boom ieder jaar behoorlijk veel vrucht. Mijn vragen zijn, of dit eventueel besmettelijk is naar andere fruitbomen toe, en wat ik eventueel kan verwachten in de (verre) toekomst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Zo te zien is het vruchtboomkanker. Via de volgende link kun je er wat meer over te weten komen. http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appel_vruchtboomkanker_bestrijden.htm Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Hallo naamgenoot, Daar lijkt het inderdaad sterk op, bedankt voor de nuttige link.Ik heb weliswaar nooit problemen met de appels gehad, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat het oudere schade is.Wegsnijden zal niet meer lukken, want daar is de wond op de hoofdstam eigenlijk te diep voor.Ik vermoed dat het met de grond te maken heeft, want ik heb in de buurt van die appel nog meer planten die er niet honderd procent uit zien.Aan het eind van het jaar, daar maar eens goed ruimen, de grond ontsmetten en een deel vervangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Heb je de bomen gesnoeid terwijl het gevroren heeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Voor zover ik weet niet.De plekken zitten ook waar ik zelf nog nooit heb hoeven snoeien.Toen wij hem kochten was het een stuk stam met bovenin wat zijtakken en ernaast een paaltje met een band ter ondersteuning.De grootste plek (bovenin de foto) zit op de hoogte waar vroeger de band zat, de resterende plekken zitten eronder. Maar zoals gezegd hebben nog een aantal planten in de nabijheid van de appel problemen.Zo stond een meter verder een soort van bloesem, die elk jaar vol onder de witte luis zat.Weet niet wat voor een soort, maar ze voelden heel koud aan als ze op je huid kwamen.Ik heb er van alles tegen geprobeerd, uiteindelijk maar de strijdbijl erbij gepakt en die plant een kopje kleiner gemaakt.Er staat nu vlakbij nog een gele roos; een zielig ding om te zien met vlekkerige geel groene bladeren, maar wel de mooiste rozen gooien als hij bloeit. Wanneer je de foto's in mijn voorstel topic bekijkt, dan doet de rest van de tuin het gewoon goed.Het is ook geen plek, dat je zegt; ja dat is logisch het is een bedompt hoekje waar moeilijk iets groeit.Het is juist een plek mooi centraal in de tuin, die goed zon pakt en waar je meer van zou verwachten. Ik ben in ieder geval van plan, om einde van het jaar alles wat niet gezond eruit ziet aldaar weg te halen en de grond af te dekken met folie.En dan volgend voorjaar, daar de boel goed om te spitten, eventueel een deel verwijderen en veel compost toe te voegen. Voor overige tips hou ik me altijd aanbevolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts